Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Professional Identity and Trans-Perspective of Professional Development of Future Teachers

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-12-452-464

Abstract

The article presents a theoretical analysis of the problem of formation of professional identity in conditions of uncertainty and increasing multidimensionality of professional and educational space. The attention is focused on the fact that the dynamics of social processes is expressed in changing the requirements for the content and quality of work, the complexity of professional training. The multifactorial nature of professional development leads to the complication of the strategy of building a professional trans-perspective and requires a specially organized acmeological support of the identification process at the stage of vocational education. Within the theoretical review the definition of professional identity with the description of its structure is given, the author’s definition of professional trans-perspective is proposed. An important part of the article is the results of an empirical study of the features of professional identity and professional trans-perspective of students who are future teachers of vocational training. The interrelation of the main characteristics of professional trans-perspective - length, event density with indicators of professional identity: maturity, formation, activity of professional position, educational and professional plans - is revealed. Thus, the characteristics of professional identity can be considered as predictors for predicting a person’s professional future. In the final part, it is proposed to intensify the work on the development of professional identity of second-year students by supplementing the curriculum with elective modules aimed at the deficit aspects of professional self-determination.

About the Authors

E. V. Lebedeva
Russian State Vocational Pedagogical University
Russian Federation


D. P. Zavodchikov
Russian State Vocational Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Азбель А. А. Особенности формирования статусов профессиональной идентичности старшеклассников : автореферат диссертации … кандидата психологических наук / А. А. Азбель. - Санкт-Петербург, 2004. - 18 с.

2. Бодров В. А. Психология профессиональной пригодности : учебное пособие / В. А. Бодров. - Москва : ПЕР СЭ, 2001. - 511 с.

3. Глуханюк Н. С. Психология профессионализации педагога / Н. С. Глуханюк. - Екатеринбург : Издательство Рос. гос. проф.-пед. ун-та, 2005. - 261 с.

4. Ермолаева Е. П. Профессиональная идентичность и маргинализм: концепция и реальность / Е. П. Ермолаева // Психологический журнал. - 2001. - Т. 22. - № 4. - С. 51-59.

5. Зеер Э. Ф. Транспрофессионализм как предиктор адаптации к профессиональному будущему личности / Э. Ф. Зеер // Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании : материалы 23-й Международной научно-практической конференции. - Екатеринбург : РГППУ, 2018. - С. 375-378.

6. Иванова Н. Л. Социальная идентичность и профессиональный опыт личности : монография / Н. Л. Иванова, Е. В. Конева. - Ярославль : ЯГУ им. П. Г. Демидова, 2003. - 132 с.

7. Клочко В. Е. Самоорганизация в психологических системах: проблемы становления ментального пространства личности (введение в трансспективный анализ) / В. Е. Клочко. - Томск : Том. гос. ун-т, 2005. - 174 c.

8. Логинова И. О. Трансспектива жизненного самоосуществления педагога / И. О. Логинова // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. - 2008. - № 9 (33). - С. 257-260.

9. Озерина А. А. Профессиональная идентичность студентов бакалавриата : автореферат диссертации … кандидата психологических наук / А. А. Озерина. - Волгоград, 2012. - 21 с.

10. Пряжников Н. С. Методы активизации профессионального и личностного самоопределения : учебно-методическое пособие / Н. С. Пряжников. - Москва : Издательство МПСИ; Воронеж : НПО МОДЭК, 2002. - 400 с.

11. Родыгина У. С. Психологические особенности профессиональной идентичности студентов / У. С. Родыгина // Психологическая наука и образование. - 2007. - № 4. - С. 39-51.

12. Фёдоров В. А. Профессионально-педагогическое образование : теория, эмпирика, практика / В. А. Федоров. - Екатеринбург : Издательство Урал. гос. проф.-пед. ун-та, 2001. - 330 с.

13. Шнейдер Л. Б. Профессиональная идентичность : структура, генезис и условия становления : автореферат диссертации … доктора психологических наук / Л. Б. Шнейдер. - Москва, 2001. - 42 с.


Review

For citations:


Lebedeva E.V., Zavodchikov D.P. Professional Identity and Trans-Perspective of Professional Development of Future Teachers. Nauchnyi dialog. 2018;(12):452-464. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-12-452-464

Views: 686


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)