Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Communicative and Pragmatic Specificity of Self-Presentation Models (by Example of Stephen Fry’s Microblog “Twitter”)

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-12-166-178

Abstract

The models of self-presentation as a way of constructing identity and a form of self-reflection are considered. The empirical material for the study was S. Fry’s self-identifying statements in the social network “Twitter,” which is estimated as the most egocentric discourse. Lexical-stylistic and grammatical means of self-presentation are analyzed, classification of models and structures of self-presentation is created. Particular attention is paid to the bright features of S. Fry’s idiostyle, such as the ironic self-identification with the help of special autoreference formulas. The question is raised about the possibility of gaming use of self-presentation statements to draw attention to his own figure, to construct identity through the creative use of language resources. Attention is paid to how the gaming self-presentation is used to create a speech mask, the construction of a special artistic image in which self-centeredness, awareness of self-importance is combined with an ironic attitude to himself. Conclusions about the language personality of S. Fry, idiocentrics microblog “Twitter” and the referential meanings of expressions, characterized by a communicative orientation.

About the Authors

E. I. Sychova
Ural Federal University named after the First President of Russia B. N. Yeltsin
Russian Federation


A. M. Plotnikova
Ural Federal University named after the First President of Russia B. N. Yeltsin
Russian Federation


References

1. Бенвенист Э. Общая лингвистика [Электронный ресурс] / Э. Бенвенист. - Москва : Прогресс, 1974. - 360 с.

2. Горошко Е. И. Лингвистические особенности англоязычного Твиттера / Е. И. Горошко, Т. Л. Полякова // Ученые записки Таврического национального университета им. В. И. Вернадского. - 2011. - № 2. - С. 53-58.

3. Кашкина О. В. Функциональный анализ самооценочных высказываний как средства вербализации я-концепта (на материале интервью немецкой прессы) : автореферат диссертации … кандидата филологических наук : 10.02.04 / О. В. Кашкина. - Воронеж, 2005. - 28 с.

4. Кронгауз М. А. Теория референции / М. А. Кронгауз // Семантика. - Москва : Академия, 2005. - С. 268-281.

5. Лаппо М. А. Самоидентификация : семантика, прагматика, языковые ресурсы / М. А. Лаппо. - Новосибирск : НГПУ, 2013. - 180 с.

6. Падучева Е. В. Высказывание и его соотнесенность с действительностью / Е. В. Падучева. - Москва : Наука, 1985. - 272 с.

7. Ромашова И. П. Дискурсивные практики позиционирования отечественных корпораций : социодинамический аспект / И. П. Ромашова // Коммуникативные исследования. - 2014. - № 1. - С. 152-164.

8. Сергеева Д. С. Языковые модели стратегии самопрезентации в виртуальном пространстве (на материале анализа твитов Хилари Клинтон) / Д. С. Сергеева // Верхневолжский филологический вестник. - 2017. - № 3. - С. 52-55.

9. Сидорова И. Г. Способы позиционирования интернет-личности в социальной сети / И. Г. Сидорова // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. - 2013. - № 9 (84). - С. 29-33.

10. Шипицына Л. Ю. Комплексная лингвистическая характеристика компьютерно-опосредованной коммуникации : автореферат диссертации … доктора филологических наук : 10.02.04 / Л. Ю. Шипицына. - Воронеж, 2011. - 40 с.


Review

For citations:


Sychova E.I., Plotnikova A.M. Communicative and Pragmatic Specificity of Self-Presentation Models (by Example of Stephen Fry’s Microblog “Twitter”). Nauchnyi dialog. 2018;(12):166-178. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-12-166-178

Views: 536


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)