Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Academic Genres and Federal State Educational Standard: on Course to Compromise

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-4-233-245

Abstract

The article is devoted to the organization of work with postgraduate students of Russian universities. The urgency of the problem of teaching the principles of presentation of results of own research activities in written and oral form in Russian and foreign (English) languages is stated. The authors consider the generalization of learning objectives and equivalence of requirements for the mastery of the mother tongue and a foreign language in a modern high school standards at the stage of bachelor, master and PhD programs one of the important reasons that hinder the solution to the problem. Uneven number of hours distinguished for studying of Russian and foreign languages starting from the senior secondary school is also noted. Based on their long-time experience, the authors set out their vision of ways of solving this problem for the Russian audience. As a compromise in the existing conditions it is proposed to introduce for these categories of students the new integrated, bilingual course. The aim of the course is to help postgraduate students of different specialties in the preparation and publication of scientific works in Russian and English and to enable them part-time and full-time participation in conferences of Russian and international level. The choice of the course name and the components of its content is carried out taking into account the analysis of foreign experience and Russian rhetorical tradition. The authors’ development of the modules of the course “Scientific writing and scientific rhetoric” is presented, a brief description of their contents is given.

About the Authors

N. I. Kolesnikova
Novosibirsk State Technical University
Russian Federation


M. G. Malinina
Novosibirsk State Technical University
Russian Federation


Y. V. Ridnaya
Novosibirsk State Technical University
Russian Federation


References

1. Баранов М. Т. От риторики к развитию речи в школах России / М. Т. Баранов // Русский язык в школе. - 2014. - № 4. - С. 43-52.

2. Богданова В. П. Содержание современного школьного образования : проблемы и перспективы / В. П. Богданова // Современные проблемы науки и образования. - 2016. - № 2. - Режим доступа : https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=24215.

3. Демидова О. М. «Академический» - уточнение концепта в методическом аспекте / О. М. Демидова // Профессиональное образование в России и за рубежом. - 2017. - № 1 (25). - С. 35-39.

4. Колесникова Н. И. Жанровая модель научной статьи на русском и английском / Н. И. Колесникова, Ю. В. Ридная // Высшее образование в России. - 2016. - № 6 (502). - С. 98-105.

5. Колесникова Н. И. Лингводидактическая концепция формирования жанровой компетенции учащихся в системе непрерывного языкового образования : диссертация.. доктора педагогических наук : 13.00.02 / Н. И. Колесникова. - Орел, 2009. - 450 с.

6. Колесникова Н. И. Преподавание речеведческих дисциплин в нефилологическом вузе / Н. И. Колесникова // Высшее образование в России. - 2010. - № 12. - С. 119-127.

7. Матвеева Т. В. Полный словарь лингвистических терминов / Т. В. Матвеева. - Ростов-н /Д : Феникс, 2010. - 562 с.

8. Рождественский Ю. В. Теория риторики / Ю. В. Рождественский. - Москва : Флинта, Наука, 2006. - 512 с.

9. Русская риторика : хрестоматия / авт.-сост. Л. К. Граудина. - Москва : Просвещение, 1996. - 558 с.

10. Терехова Е. В. «Нужен ли перевод учёным?» (Обучение научных работников основам перевода) / Е. В. Терехова, С. И. Савинцева // Научный диалог. - 2016. - № 10 (58). - С. 125-136.

11. Федорова М. А. Развитие культуры научной речи в техническом университете / М. А. Федорова, А. М. Завьялов // Высшее образование в России. - 2013. - № 3. - С. 129-136.

12. Kolesnikova N. The integrated master level course «Scientific rhetoric» / N. Kolesnikova, M. Malinina, Y. Ridnaya // III International multidisciplinary scientific conference on social sciences and arts (SGEM 2016) : proc. of conf., Bulgaria, Albena, 24-30 Aug. 2016. - Albena : STEF92 Technology Ltd., 2016. - Vol. 1. - Pр. 1151-1157.

13. Swales J. Genre analysis. English in Academic and Research Settings / J. Swales. - Cambridge : Cambridge University Press, 2008. - 260 p.

14. Bhatia V. K. Analyzing Genre : Language Use in Professional Settings / V. K. Bhatia. - New York : Routledge, 2013. - 250 p.

15. Hasan K. Approaches to the Teaching Second Language Writing at Tertiary Level in Bangladesh Private Universities / K. Hasan // ABAC Journal. - 2011. - Vol. 31. - № 1. - Рp. 28-42.

16. Hyland K. Genre-based Pedagogies : A Social Response to Process / K. Hyland // Journal of Second Language Writing. - 2003. - № 12. - Рp. 17-29.

17. Langan J. College Writing Skills with Readings : Ninth Edition / J. Langan. - McGraw-Hill Higher Education : McGraw-Hill Humanities / Social Sciences / Languages, 2013. - 800 p.

18. McGuire M. H. Rhetorical Approaches to College Writing / M. H. McGuire, S. B. Blevins, A. M. Johnson. - Hayden-McNeil Publishing, Incorporated, 2016. - 256 p.


Review

For citations:


Kolesnikova N.I., Malinina M.G., Ridnaya Y.V. Academic Genres and Federal State Educational Standard: on Course to Compromise. Nauchnyi dialog. 2017;(4):233-245. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-4-233-245

Views: 471


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)