Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Training as Optimal Form of Work with Parents of Primary School Pupils when Forming Inclusive Educational Space

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-6-270-286

Abstract

The research urgency is caused by necessity to resolve the contradictions between the active introduction in educational institutions of practices of inclusive education and a lack of willingness of parents to collaborative learning and integrating the interaction of all children. The article focuses on the search for optimal forms of work with parents of pupils - normal typical children and children with disabilities - at the first stage of general secondary education (primary school). Attention is paid to the role of training as a method of forming the competence of parents in inclusive education and their readiness to the training of the child in terms of educational inclusion. The results of experimental activities (2015-2017) are presented, the aim of which was to identify the effectiveness of training in working with parents of students of primary school in the formation of inclusive educational space. It is shown that using training in working with parents is congruent with their socio-andragogical characteristics and effective from the point of view of the formation of their competence in the field of inclusive education, acceptance of its conditions, characterized by heterogeneity and polysubjectiveness.

About the Authors

V. V. Khitryuk
Belarusian State Pedagogical University named after Maksim Tank
Russian Federation


M. G. Sergeyeva
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


N. L. Sokolova
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Адеева Т. Н. Проблема психологической готовности родителей различных категорий детей к инклюзивному образованию / Т. Н. Авдеева // Сибирский педагогический журнал. - 2016. - № 4. - С. 112-119.

2. Вербицкий А. А. Гуманизация, компетентность, контекст - поиски оснований интеграции / А. А. Вербицкий, О. Г. Ларионова // Вестник высшей школы. -- 2006. - № 5. - С. 19-25.

3. Вербицкий А. А. Личностный и компетентностный подходы в образовании : проблемы интеграции / А. А. Вербицкий, О. Г. Ларионова. - Москва : Логос, 2010. - 336 с.

4. Иеромонах Михей (А. И. Гориславец). Формирование положительного отношения родительского сообщества, общеобразовательных школ к системе инклюзивного образования / А. И. Гориславец // Научные ведомости. Серия Гуманитарные науки. - 2013. - № 27 (170). - Вып. 20. - С. 232-237.

5. Кашлев С. С. Современные технологии педагогического процесса : пособие для педагогов / С. С. Кашлев. - Минск : Университетское, 2000. - 95 с.

6. Левина М. М. Технологии профессионального педагогического образования / М. М. Левина. - Москва : Издат. центр «Академия», 2001. - 272 с.

7. Раузе М. Долгий путь навстречу инклюзии / М. Раузе, К. Лапхам // Журнал исследований социальной политики : Инклюзивное образование в Средней Азии. - 2013. - Т. 11. - № 4. - С. 439-456.

8. Селевко Г. К. Тренинговые технологии / Г. К. Селевко // Энциклопедия образовательных технологий. - Москва : НИИ школьных технологий. - 2006. - Т. 1 - 816 с.

9. Саитгалиева Г. Г. Формирование родительской компетентности в вопросах сопровождения детей с инвалидностью в инклюзивном образовании / Г. Г. Саитгалиева // The Journal of scientific articles «Health and Education Millennium». - 2016. - Vol. 18. - № 2. - С. 788-793.

10. Симаева И. Н. Проблемы готовности к инклюзивному образованию родителей обучающихся / И. Н. Симаева, В. В. Хитрюк // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. - 2015. - Вып. 11. - С. 54-62.

11. Сластенин В. А. Профессионально-педагогическая подготовка современного учителя / В. А. Сластенин, А. И. Мищенко. - Москва : Логос, 2000. - 422 с.

12. Феталиева Л. П. Формирование толерантности участников образовательного процесса в инклюзивном обучении начальной школы / Л. П. Феталиева, С. Х. Шихалиева, С. А. Караева // Международный научный журнал «Инновационная наука». - 2016. - № 1. - С. 225-229.

13. Хитрюк В. В. Родительская компетентность как объект внимания педагога инклюзивного образования / В. В. Хитрюк // Специальное образование : материалы XII междунар. науч. конф., 21-22 апр. 2016 г. / под общ. ред. проф. В. Н. Скворцова. - Санкт-Петербург : ЛГУ им. А. С. Пушкина, 2016. - Т. I. - С. 249-253.

14. Хитрюк В. В. Тренинговые технологии в формировании инклюзивной готовности будущих учителей / В. В. Хитрюк // Всероссийской научно-практической конференции «Образование детей с ограниченными возможностями здоровья : инновационные модели и технологии». - Екатеринбург, 2014. - С. 329-334.


Review

For citations:


Khitryuk V.V., Sergeyeva M.G., Sokolova N.L. Training as Optimal Form of Work with Parents of Primary School Pupils when Forming Inclusive Educational Space. Nauchnyi dialog. 2017;(6):270-286. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-6-270-286

Views: 676


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)