Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Formation of Institutional Image of Childhood in Recent History of Russian Society

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-8-342-355

Abstract

The results of comparative-historical study of the content of the normative image of childhood that emerged in the Soviet Union and modern Russia are presented. It is established that the beginning of historically inextricably linked process of creating a single standard of childhood began in 1920s. It was the first time in our country when the task of creating a perfect image of childhood, which had to guide the adults responsible for the upbringing of future citizens of a new society, was set. Special attention is paid to such means of mass education and the psychological impact, as a poster, allowing to overcome the limits of the information space, the low level of literacy and social culture of general population. It is emphasized that the analysis of the poster is an important method of research in the framework of the comparative-historical approach based on verbal and nonverbal means of expressiveness. It is shown that the reflection of the ideas of motherhood and childhood in the Soviet poster allows to reconstruct the history of formation of the institutional image of childhood, determined by social, economic and ideological objectives of the Soviet state. Deep political and socio-economic changes that occurred in the country in 1990s, made some adjustments to the institutional image of childhood, freeing it from ideology and suggesting alternative approaches to training and education of children. It is noted that in contemporary Russia once again is growing the trend towards unification of the system of education and the development of guidelines of socially desirable image of childhood, fixed in Federal state education standard.

About the Author

A. D. Andreyeva
Psychological Institute of Russian Academy of Education
Russian Federation


References

1. Аронсон Э. Эпоха пропаганды : механизмы убеждения, повседневное использование и злоупотребление / Э. Аронсон, Э. Р. Пратканис. - Санкт-Петербург : Прайм-Еврознак, 2003. - 472 с.

2. Берулава Г. А. Образ мира как мифологический символ : учебное пособие / Г. А. Берулава ; Российская академия образования, Научно-образовательный центр. - Москва : Педагогическое общество России, 2001. - 45 с.

3. Божович Л. И. Отношение школьников к учению как психологическая проблема / Л. И. Божович // Психология в вузе. - 2008. - № 5 - С. 6-35.

4. Горячев В. В. Психология образа А. Н. Леонтьева / В. В. Горячев // Личность, семья и общество : вопросы педагогики и психологии : сборник статей по материалам XVII Международной научно-практической конференции. - Новосибирск : СибАК, Часть II. - 2012.

5. Леонтьев А. Н. Образ мира / А. Н. Леонтьев // Мир психологии. - 2003. - № 4. - С. 11-18.

6. Материнство и детство в русском плакате / сост. А. Е. Снопков, П. А. Снопков, А. Ф. Шклярук. - Москва : Контакт-Культура, 2006. - 160 с.

7. Мид М. Культура и мир детства / М. Мид. - Москва : Наука, 1988. - 429 с.

8. Норт Д. Институты, институциональные изменения и функционирование экономики / Д. Норт. - Москва : Начала, 1997. - 180 с.

9. Норт Д. Понимание процесса экономических изменений / Д. Норт. - Москва : Издательский дом государственного университета - Высшей школы экономики, 2010. - 256 с.

10. Шестаков М. Е. Пропагандистский плакат как средство реализации политической идеологии / М. Е Шестаков // Консервативные традиции и либеральные ценности в постсоциалистической России : сборник научных статей. - Саратов : Поволжский институт управления им. П. А. Столыпина. - 2016. - С. 76-78.


Review

For citations:


Andreyeva A.D. Formation of Institutional Image of Childhood in Recent History of Russian Society. Nauchnyi dialog. 2017;(8):342-355. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-8-342-355

Views: 459


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)