Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Role of Information Component in Adult Education

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-4-353-365

Abstract

The article considers the issue of strengthening the role of informational culture of the individual in modern sociocultural conditions. The results of comparative analysis of the main features of the traditional “knowledge” paradigm and the new educational strategy are presented. The characteristics of “knowledge society” and the evolving information society are presented. Definitions of terms “informatization,” “informational society,” “informational culture” are given and substantiated. It is emphasized that the status of knowledge itself changes with the formation of the global information space. Considering the key stages of the new educational strategy, the author uses the categories “information component” and “information approach.” Special attention is paid to the conceptual and methodological aspects of the implementation of the new paradigm in adult education, due to the formation of new functional systems of socio-professional environment in the global informatization. The conditions of organization and development of information environment of vocational education institutions are revealed and concretized. It is concluded that at present there is every reason to talk about the formation of a new informational culture of the individual, which becomes one of the main factors of the formation of a new type of society (including the professional community).

About the Author

I. A. Chekin
Saint Petersburg Academy of Investigative Committee of the Russian Federation
Russian Federation


References

1. Вербицкий А. А. Контекстно-компетентностный подход к модернизации образования / А. А. Вербицкий // Высшее образование в России. - 2010. - № 5. - С. 32-37.

2. Задонская И. А. Информационная культура личности как основа формирования информационного общества / И. А. Задонская // Социально-экономические явления и процессы. - 2015. - № 2. - С. 98-104.

3. Захарова И. Г. Информационные технологии в образовании : учебное пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / И. Г. Захарова. - Москва : Академия, 2003. - С. 127-134.

4. Ильин В. А. Электронные образовательные ресурсы. Виды, структуры, технологии [Электронный ресурс] / В. А Ильин. - Режим доступа : http://swsys-web.ru/electronic-educational-resources.htm

5. Квитко А. Ю. Информационная культура личности / А. Ю. Квитко // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия : Филососфия. Социология. Право. - 2010. - № 2 (73). - С. 162-167.

6. Колин К. К. Информационная культура в информационном обществе / К. К. Колин // Открытое образование. - 2006. - № 6 (59). - С. 43-56.

7. Колин К. К. Фундаментальные основы информатики : социальная информатика / К. К. Колин. - Москва : Академический проект; Екатеринбург : Деловая книга, 2000. - 350 с.

8. Мозолин В. П. О некоторых проблемах телекомуникационного обучения / В. П. Мозолин // Информатика и образование. - 2000. - № 2. - С. 89-90.

9. Насс О. В. Формирование компетентности педагогов в проектировании электронных образовательных ресурсов в контексте обновления общего среднего и высшего образования: монография / О. В. Насс. - Москва : Изд-во МПГУ, 2010. - 200 с.

10. Раздобарова М. Н. Информационные технологии в процессе формирования межкультурной коммуникативной компетенции студентов / М. Н. Раздобарова // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. - 2014. - № 4 (110). - С. 131-134.

11. Семенюк Э. П. Ноосферизация общества и ее роль в образовании для устойчивого развития / Э. П. Семенюк, А. Д. Урсул. - Москва : НПТУ, 2014. - С. 180-183.

12. Урсул А. Д. На пути к опережающему образованию / А. Д. Урсул // Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусств. - 2012. - № 4 (32). - С. 132-137.

13. Хортон У. Электронное обучение : инструменты и технологии / У. Хортон, К. Хортон. - Москва : ИД КУДИЦ-ОБРАЗ, 2005. - 640 с.

14. Цветкова И. В. Функции инновационной культуры в сфере образования / И. В. Цветкова // Культурное наследие России. - 2014. - № 4. - С. 62-66

15. Щербакова Т. Н. К вопросу о структуре образовательной среды учебных учреждений / Т. Н. Щербакова // Молодой ученый. - 2012. - № 5. - С. 545-548.

16. Christopher D. Manning, Prabhakar Raghavan, Hinrich Schütze. Introduction to information retrieval / D. Christopher // Cambridge University Press, 2008. - 544 р.


Review

For citations:


Chekin I.A. Role of Information Component in Adult Education. Nauchnyi dialog. 2018;(4):353-365. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-4-353-365

Views: 407


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)