Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Art Therapy as Means of Development of Emotional Intelligence of Preschool Children

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-6-251-264

Abstract

The article is devoted to the development of emotional intelligence of preschool children using art therapy. The relevance of the study is determined by the need to develop the potential of the child in the field of interaction with other people, to form the resource of social success. The article contains a review of scientific publications aimed at the study of human emotional intelligence, as well as the study of a set of art therapeutic methods effective in working with children. The definitions of such phenomena as “art therapy,” “emotional intelligence” are given. The author offers the definition of the concept “emotional intelligence.” Attention is paid to the structure of emotional intelligence. The content of its components, such as the perception of emotions, identification of emotions, understanding of the causes of their occurrence is considered. An important part of the article is the results of a diagnostic examination of emotional intelligence of children of preschool age. The results of a comparative analysis of the level of development of emotional intelligence of children before the formative experiment and after its completion are presented. It is proved that the use of such art methods as the reflection of the emotional states of a person through drawing, role-playing emotional states, joining the emotional states of the characters through literary work contribute to the development of such components of emotional intelligence as perception, identification of emotions, determining the causes of their occurrence.

About the Authors

Y. V. Lazareva
Tyumen State University
Russian Federation


A. E. Rudakova
Tyumen State University
Russian Federation


References

1. Артпедагогика и арттерапия в специальном образовании : учебник для студентов / Е. А. Медведева, И. Ю. Левченко, Л. Н. Комиссарова, Т. А. Добровольская. - Москва : Академия, 2001. - 248 с.

2. Выготский Л. С. Собрание сочинений : в 6 томах. Т. 2. Проблемы общей психологии / Л. С. Выготский. - Москва : Педагогика, 1982. - 504 с.

3. Киселева М. В. Арт-терапия в практической психологии и социальной работе / М В. Киселева. - Санкт-Петербург : Речь, 2007. - 336 с.

4. Копытин А. И. Арт-терапия детей и подростков / А. И. Копытин, Е. Е. Свистовская. - Москва : Когито-Центр, 2010. - 197 с.

5. Люсин Д. В. Современное представления об эмоциональном интеллекте / Д. В. Люсина // Социальный интеллект : Теория, измерение, исследование. - Москва : Институт психологии РАН, 2004. - С. 29-36.

6. Метод математической статистики: Т-критерий Вилкоксона [Электронный ресурс]. - Режим доступа : https://math.semestr.ru/group/wilcoxon.php.

7. Никитин В. Н. Арт-терапия : учебное пособие [Электронный ресурс] / В. Н. Никитин. - Москва : Когито-Центр, 2014. - 330 с. - Режим доступа : https://libking.ru/books/psy-theraphy/557835-vladimir-nikitin-art-terapiya-uchebnoe-posobie.html#book.

8. Об утверждении Федерального государственного образовательного стандарта дошкольного образования [Электронный ресурс] : приказ Министерства образования и науки Российской Федерации от 17.10.2013 г. N 1155. - Режим доступа : https://rg.ru/2013/11/25/doshk-standart-dok.html.

9. Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. - Москва : Педагогика, 1973. - 424 с.

10. Стейн С. Преимущества EQ. Эмоциональный интеллект и ваши успехи / Стивен Дж. Стейн, Говард И. Бук. - Баланс Бизнес Букс, 2007. - 384 с.

11. Щетинина А. М. Диагностика социального развития ребенка : учебно-методическое пособие [Электронный ресурс] / А. М. Щетинина. - Великий Новгород : НовГУ им. Ярослава Мудрого, 2000. - 88 с. - Режим доступа : window.edu.ru/resource/168/48168/files/novsu207.pdf.

12. Bar-On R. The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI) [Electronic resource] / R. Bar-On // Psicothema. - 2006. - № 18. - P. 13-25. - Access mode : http://www.eiconsortium.org/reprints/bar-on_model_of_emotional-social_intelligence.htm.

13. Emotional intelligence as a standard intelligence / J. D. Mayer, P. Salovey, D. R. Caruso, G. Sitarenios. - Emotion. - 2001. - № 1. - P. 232-242.

14. Goleman D. Working with emotional intelligence / D. Goleman. - New York : Bantam Books, 1998. - 383 p.


Review

For citations:


Lazareva Y.V., Rudakova A.E. Art Therapy as Means of Development of Emotional Intelligence of Preschool Children. Nauchnyi dialog. 2018;(6):251-264. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-6-251-264

Views: 1444


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)