Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Teaching Home Reading in the German Language Classes Using Information and Communication Technologies (from the Experience of Working in a Non-Linguistic Institution)

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-8-247-260

Abstract

The specifics of the teaching of home reading in a non-linguistic university at the junior Bachelor’s programs (German as the main language) using information and communication technologies are characterized. It is noted that the classes within the framework of this course are aimed at the formation of a communicative foreign speaking competence. The relevance of the study is due to the importance of development of monologic speech and the primary skills of conducting discussions on the problems of reading texts in international students at early stages of studies. Attention is also given to the students mastering the elements of text analysis. The author dwells on the principles of selecting literature for home reading (authenticity, accessibility, relevance). The review of works and didactic materials which are involved at the organization of classes on home reading of 1-2 year Bachelor’s degree students of non-language high school is presented. Particular attention is paid to the use of information and communication technologies in teaching for the effectiveness of the learning process of foreign language and the development of foreign communicative competence. Examples are provided on how innovative approaches to the organization of classroom and independent work on the home reading of Bachelor’s degree students used at the MGIMO, the Ministry of Foreign Affairs of Russia, who study German as the main language.

About the Author

E. A. Zimina
Moscow State Institute of International Relations (University), Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation - MGIMO
Russian Federation


References

1. Ионова А. М. Немецкий язык. Учебное пособие по домашнему чтению (Уровни А2-В1). - Москва : МГИМО-Университет, 2017. - 266 с.

2. ОСВОМ - Образовательный Стандарт Высшего Образования МГИМО МИД России для направления подготовки 41.03.05 «Международные отношения» [Электронный ресурс]. - Режим доступа : http://mgimo.ru/files2/z02_2015/os-mgimo_bac_mo_upd.pdf.

3. Принципалова О. В. Немецкий язык : учебное пособие по домашнему чтению по книге Christian Baumgarten ; Volker Borbein, “Die Spur führt nach Bayern” Уровень А2+ / О. В. Принципалова, Е. В. Саванкова. - Москва : Техполиграфцентр, 2018. - 41 с.

4. Гальскова Н. Д. Современная методика обучения иностранным языкам : пособие для учителя / Н. Д. Гальскова ; 2-е изд., перераб. и доп. - Москва : АРКТИ, 2003. - 192 с.

5. Заец Т. В. Использование электронного интерактивного учебного пособия (ЭИУП) по домашнему чтению на младших курсах бакалавриата в неязыковом вузе (на примере немецкого языка) / Т. В. Заец // Создание виртуального межкультурного образовательного пространства средствами технологий электронного обучения. - Москва : МГПУ, 2017. - С. 69-75.

6. Зимина Е. А. Эффективность использования информационно-коммуникативных технологий в обучении иностранному языку в вузе (на примере немецкого языка) / Е. А. Зимина // Традиции и инновации в преподавании иностранного языка в неязыковом вузе (Москва, 8 апреля 2016 г.) / отв. ред. М. А. Чигашева, А. М. Ионова. - Москва : МГИМО-Университет, 2016. - С. 192-199.

7. Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативная целевая основа компетентностного подхода в образовании : авторская версия / И. А. Зимняя. - Москва : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. - 42 с.

8. Игнатова Е. В. Организация домашнего чтения на материале аутентичных литературных текстов немецкоязычных авторов : учебно-методическое пособие / Е. В. Игнатова. - Рязань : Рязанский государственный педагогический университет им. С. А. Есенина, 1999. - 64 с.

9. Кирина Т. П. Традиции и инновации в преподавании иностранного языка в рамках аспекта «домашнее чтение» в МГИМО МИД России / Т. П. Кирина // Традиции и инновации в преподавании иностранного языка в неязыковом вузе (Москва, 8 апреля 2016 г.) / отв. ред. М. А. Чигашева, А. М. Ионова. - Москва : МГИМО-Университет, 2016. - С. 509-514.

10. Коряковцева Н. Ф. Основные характеристики уровня компетенции зрелого чтеца / Н. Ф. Коряковцева // Сборник научных трудов МГПИИЯ им. М. Тореза, 2010. - Выпуск 270. - С. 89-75.

11. Марьяновская Е. Л. Взаимосвязанное формирование коммуникативной и учебной компетенций при обучении домашнему чтению студентов в языковом вузе : диссертация… кандидата педагогических наук : 13.00.02 / Е. Л. Марьяновская. - Рязань, 2007. - 197 с.

12. Новикова Н. Н. Преподавание домашнего чтения в неязыковом вузе (проблемы и стратегии) / Н. Н. Новикова // Интернет-журнал «Мир науки». - 2017. - Т. 5. - № 6. - Режим доступа : https://mir-nauki.com/PDF/17PDMN617.pdf.

13. Северова Н. Ю. Организация деятельности в малых группах сотрудничества при работе над аспектом «домашнее чтение» на иностранном языке в неязыковом вузе (на примере немецкого языка) / Н. Ю. Северова, Т. В. Заец // Вестник Академии права и управления. Научный журнал. - 2016. - № 1 (42). - С. 176-181.

14. Стрекалова М. Д. Методика преподавания аспекта «домашнее чтение» на младших курсах языкового вуза : диссертация… кандидата педагогических наук : 13.00.02 / М. Д. Стрекалова. - Ярославль, 2008. - 257 с.

15. Фоломкина С. К. Обучение чтению на иностранном языке в неязыковом вузе : учебно-методическое пособие / С. К. Фоломкина. - Москва : Высшая школа, 1987. - 205 с.

16. Ehlers S. Lesen als Verstehen / S. Ehlers // Arbeit mit literarischen Texten. - Berlin : Langendheidt, 2007. - 196 S.

17. Kast B. Die vier Fertigkeiten / В. Kast. - In: Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht / herausgegeben von Bernd Kast und Gerhard Neuner. - Berlin, München : Langenscheidt, 1994. - S. 43-55.

18. Krusche D. Anerkennung der Fremde / D. Krusche. - In: Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht / herausgegeben von Bernd Kast und Gerhard Neuner. - Berlin, München : Langenscheidt, 1994. - S. 238-243.

19. Würffel N. Alles digital? [Electronic resource] / N. Würffel. - Access mode : https://www.goethe.de/de/spr/mag/dsk/21208955.html.


Review

For citations:


Zimina E.A. Teaching Home Reading in the German Language Classes Using Information and Communication Technologies (from the Experience of Working in a Non-Linguistic Institution). Nauchnyi dialog. 2018;(8):247-260. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-8-247-260

Views: 815


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)