Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Formation of Fund of Printed Periodicals for Children and Youth in Soviet Society in 1920-30s

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-2-231-242

Abstract

The ideological conditions and mechanisms of formation of the Fund of children’s publications in the 1920-30s are considered. The review of various types of historical sources and works of modern scientists on similar problems is carried out. The author analyzes the state policy in the sphere of formation of the common information space for children and teenagers through printed publications as more accessible and effective mass media. Particular attention is paid to the key positions in the texts of documents relating to the development of children’s books, magazines and newspapers. The state bodies implementing the party’s policy in the field of publications for children and youth are listed. The review of the themes of children’s books and periodicals is made, that allows to draw conclusions about the image of a new hero for Soviet children they create. The article raises the question of the content and fullness of library collections in the departments of children’s literature. The direction of library “purges” as the most important factor influencing the formation of information space of younger generation is analyzed. The interdisciplinary methodological approach allows to study objectively the process of acquisition of a universal fund of printed publications for children and teenagers, to analyze and systematically present the content of books and periodicals, to assess the educational potential of the formed information space.

About the Author

L. P. Malakhova
Surgut State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. ГАОО - Государственный архив Омской области. Ф. 318. Отдел народного образования исполнительного комитета Омского губернского Совета рабочих, крестьянских и красноармейских депутатов (ОМГУБНАРОБРАЗ, ГУБОНО), г. Омск. Оп. 1. Д. 598. Лл. 3, 140; Д. 1280. Лл. 4-6.

2. РЦХИДНИ - Российский центр хранения и изучения документов новейшей истории. Ф. 17. Отдел пропаганды и агитации ЦК ВКП (б) - ЦК КПСС Оп. 60. Ед. хр. 920. Лл. 2, 3, 9, 54.

3. Желобовский И. К вопросу о политической работе в детской библиотеке / И. Желобовский // Красный библиотекарь : журнал. - 1924 - № 4-5. - С. 82.

4. Комсомол и молодежная печать. - Москва : Молодая гвардия, 1973. - 319 с.

5. КПСС о средствах массовой информации и пропаганды. - Москва : Политиздат, 1987. - 608 с.

6. Крупская Н. К. Детская книга - могущественное орудие социалистического воспитания / Н. К. Крупская // Педагогические сочинения. Том 3. Обучение и воспитание в школе / под ред. Н. К. Гончарова, И. А. Каирова, Н. А. Константинова. - Москва : Изд-во АПН, 1959. - 798 с.

7. Культурное строительство в Сибирском крае. - Новосибирск : Сибкрайиздат, 1928. - 94 с.

8. Литературу - детям // Сибирские огни : журнал. - 1940. - № 1. - С. 148-149.

9. Луначарский А. В. О детской литературе, детском и юношеском чтении / А. В. Луначарский. - Москва : Детская литература, 1985. - 435 с.

10. Нелидова Е. К вопросу о комплектовании детской библиотеки / Е. Нелидова // Красный библиотекарь : журнал. - 1924. - № 8 (11). - С. 55-59.

11. Печать и революция. - Москва : Государственное издательство, 1925. - Кн. 3. - С. 125-134.

12. Циркуляр всем Губ. и Уполитпросветам и Центральным библиотекам // Красный библиотекарь : журнал. - 1924. - № 1 (4). - С. 136.

13. Глазков М. Н. Чистки фондов массовых библиотек в годы советской власти (окт. 1917-1939 гг.) / М. Н. Глазков. - Москва : Государственное издательство, 2001. - 104 с.

14. Зеленов М. В. Аппарат ЦК РКП (б) - ВКП (б), цензура и историческая наука в 1920-е годы / М. В. Зеленов. - Н. Новгород : [б. и.], 2000. - 540 c.

15. Капустина Г. Л. Детская периодика : исторический, функционально-типологический и содержательный аспекты / Г. Л. Капустина // Вестник Томского государственного университета. - 2014. - № 1 (129). - С. 99-105.

16. Красовицкая Л. М. Детская книжная графика 1920-х годов в свете её художественных ориентаций / Л. М. Красовицкая // Сибирский педагогический журнал. - 2005. - № 2. - С. 110-115.

17. Малахова Л. П. Реализация задач культурной революции западно-сибирскими библиотеками в 1920-30-е годы / Л. П. Малахова // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. - 2016. - № 3 (42) - С. 68-74.

18. Михеева Г. В. История библиографии детской литературы в 1917-1921 гг. / Г. В. Михеева // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета культуры и искусств. - 2004. - № 1. - С. 82-101.

19. Плаггенборг. Шт. Революция и культура : культурные ориентиры в период между Октябрьской революцией и эпохой сталинизма / Шт. Плаггенборг. - Санкт-Петербург : Журнал «Нева», 2000. - 416 с.

20. Сидорчук И. В. «Что такое хорошо и что такое плохо?» Нормы и ценности советской культуры детства 1920-х гг. / И. В. Сидорчук // Коммуникативные среды информационного общества : Тренды и традиции. Труды Международной научно-теоретической конференции, 28-29 октября 2016 года / отв. за выпуск О. Д. Шипунова. - Санкт-Петербург : Изд-во Санкт-Петербургского политехнического ун-та, 2016. - С. 106-108.

21. Тазетдинова М. Р. «Заповеди для детских поэтов» К. И. Чуковского в контексте литературной дискуссии рубежа 1920-1930-х годов / М. Р. Тазетдинова // Филологические науки. Вопросы теории и практики. - 2017. - № 9-2 (75). - С. 65-67.

22. Штейнер Е. Авангард и построение нового человека. Искусство советской детской книги 1920-х годов / Е. Штейнер. - Москва : Новое литературное обозрение, 2002. - 256 с.


Review

For citations:


Malakhova L.P. Formation of Fund of Printed Periodicals for Children and Youth in Soviet Society in 1920-30s. Nauchnyi dialog. 2018;(2):231-242. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-2-231-242

Views: 531


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)