Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Active and Interactive Methods of Pedagogical Interaction in System of Distance Learning

Abstract

The results of the analysis of the role of active and interactive methods of pedagogical interaction in distance learning systems are presented. The research urgency is caused by necessity of designing the content of educational programs of vocational training using distance learning technologies in the context of the activity paradigm of education, focused on improving its efficiency and quality. The authors identified pedagogical conditions of distance learning systems for the implementation of active and interactive teaching methods. The roles of participants in distance learning are characterized from the point of view of an active type of pedagogical interaction. The essence of the most common active and interactive methods of pedagogical interaction is considered, their advantages and disadvantages are determined. The necessity of a comprehensive range of active and interactive methods of pedagogical interaction to implement effective polylogical relationship of students at a distance with teachers and with each other is revealed. It is proved that an effective model of distance learning provides an active position of all participants of pedagogical interaction, as otherwise the distance learning takes the form of the traditional model of extramural studies and self-study of material, the student becomes an autonomous and isolated figure in the educational process. In this regard, special training of teachers for implementation of active and interactive methods in a distance learning system through refresher courses is required.

About the Authors

T. A. Boronenko
Pushkin Leningrad State University
Russian Federation


A. V. Kaysina
Pushkin Leningrad State University
Russian Federation


V. S. Fedotova
Pushkin Leningrad State University
Russian Federation


References

1. ФГОС - Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования. Уровень высшего образования. Бакалавриат. Направление подготовки 44.03.01 Педагогическое образование [Электронный ресурс]. - Режим доступа : http://fgosvo.ru/uploadfiles/fgosvob/440301.pdf.

2. ФЗОО - Федеральный закон. Об образовании в Российской Федерации [Электронный ресурс] : федеральный закон РФ от 29.12.2012 г. № 273-ФЗ. - Режим доступа : http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174.

3. ФЦПРО - О Федеральной целевой программе развития образования на 2016-2020 годы : постановление Правительства Российской Федерации от 23.05.2015 г. № 497 [Электронный ресурс]. - Режим доступа : https://rg.ru/2015/05/28/obrazovanie-site-dok.html.

4. Борисова Л. В. Специфика педагогической деятельности в системе дистанционного обучения : содержательный аспект / Л. В. Борисова // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия, Педагогика, психология. -2012. - № 1. - С. 68-70.

5. Бурханова Ф. Б. Внедрение инновационных активных и интерактивных методов обучения и образовательных технологий в российских вузах : современное состояние и проблемы / Ф. Б. Бурханова, С. Е. Родионова // Вестник Башкирскирского университета. - 2012. - № 4. - С. 1862-1875.

6. Гараева С. В. Дидактическая модель развития творческих способностей студентов средствами интерактивных технологий обучения / С. В. Гараева, А. А. Васильева // Научный диалог. - 2016. - № 2 (50). - С. 249-261.

7. Гуляева И. В. Активные и интерактивные методы обучения в преподавании математики в системе СПО / И. В. Гуляева // Психология и педагогика: методика и проблемы практического применения. - 2014. - № 35/1. - С. 138-144.

8. Интерактивные и активные формы обучения взрослых : методические рекомендации / ред. О. Г. Прохорова. - Москва : ДСЗН, 2014. - 61 с.

9. Окань Г. И. Активные методы обучения в вузе : содержание и особенности внедрения / Г. И. Окань // Научный диалог. - 2012. - № 1. - С. 265-270.

10. Пескова Л. А. Методы и средства интерактивного взаимодействия студентов и преподавателей в Интернет-обучении : диссертация.. кандидата педагогических наук / Л. А. Пескова. - Улан-Удэ, 2006. - 165 с.

11. Родионова С. Е. Применение активных и интерактивных методов обучения в реализации основных образовательных программ по гуманитарным направлениям подготовки ВПО (на примере направления «Филология») / С. Е. Родионова, Т. В. Григорьева // Вестник Башкирского университета. - 2012. - № 3 (I). - С. 1594-1599.

12. Федотова В. С. Организация исследовательской деятельности студентов педагогического вуза / В. С. Федотова // Социосфера. - 2010. - № 5. - С. 313-317.

13. Федотова В. С. Праксиологическая модель организации исследовательской деятельности студентов / В. С. Федотова // Вестник Томского государственного педагогического университета. - 2010. - № 12. - С. 36-40.

14. Чупрова Л. В. Технологии дистанционного обучения в системе высшего профессионального образования / Л. В Чупрова, Э. Р. Муллина // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия, Педагогика, психология. - 2014. - № 4 (19). - С. 192-194.


Review

For citations:


Boronenko T.A., Kaysina A.V., Fedotova V.S. Active and Interactive Methods of Pedagogical Interaction in System of Distance Learning. Nauchnyi dialog. 2017;(1):227-243. (In Russ.)

Views: 562


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)