Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Concept of “Error” in Foreign-Language Speech of Students in Domestic and Foreign Theory and Practice

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-12-431-439

Abstract

The generalization of the main results in the field of research of the theory of error in foreign language speech of students and the implementation of these studies in the practice of teaching a foreign language is presented. The existing works, in which special attention is paid to the theory of error, are analyzed. The article considers how the interpretation of the concept of “error” changed depending on the dominant method of teaching a foreign language in a specific period (grammar-translation method, communicative-oriented learning). Various definitions of errors, causes, typologies of errors, methods of their prevention and correction are given. Particular attention is paid to the issue of language and linguocultural interference, socio-cultural error, as well as terminological differences in domestic and foreign studies on the theory of error. The author analyzes the collected empirical data, makes conclusions about the degree of implementation of the theory in the real practice of teaching a foreign language in high school. According to the author, the developed theory of errors in foreign language speech of students is not systematically used in real practice of teaching foreign languages. The inclusion of this topic in the curriculum of teacher training courses would undoubtedly contribute to the improvement of the quality of foreign language teaching.

About the Author

M. A. Kecherukova
Tyumen Industrial University
Russian Federation


References

1. Азимов Э. Г. Новый словарь академических терминов и понятий / Э. Г. Азимов, А. Н. Щукин. - Москва : ИКАР, 2009. - 448 с.

2. Игнатьева А. П. Лингводидактическая теория ошибки и пути преодоления ошибок в речи иностранных учащихся : автореферат диссертации … кандидата педагогических наук : 13.00.02 / А. П. Игнатьева. - Москва, 2006. - 23 с.

3. Колесникова И. Л. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков : справочное пособие / И. Л. Колесникова, О. А. Долгина. - Москва : Дрофа, 2008. - 431 с.

4. Кондрашова Н. В. Прогнозирование и исправление студенческих ошибок при обучении иностранным языкам / Н. В. Кондрашова // Научный диалог. - 2015. - 7 (43). - С. 27-47.

5. Леонтьев А. А. Некоторые проблемы обучения русскому языку как иностранному (психолингвистические очерки) / А. А. Леонтьев. - Москва : Изд-во Московского университета, 1970. - 87 с.

6. Меркулова С. Г. Современные подходы к исправлению ошибок в устной речи при изучении иностранного языка / С. Г. Меркулова // Английский язык. Приложение к газете «Первое сентября». - 2002. - № 45. - С. 5.

7. Мильруд Р. П. Теории ошибок в методике обучения иностранному языку [Электронный ресурс] // Р. П. Мильруд, Н. Н. Кондракова // Гаудеамус. - 2005. - Т. 1 (№ 7). - Режим доступа : https://cyberleninka.ru/article/v/teorii-oshibok-v-metodike-obucheniya-inostrannomu-yazyku.

8. Полуяхтова С. В. Феномен интерференции в иноязычной профессиональной межкультурной коммуникации / С. В. Полуяхтова // Педагогическое образование в России. - 2012. - № 1. - С. 108-111.

9. Тишулин П. Б. Виды языковых ошибок и возможности их исправления при обучении иностранному языку / П. Б. Тишулин // Известия высших учебных заведений. Приволжский регион. Гуманитарные науки. - 2012. - № 1 (21). - С. 132-137.

10. Фомина Н. С. Коммуникативно значимые и незначимые ошибки в письменной речи тестируемых по русскому языку как иностранному [Электронный ресурс] / Н. С. Фомина // Концепт. - 2015. - № 12 (декабрь). - Режим доступа : http://e-koncept.ru/2015/15434.htm.

11. Corder S. P. The Significance of Learner’s Errors / S. P. Corder // International Review of Applied Linguistics. - 1967. - № 5. - Pр. 161-169.

12. Hendrickson J. Error Correction in Foreign Language Teaching : Recent Theory, Research and Practice / J. Hendrickson // The Modern Language Journal. - 1978. - V. 62. - Pр. 387-398.

13. Lado R. Moderner Sprachunterricht. Eine Einführung auf wissenschaftlicher Grundlage / R. Lado. - München : Hueber, 1997. - 321 p.

14. Selinker L. Interlanguage / L. Selinker // International Review of Applied Linguistics in Language Teaching. - 1972. - № 10. - Pр. 209-231.


Review

For citations:


Kecherukova M.A. Concept of “Error” in Foreign-Language Speech of Students in Domestic and Foreign Theory and Practice. Nauchnyi dialog. 2018;(12):431-439. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-12-431-439

Views: 456


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)