Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Transitivity of Educational Environment of Modern Russian School as Psychological and Educational Problem

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-4-292-306

Abstract

The article is devoted to the problem of the functionality of the modern school educational environment, its readiness to solve its main social problems in the conditions of multiple and rapid transformations of material and social conditions of society. The necessity of reforming the education system, searching for new approaches in preparing children for productive functioning in unstable socio-cultural systems is emphasized. It is noted that the current new educational standard meets the ideology of modernization and sets targets for the preservation of the functionality of the education system, its ability to meet the requirements of a transitive society striving for development. It is shown that the practical reconstruction of national education is dominated by the traditionalist tendencies that are contrary to the idea of modernity, which testifies to transitive character of the educational environment of the school. The results of empirical study of psychological and pedagogical problems of modern school from the perspective of all participants of the educational process are presented. There are significant differences in the attitude of the family and the school to the reformation of school education, due to the leading social needs of different groups of the population. The contradictions between two social institutions responsible for preparing children for future life reflect the transitive nature of the educational environment of today’s school, striving simultaneously for the modernization and restoration of traditional models of education and upbringing of children.

About the Author

A. D. Andreyeva
Psychological Institute of Russian Academy of Education
Russian Federation


References

1. Андреева А. Д. Школьная жизнь современного ребенка : психологические проблемы и трудности [Электронный ресурс] / А. Д. Андреева // Вестник Мининского университета. - 2017. - № 3. - Режим доступа : http://vestnik.mininuniver.ru/jour/issue/current.

2. Бронфенбреннер У. Два мира детства : дети в США и СССР / У. Бронфенбреннер. - Москва : Прогресс, 1976. - 167 с.

3. Гавров С. Н. Историческое изменение институтов семьи и брака. - Москва, НИЦ МГУДТ, 2009. - 134 с.

4. Данилова Е. Е. Психолого-педагогические проблемы взрослых участников образовательного процесса (учителей и родителей) в контексте реформы российской школы [Электронный ресурс] // Вестник Мининского университета. - 2017. - № 3. - Режим доступа : http://vestnik.mininuniver.ru/jour/issue/current.

5. Дубовская Е. М. Транзитивность общества как фактор социализации личности [Электронный ресурс] // Психологические исследования. - 2014. - Т. 7. - № 36. -С. 7. - Режим доступа : http://psystudy.ru.

6. Исследовательский центр портала Superjob.ru : Почти половина учеников старших классов в России занимаются с репетиторами [Электронный ресурс]. - Режим доступа : http://mel.fm/novosti/194358-27-rossyskikh-shkolnikov-zanimayutsya-s-repetitorami.

7. Марцинковская Т. Д. Феноменология и механизмы развития: историко-генетический подход [Электронный ресурс] // Психологические исследования. - 2012. - Т. 5. - № 24. - С. 12. - Режим доступа : http://psystudy.ru/index.php/num/2012v5n24/700-martsinkovskaya24.html.

8. Мид М. Культура и мир детства. - Москва : Наука. - 1988. - 429 с.

9. Ньюфелд Г. Не упускайте своих детей : почему родители должны быть важнее, чем ровесники : [перевод] / Г. Ньюфелд, Г. Матэ. - Москва : Ресурс, 2012. - 384 с.

10. Шопенко А. Д. Социальные риски транзитивного общества : автореферат диссертации … доктора социологических наук : 22.00.03 / А. Д. Шопенко. - Санкт-Петербург. - 37 с.

11. Postman N. The Disappearance of Childhood. - New York : Vintage Books, 1994. - 177 p.


Review

For citations:


Andreyeva A.D. Transitivity of Educational Environment of Modern Russian School as Psychological and Educational Problem. Nauchnyi dialog. 2018;(4):292-306. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-4-292-306

Views: 494


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)