Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Actualization of Reflection of Future Teachers and Psychologists During Internet Projects Making

Abstract

Theoretical review of the researches on the concept of “reflection” in different scientific and practical contexts is presented: in professional activity, social psychology, group work of a teacher, psychologist or coach. The article focuses on the empirical study of possibilities of reflection actualization among students of pedagogical university through the development of special training module “Internet-design.” The author describes in detail each stage of the Internet design, organized in 2015-2016 and 2016-2017 academic years in Moscow State Pedagogical University (orientation, activity and assessment and reflective). The frequency and the peculiarities of reflection by students carrying out projects on the Internet are analyzed. It is noted that in the process of implementing the students’ Internet projects the different types of reflection are used: situational, prospective and retrospective. In addition, the author draws attention to the significance of the position of the teacher, organizing online projecting, the nature of his communication and support of students. The results of the formative experiment, conducted in the framework of these studies using the methodology of determining the level of reflexivity by A. V. Karpov on ascertaining and control stages of the work, allow to speak about the effectiveness of an Internet design for updating the reflection of students on specialties “Pedagogy” and “Psychology.”

About the Author

V. K. Obydenkova
Moscow Pedagogical State University
Russian Federation


References

1. Алексеев Н. Развитие личности в социальном пространстве / Н. Алексеев // Развитие личности. - 2002. - № 2. - С. 85-102.

2. Андреева Г. М. Социальная психология / Г. М. Андреева. - Москва : Аспект Пресс, 2005. - 363 с.

3. Бабич О. М. Формирование учебно-профессиональной субъектности офицеров-воспитателей в процессе обучения в военном вузе : автореферат диссертации … кандидата психологических наук : 19.00.07 / О. М. Бабич. - Курск, 2012. - 23 с.

4. БПС - Большой психологический словарь / сост. и общ. ред. Б. Мещеряков, В. Зинченко. - Санкт-Петербург : Прайм-Еврознак, 2003. - 672 с.

5. Воинова О. И. Киберонтологический подход в образовании : монография / О. И. Воинова, В. А. Плешаков ; под ред. В. А. Плешакова. - Норильск : НИИ, 2012. - 244 с.

6. Карпов А. В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики / А. В. Карпов // Психологический журнал. - 2003. - Т. 24. - № 5. - С. 45-57.

7. Пьянкова Г. С. Личностная и профессиональная рефлексия : психологический практикум / сост. Г. С. Пьянкова. - Красноярск : КГПУ им. В. П. Астафьева, 2012. - 125 с.

8. Романова М. В. Профессиональная рефлексия студентов педагогов-психологов : методологический аспект [Электронный ресурс] / М. В. Романова // Современные проблемы науки и образования. - 2012. - № 2. - Режим доступа : https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=6091.

9. Шадриков В. Д. Психология деятельности и способности человека / В. Д. Шадриков. - Москва : Логос, 1996. - 320 с.

10. Щедровицкий Г. П. Рефлексия в деятельности / Г.П. Щедровицкий // Вопросы методологии. - 1994. - № 4. - С. 76-121.


Review

For citations:


Obydenkova V.K. Actualization of Reflection of Future Teachers and Psychologists During Internet Projects Making. Nauchnyi dialog. 2017;(1):318-327. (In Russ.)

Views: 311


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)