Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Names of Residential Complexes: between Urbanonyms and Advertising Names

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-9-76-97

Abstract

The question of the “borderline” status in the onomastic space of the new for the Russian language category of proper names - names of residential complexes - is considered. The novelty of the study is seen in the fact that for the first time the onomastic status of the names of residential complexes is determined, and a comparative analysis of the two corps of such names collected in Yaroslavl and Yekaterinburg is carried out. The existing definitions are analyzed, possible terminological definitions of such proper names are developed. It is noted that these proper names are in field of meanings of term oykodomonym , but it is indicated that the names of residential complexes occupy an intermediate position in onomastic system: on the one hand, they fit into the category of urbanonyms, on the other hand, they are a form of advertising names. A new approach to the analysis of the names of residential complexes based on onomasiological grounds is proposed: the authors divide groups of names according to the degree of increasing the signs of proper name from descriptive designations to conditionally-symbolic nominations. The authors come to the conclusion that in the system of considered oykodomonyms two trends were formed: (1) embedding the name in an existing urbanisation given its identity and (2) creation of names that are not related to existing urban onomastic space. The analysis of the corps of Yekaterinburg and Yaroslavl names confirmed the border status of the considered proper names.

About the Authors

R. V. Razumov
Yaroslavl State Pedagogical University named after K. D. Ushinsky
Russian Federation


S. O. Goryaev
Ural Federal University named after the First President of Russia B. N. Yeltsin; Missionary Institute
Russian Federation


References

1. БАС - Словарь современного русского литературного языка : в 17 т. -Москва ; Ленинград : Академия. наук СССР, 1963. - Т. 15.

2. Новостройки в Ярославле // Яндекс.Недвижимость. Ярославль. - Режим доступа : https://realty.yandex.ru/yaroslavl/kupit/novostrojka/?from=main_menu.

3. ФИАС - Федеральная информационная адресная система [Электронный ресурс]. - Режим доступа : http://fias.nalog.ru.

4. ЦИАН [Екатеринбург]. - Режим доступа : https://ekb.cian.ru.

5. Балкански Т. Енциклопедия на българската ономастика / Т. Балкански, К. Цанков. Велико Търново, 2016. - 576 с.

6. Бугешу А. Коммерческое имя в мировой ономастике : современное состояние. (по материалам докладов «экономической» проблематики на двух международных ономастических конгрессах: XXVI International congress of onomastic scienses (ICOS, Дебрецен, Венгрия 27 августа - 1 сентября 2017) и 4-th International Conference on Onomastics “Name and Naming” (ICONN, Бая Маре, Румыния 5-7 сентября 2017) / А. Бугешу, С. О. Горяев // Коммуникативные исследования. - 2018. - № 3 (в печати).

7. Выходцева М. Я. Названия жилых комплексов на ономастической карте города / М. Я. Выходцева // Ономастика Поволжья : материалы Х Международной конференции. Уфа, 2006. - С. 123-125.

8. Голев Н. Д. Заметки об условно-символической номинации в русском языке / Н. Д. Голев // Актуальные проблемы лексикологии и словообразования : сборник научных трудов. Новосибирск : НГУ, 1980. - Вып. 9. - С. 47-55.

9. Голомидова М. Вербальные символы СССР в современной коммерческой номинации / М. Голомидова // Советское прошлое и культура настоящего : монография : в 2 т. / отв. ред. Н. А. Купина, О. А. Михайлова. Екатеринбург : Уральский университет, 2009. - Т. 2. - С. 332-348.

10. Дьякова Н. С. Ономасиологический анализ наименований жилых домов и жилищных комплексов Череповца / Н. С. Дьякова // Вестник Череповецкого государственного университета. - 2016. - № 6. - С. 87-90.

11. Крюкова И. В. Рекламное имя: от изобретения до прецедентности / И. В. Крюкова. - Волгоград : Перемена, 2004. - 288 с.

12. Научная электронная библиотека eLIBRARY.RU [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://elibrary.ru.

13. Подольская Н. В. Имена внутри и около города / Н. В. Подольская // Исторические названия - памятники культуры : тезисы докладов и сообщения Всесоюзной научно-практической конференции (17-20 апреля 1989 г). - Москва : Наука, 1989. - С. 69-70.

14. Подольская Н. В. Названия зданий - часть городской культуры / Н. В. Подольская // Ономастика. Книга 1 : материалы к серии Народы и культуры. Москва, 1993. - Вып. 25. - Ч. 1. - С. 134-140.

15. Подольская Н. В. Словарь русской ономастической терминологии / Н. В. Подольская. - 2-е изд., перераб. и доп. - Москва : Наука, 1988. - 192 с.

16. Подольская Н. В. Словарь русской ономастической терминологии / Н. В. Подольская. Москва : Наука, 1978. - 200 с.

17. Разумов Р. В. Названия жилых комплексов новая разновидность урбанонимов / Р. В. Разумов // Ономастика Поволжья : материалы Х Международной конференции. - Уфа, 2006. - С. 160-163.

18. Разумов Р. В. Ойкодомонимы как разновидность городских онимов / Р. В. Разумов // Имя собственное в жизни и литературе : материалы IX Международных Святогорских ономастических и IX Международных Михайловских литературно-ономастических чтений / отв. ред. В. М. Калинкин. - Киев : Издательский дом Дмитрия Бураго, 2015. - С. 115-123.

19. Резенков А. В. Названия современных жилых домов в лингво-прагматическом аспекте / А. В. Резенков // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия, 9. Филология. Востоковедение. Журналистика. - 2009. - Вып. 3. - С. 266-270.

20. Романова Т. П. Эволюция типов рекламных имен в истории русской эргонимии (XIX - начало XXI века) / Т. П. Романова // Вестник Самарского университета. - 2009. - № 3. - С. 174-180.

21. Рут М. Э. Образная номинация в русской ономастике / М. Э. Рут. -Екатеринбург : Уральский университет, 1992. - 144 с.

22. Смольников С. Н. Актуальная и потенциальная русская антропонимия / С. Н. Смольников // Вопросы ономастики. - 2005. - № 2. - С. 23-35.

23. Соколова Т. П. Тенденции эргонимической номинации / Т. П. Соколова // Ономастика Поволжья : сборник материалов ХII Международной научной конференции. - Казань, 2010. - С. 364-367.

24. Федотовских Т. Г. Коммерческая номинация объектов недвижимости как инструмент формирования имиджа Екатеринбурга / Т. Г. Федотовских // Коммуникативные исследования. - 2015а. - № 3. - С. 116-126.

25. Федотовских Т. Г. Роль нейминга городских объектов в поликультурном развитии современного общества / Т. Г.Федотовских // Вестник Челябинского государственного университета. - 2015б. - № 15. - С. 99-103.

26. Koopman A. Names of Dwellings / A. Koopman // The Oxford Handbook of Names and Naming / C. Hough, D. Izdebska (eds.). - Oxford : Oxford Univ. Press, 2016. P. 636-644.


Review

For citations:


Razumov R.V., Goryaev S.O. Names of Residential Complexes: between Urbanonyms and Advertising Names. Nauchnyi dialog. 2018;(9):76-97. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-9-76-97

Views: 780


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)