Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Improvement of Research Competencies of School Teachers in Context of Modernization of National Education

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-2-303-321

Abstract

The questions of improvement of research competences of a school teacher are considered. The competences of a teacher-researcher are interpreted as developing professional and personal properties with a complex structure, the elements of which are focused on the implementation of the functions of the research activities of a school teacher; they are integral and integrative; they contribute to self-development of a teacher in the chosen field of activity and the realization of his / her potential; form conditions to search for new information required in the resolution of difficult situations at a specific school according to the goals and objectives of the contemporary general education. The relevance of this article is associated with the increasing requirements imposed by society to the research activities of a modern school teacher. Areas of application of professional efforts are defined, where the research potential of a teacher is manifested most actively: the area of analysis, synthesis and mastering innovative pedagogical experience; field of popularization and initial practical use of innovative pedagogical experience and advanced developments; area of improvement of professional skills and disclosure of the creative potential of a teacher; area of innovative processes in the education system. Four levels of development of the research competences available to the school teacher are established: basic, empirical (locally-initiative), productive (tactical) and constructive (strategic) for which different degree of development of research competences is characteristic. The technology of improving the research competences of a school teacher is proposed, which includes four stages: motivational-target, theoretical, design, practical, control and remedial.

About the Authors

S. V. Dzyubenko
Minsk Secondary school named after Ya. Kupala No. 19
Russian Federation


M. G. Sergeyeva
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


I. S. Samokhin
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Бриткевич М. С. Инновационная профессиональная деятельность современного российского учительства / М. С. Бриткевич // Вестник Орловского Государственного Университета. - 2013. - № 6. - С. 192-196.

2. Бриткевич М. С. Реализация административного ресурса в создании условий для диссеминации инновационного педагогического продукта. На примере деятельности школьной инновационной площадки / М. С. Бриткевич, О. Н. Мачехина // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. - 2015. - № 3. - Часть 2. - С. 23-26.

3. Бриткевич М. С. Распространение инновационного педагогического опыта в условиях повышения квалификации учителей / М. С. Бриткевич, М. Г. Сергеева, Н. Л. Соколова // Проблемы современного педагогического образования. Серия : Педагогика и психология. - 2017. - Выпуск 56. - Часть 1. - С. 31-37.

4. Дзюбенко С. В. Особенности консультационного обучения педагогов в процессе инновационной деятельности / С. В. Дзюбенко // Образование через всю жизнь : непрерывное образование в интересах устойчивого развития : материалы 11-й международной конференции, Минск, 27-28 сентября 2013 г. / Минский институт управления ; сост. В. В. Гедранович ; под науч. ред. В. В. Гедранович и Н. В. Суша. - Минск, - 2013. - Вып. 11. - Ч. III. - С. 84-87.

5. Дзюбенко С. В. Роль и функции исследовательской деятельности в педагогической инновационной практике учителя / С. В. Дзюбенко // Качество. Инновации. Образование. - 2014. - № 3. - С. 49-54.

6. Калашникова Т. В. Научно-исследовательская работа как условие совершенствования образовательного процесса : На материале педагогического колледжа : диссертация … кандидата педагогических наук : 13.00.01 / Т. В. Калашникова. - Якутск, 2002. - 164 с.

7. Кан-Калик В. А. Учителю о педагогическом общении : Книга для учителя / В. А. Кан-Калик. - Москва : Просвещение, 1987. - 190 с.

8. Левина М. М. Технологии профессионального педагогического образования : учебное пособие / М. М. Левина. - Москва : Академия, 2001. - 272 с.

9. Лобанова А. В. Профессионально обусловленные деструкции личности преподавателя высшей школы : генезис проблемы, подходы и коррекции / А. В. Лобанова, С. Н. Жигимонт. - Краснодар : Кубанский государственный университет, 2014. - 192 с.

10. Митина Л. М. Учитель как личность и профессионал (психологические проблемы) / Л. М. Митина. - Москва : Дело, 1994. - 216 с.

11. Никитина Е. Е. Проектная и образовательная деятельность школы № 1466 им. Ю. Н. Рушевой / Е. Е. Никитина // Научно-теоретические и прикладные аспекты музейной педагогики : монографический сборник. - Москва : Институт эффективных технологий, 2014. - С. 288-300.

12. Суходимцева А. П. К проблеме конкурентоспособности педагогов на российском рынке труда / А. П. Суходимцева // Профессиональное образование и рынок труда. - 2015. - № 5 / 6 - С. 24 - 26.

13. Суходимцева А. П. Обновление методов обучения в аспекте методологии учебной деятельности / А. П. Суходимцева // Преподавание истории и обществознания в школе. - 2017. - № 6. - С. 39-43.

14. Тарантей В. П. Профессиональное становление учителя в условиях непрерывного педагогического образования: автореферат диссертации.. доктора педагогических наук : 13.00.08 / В. П. Тарантей. - Минск, 2002. - 44 с.

15. Толковый словарь русского языка / под ред. проф. Д. Н. Ушакова. - Т. 1. - Москва : ОГИЗ, 1935. - 1427 с.

16. Хуторской А. В. Компетентность как дидактическое понятие : содержание, структура и модели конструирования / А. В. Хуторской, Л. Н. Хуторская // Проектирование и организация самостоятельной работы студентов в контексте компетентностного подхода : межвузовский сб. науч. тр. / под ред. А. А. Орлова. - Тула : Издательство Тульского государственного педагогического университета им. Л. Н. Толстого, 2008. - Вып. 1. - С. 117-137.


Review

For citations:


Dzyubenko S.V., Sergeyeva M.G., Samokhin I.S. Improvement of Research Competencies of School Teachers in Context of Modernization of National Education. Nauchnyi dialog. 2018;(2):303-321. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-2-303-321

Views: 600


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)