Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Literary Pedagogy: Formation and Prospects

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-12-504-518

Abstract

The questions of literary pedagogy as an integral part of the educational process are considered. It is determined that literary pedagogy is connected with the system of continuous education, which is implemented within the framework of formal, non-formal and informal education. It is argued that it is advisable to distinguish between the concepts of “literary education” and “literary pedagogy.” It is noted that literary education as a process of entering into culture by means of literature is carried out, as a rule, within the framework of formal education and is based on two leading principles - artistic-aesthetic and literary. At the same time, the authors consider literary education as one of the aspects of literary pedagogy. The article presents the foreign experience of studying reading as an integrative phenomenon, as well as a review of works on the formation and development of literary pedagogy. The authors raise the question of the need to train specialists to support child and youth reading. The authors give convincing arguments in favor of the development of literary pedagogy as a direction in pedagogy, at the same time having an interdisciplinary character. The main content of the training of literary teachers in the pedagogical University is presented.

About the Authors

E. M. Shastina
Kazan Federal University, Yelabuga Institute
Russian Federation


O. V. Shatunova
Kazan Federal University, Yelabuga Institute
Russian Federation


A. M. Borisov
Kazan Federal University, Yelabuga Institute
Russian Federation


G. N. Bozhkova
Kazan Federal University, Yelabuga Institute
Russian Federation


References

1. Волкова Е. А. Трансформация чтения студенческой молодежи : конец 80-х гг. ХХ - начало XXI вв : диссертация … кандидата педагогических наук : 05.25.03 / Е. А. Волкова. - Краснодар, 2012. - 174 с.

2. Горшкова В. В. Взаимодействие формального, неформального и информального образования как современное направление развития человека [Электронный ресурс] / В. В. Горшкова //Концепт. - 2014. - Режим доступа : http://e-koncept.ru/2014/64336.htm.

3. Донская Т. К. Арт-педагогика в современной образовательной парадигме / Т. К. Донская // Наука. Искусство. Культура. - 2013. - № 2. - С. 144-152.

4. Игнатов Д. М. Кинопедагогика как интерактивный метод обучения методике физического воспитания в начальной школе / Д. М. Игнатов, Е. С. Капинова // Перспективы науки и образования. - 2018. - № 2 (32). - С. 215-218.

5. Концепция программы поддержки детского и юношеского чтения в Российской Федерации : утверждена распоряжением Правительства Российской Федерации от 3 июня 2017 года. - № 1155-р. - 15 с. - Режим доступа : http://static.government.ru/media/files /Qx1KuzCtzwmqEuy7OA5XldAz9LMukDyQ.pdf.

6. Литературное образование в современном мире : проблемы и решения. XX Голубковские чтения : Материалы международной научно-практической конференции, 15-16 марта 2012 г. - Москва : Эконинформ, 2013. - 174 с.

7. Маслиева Е. С. Система принципов обучения иностранному языку на основе игропедагогики / Е. С. Маслиева // Успехи современной науки и образования. - 2016. - Т. 2. - № 12. - С. 159-163.

8. Мирончук Е. В. Междисциплинарная связь педагогики школы и театральной педагогики в процессе подготовки профессионально-компетентных студентов педагогического вуза / Е. В. Мирончук // Вестник Московского государственного областного университета. Серия : Педагогика, 2014. - № 4. - С. 185-190.

9. Окерешко А. В. Информальное образование в контексте глобализации / А. В. Окерешко // Проблемы и перспективы гуманитарной науки в контексте глобализации : материалы VII Международной научно-практической конференции (14 декабря 2015 г., Москва). - Москва : Перо, 2015. - С. 77-81.

10. Сергеева Н. Ю. Содержание понятия «Артпедагогика» / Н. Ю. Сергеева // Известия ВГПУ, 2008. - № 1. - С. 23-28.

11. Шеховская Н. Л. Музейная педагогика: историко-педагогический анализ / Н. Л. Шеховская, Е. П. Мандебура // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия : Гуманитарные науки, 2011. - № 6 (101). - С. 343-350.

12. Bal P. M. How Does Fiction Reading Influence Empathy? An Experimental Investigation on the Role of Emotional Transportation [Electronic resource] / P. M. Bal, M. Veltkamp // PLoS ONE. - 2013. - Vol. 8. - No. 1 : e55341. - Access mode : https://doi.org/10.1371/journal.pone.0055341

13. Bobkina J. Literature and critical literacy pedagogy in the EFL classroom: Towards a model of teaching critical thinking skills / J Bobkina, S Stefanova // Studies in Second Language Learning and Teaching. SSLLT, - 2016. - Vol. 6. - No. 4. - P. 677-696.

14. Galleron I. Let a thousand readings flourish. A crowdreading experience. Digital humanities quarterly. [Electronic resource] / Galleron I, F Idmhand, C Meynard // 2018. - Vol. 12. - No. 1. - Access mode : http://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/12/1/000363/000363.html.

15. Green, M. C. The role of transportation in the persuasiveness of public narratives. / M. C. Green, & T. C. Brock // Journal of Personality and Social Psychology, 2000. - Vol. 79. - No. 5. - P. 701-721. DOI : 10.1037//0022-3514.79.5.701

16. Jentgens S. Lehrbuch Literatur pädagogik. Eine Einführung in Theorie und Praxis der Literaturvermittlung. Beltz Verlag, Weinheim Basel. [Electronic resource] / Jentgens S // 2016. - 244 s. - Access mode : https://www.beltz.de/fileadmin/beltz/leseproben/978-3-7799-3330-4.pdf.

17. Johnston V. The Power of the Read Aloud in the Age of the Common Core / V Johnston // The Open Communication Journal, 2015. - No. 9. - P. 34-38.

18. Kneepkens, E. W. E. M. Emotions and literary text comprehension / E. W. E. M. Kneepkens, R. A. Zwaan // Poetics 23, 1994. - P. 125-138.

19. Kuijpers, M. M. Exploring absorbing reading experiences. Developing and validating a self-report scale to measure story world absorption. [Electronic resource] / M. M. Kuijpers, F Hakemulde, E. S. Tanb, M. M. Doicaru // Scientific Study of Literature, - 2014. - Vol. 4. - No 1. - P. 89-122. - Access mode : https://www.researchgate.net/publication/265968904

20. Mar R. A. Exploring the link between reading fiction and empathy : Ruling out individual differences and examining outcomes / R. A. Mar, K Oatley, J. B. Peterson // Communications, 2009. - Vol. 34. - P. 407-428.

21. Moorman K. A functional theory of creative reading, [Electronic resource] / Moorman K, A Ram 1994. - Access mode : https://pdfs.semanticscholar.org/e978/877b9fdeb5fefe104940f143b174e7a2faa9.pdf.

22. Senechal, M. Parental involvement in the development of childrens reading skill : A 5-year longitudinal study / M, Senecha, & J, LeFevre // Child Development, - 2002. - Vol. 73. - No. 2. - P. 445-460.

23. Simon, H. A. Observations on the sciences of science learning, Paper prepared for the Committee on Developments in the Science of Learning for the Sciences of Science Learning : An Interdisciplinary Discussion, [Electronic resource] / H. A. Simon // 1996. - Access mode : https://learnercenteredteaching.wordpress.com/articles-and-books/the-learner-centered-classroom/

24. Tung, C. Developing critical thinking through literature reading / C, Tung, & S, Chang // Feng Chia Journal of Humanities and Social Sciences, - 2009. -Vol. 19. - P. 287-317.

25. Vacca R.T. The development of a functional reading strategy : Implications for content area instruction. [Electronic resource] / R. T. Vacca // The Journal of Educational Research. - 1975. - Vol. 69 - No. 3. - P. 108-112. - Access mode : https://www.jstor.org/stable/27536841?seq=1#page_scan_tab_contents.


Review

For citations:


Shastina E.M., Shatunova O.V., Borisov A.M., Bozhkova G.N. Literary Pedagogy: Formation and Prospects. Nauchnyi dialog. 2018;(12):504-518. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-12-504-518

Views: 583


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)