Literary Pedagogy: Formation and Prospects
https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-12-504-518
Abstract
About the Authors
E. M. ShastinaRussian Federation
O. V. Shatunova
Russian Federation
A. M. Borisov
Russian Federation
G. N. Bozhkova
Russian Federation
References
1. Волкова Е. А. Трансформация чтения студенческой молодежи : конец 80-х гг. ХХ - начало XXI вв : диссертация … кандидата педагогических наук : 05.25.03 / Е. А. Волкова. - Краснодар, 2012. - 174 с.
2. Горшкова В. В. Взаимодействие формального, неформального и информального образования как современное направление развития человека [Электронный ресурс] / В. В. Горшкова //Концепт. - 2014. - Режим доступа : http://e-koncept.ru/2014/64336.htm.
3. Донская Т. К. Арт-педагогика в современной образовательной парадигме / Т. К. Донская // Наука. Искусство. Культура. - 2013. - № 2. - С. 144-152.
4. Игнатов Д. М. Кинопедагогика как интерактивный метод обучения методике физического воспитания в начальной школе / Д. М. Игнатов, Е. С. Капинова // Перспективы науки и образования. - 2018. - № 2 (32). - С. 215-218.
5. Концепция программы поддержки детского и юношеского чтения в Российской Федерации : утверждена распоряжением Правительства Российской Федерации от 3 июня 2017 года. - № 1155-р. - 15 с. - Режим доступа : http://static.government.ru/media/files /Qx1KuzCtzwmqEuy7OA5XldAz9LMukDyQ.pdf.
6. Литературное образование в современном мире : проблемы и решения. XX Голубковские чтения : Материалы международной научно-практической конференции, 15-16 марта 2012 г. - Москва : Эконинформ, 2013. - 174 с.
7. Маслиева Е. С. Система принципов обучения иностранному языку на основе игропедагогики / Е. С. Маслиева // Успехи современной науки и образования. - 2016. - Т. 2. - № 12. - С. 159-163.
8. Мирончук Е. В. Междисциплинарная связь педагогики школы и театральной педагогики в процессе подготовки профессионально-компетентных студентов педагогического вуза / Е. В. Мирончук // Вестник Московского государственного областного университета. Серия : Педагогика, 2014. - № 4. - С. 185-190.
9. Окерешко А. В. Информальное образование в контексте глобализации / А. В. Окерешко // Проблемы и перспективы гуманитарной науки в контексте глобализации : материалы VII Международной научно-практической конференции (14 декабря 2015 г., Москва). - Москва : Перо, 2015. - С. 77-81.
10. Сергеева Н. Ю. Содержание понятия «Артпедагогика» / Н. Ю. Сергеева // Известия ВГПУ, 2008. - № 1. - С. 23-28.
11. Шеховская Н. Л. Музейная педагогика: историко-педагогический анализ / Н. Л. Шеховская, Е. П. Мандебура // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия : Гуманитарные науки, 2011. - № 6 (101). - С. 343-350.
12. Bal P. M. How Does Fiction Reading Influence Empathy? An Experimental Investigation on the Role of Emotional Transportation [Electronic resource] / P. M. Bal, M. Veltkamp // PLoS ONE. - 2013. - Vol. 8. - No. 1 : e55341. - Access mode : https://doi.org/10.1371/journal.pone.0055341
13. Bobkina J. Literature and critical literacy pedagogy in the EFL classroom: Towards a model of teaching critical thinking skills / J Bobkina, S Stefanova // Studies in Second Language Learning and Teaching. SSLLT, - 2016. - Vol. 6. - No. 4. - P. 677-696.
14. Galleron I. Let a thousand readings flourish. A crowdreading experience. Digital humanities quarterly. [Electronic resource] / Galleron I, F Idmhand, C Meynard // 2018. - Vol. 12. - No. 1. - Access mode : http://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/12/1/000363/000363.html.
15. Green, M. C. The role of transportation in the persuasiveness of public narratives. / M. C. Green, & T. C. Brock // Journal of Personality and Social Psychology, 2000. - Vol. 79. - No. 5. - P. 701-721. DOI : 10.1037//0022-3514.79.5.701
16. Jentgens S. Lehrbuch Literatur pädagogik. Eine Einführung in Theorie und Praxis der Literaturvermittlung. Beltz Verlag, Weinheim Basel. [Electronic resource] / Jentgens S // 2016. - 244 s. - Access mode : https://www.beltz.de/fileadmin/beltz/leseproben/978-3-7799-3330-4.pdf.
17. Johnston V. The Power of the Read Aloud in the Age of the Common Core / V Johnston // The Open Communication Journal, 2015. - No. 9. - P. 34-38.
18. Kneepkens, E. W. E. M. Emotions and literary text comprehension / E. W. E. M. Kneepkens, R. A. Zwaan // Poetics 23, 1994. - P. 125-138.
19. Kuijpers, M. M. Exploring absorbing reading experiences. Developing and validating a self-report scale to measure story world absorption. [Electronic resource] / M. M. Kuijpers, F Hakemulde, E. S. Tanb, M. M. Doicaru // Scientific Study of Literature, - 2014. - Vol. 4. - No 1. - P. 89-122. - Access mode : https://www.researchgate.net/publication/265968904
20. Mar R. A. Exploring the link between reading fiction and empathy : Ruling out individual differences and examining outcomes / R. A. Mar, K Oatley, J. B. Peterson // Communications, 2009. - Vol. 34. - P. 407-428.
21. Moorman K. A functional theory of creative reading, [Electronic resource] / Moorman K, A Ram 1994. - Access mode : https://pdfs.semanticscholar.org/e978/877b9fdeb5fefe104940f143b174e7a2faa9.pdf.
22. Senechal, M. Parental involvement in the development of childrens reading skill : A 5-year longitudinal study / M, Senecha, & J, LeFevre // Child Development, - 2002. - Vol. 73. - No. 2. - P. 445-460.
23. Simon, H. A. Observations on the sciences of science learning, Paper prepared for the Committee on Developments in the Science of Learning for the Sciences of Science Learning : An Interdisciplinary Discussion, [Electronic resource] / H. A. Simon // 1996. - Access mode : https://learnercenteredteaching.wordpress.com/articles-and-books/the-learner-centered-classroom/
24. Tung, C. Developing critical thinking through literature reading / C, Tung, & S, Chang // Feng Chia Journal of Humanities and Social Sciences, - 2009. -Vol. 19. - P. 287-317.
25. Vacca R.T. The development of a functional reading strategy : Implications for content area instruction. [Electronic resource] / R. T. Vacca // The Journal of Educational Research. - 1975. - Vol. 69 - No. 3. - P. 108-112. - Access mode : https://www.jstor.org/stable/27536841?seq=1#page_scan_tab_contents.
Review
For citations:
Shastina E.M., Shatunova O.V., Borisov A.M., Bozhkova G.N. Literary Pedagogy: Formation and Prospects. Nauchnyi dialog. 2018;(12):504-518. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-12-504-518