Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Model Characteristics as a Means of Knowledge in Humanitarian Field

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-8-356-370

Abstract

Some features of modelling in the humanitarian field are considered, which can be used for pedagogical modelling. Universality of modelling as a research method for different areas of knowledge is emphasised. The questions are raised about the relationship between the categories of model, prototype and image in the process of reflection of reality. The relationship between a model and material and non-material types of prototype are examined. Special attention is paid to the prototype as a mental model containing key and peripheral characteristics of displayed object and being an important link in the realization of subject-object relationships in the modelling process. Traditional definitions of the term “model” are given, that emphasize its characteristic properties. A review of the methodological provisions of the modelling related to the theory of knowledge and the theory of similarity is made. The author dwells on the concepts of analogy, emphasizing the importance of the degree of analogy for modelling, isomorphism and homomorphism, generalization and abstraction. As a result, the author proposes a revised definition of model, based on the notion of mental prototypical model. Attention is paid to the stages of model building to reveal the algorithm. The work summarizes and formulates characteristics of a model as a means of scientific cognition: imagery, abstraction, simplification, having parameters, consistency, subject-object relationship, informativeness.

About the Author

A. V. Kashcheyeva
Tambov State University named after G. R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. БПС - Большой психологический словарь / под ред. Б. Г. Мещерякова, В. П. Зинченко. - Москва : АСТ, Прайм-Еврознак, 2009. - 816 с.

2. КСКТ - Краткий словарь когнитивных терминов / под ред. Е. С. Кубряковой - Москва : Филологический факультет МГУ имени М. В. Ломоносова, 1997. - С. 140-145.

3. НФЭ - Новая философская энциклопедия [Электронный ресурс] / пред. научно-ред. совета В. С. Степин. - 2010. - Режим доступа : https://iphlib.ru/greenstone3/library/collection/newphilenc/browse/CL1.

4. ФС - Философский словарь / под ред. И. Т. Фролова. - Москва : Республика, 2001. - 219 с.

5. Арзамасцев А. А. Математическое и компьютерное моделирование / А. А. Арзамасцев. - Тамбов : Издательский дом ТГУ имени Г. Р. Державина, 2010. - 257 с.

6. Баранец Н. Г. Философия науки / Н. Г. Баранец. - Ульяновск : Издатель Качалин Александр Васильевич, 2013. - 318 с.

7. Борытко Н. М. Моделирование в психолого-педагогических исследованиях [Электронный ресурс] / Н. М. Борытко. - 2006. - Режим доступа : http://cyberleninka.ru/article/n/modelirovanie-v-psihologo-pedagogicheskih-issledovaniyah.

8. Веденов А. А. Моделирование элементов мышления / А. А. Веденов. - Москва : Наука, 1987. - 160 с.

9. Вечтомов Е. М. Философия математики [Электронный ресурс] / Е. М. Вечтомов. - 2013. - Режим доступа : https://books.google.com/books?isbn=5906013881.

10. Гастев Ю. А. Гомоморфизмы и модели / Ю. А. Гастев. - Москва : Наука, 1975. - 150 с.

11. Дуреева Н. С. Роль моделей в теории познания : учебное пособие / Н. С. Дуреева, Р. Н. Галиахметов. - Красноярск : Издательство СФУ, 2011. - 191 с.

12. Иойлева Г. В. Специфика моделирования и мысленный эксперимент в научном познании [Электронный ресурс] / Г. В. Иойлева. - Режим доступа : http://cyberleninka.ru/article/n/spetsifika-modelirovaniya-i-myslennyy-eksperiment-v-nauchnom-poznanii.

13. История и философия науки : учебное пособие для аспирантов / под ред. А. А. Мамзина. - Санкт-Петербург : Питер, 2008. - 304 с.

14. Методология науки и антропология / отв. ред. О. И. Генисаретский, А. П. Огурцов. - Москва : ИФРАН, 2012. - 287 с.

15. Меркулов И. П. Когнитивные способности [Электронный ресурс] / И. П. Меркулов. - Режим доступа : https://books.google.ru/books?isbn=5954000212.

16. Моркина Ю. С. Моделирование в исследовании дискурса о научном познании / Ю. С. Моркина // Философский журнал. - 2011. - № 1 (6). - С. 86-102.

17. Немов Р. С. Психологический словарь / Р. С. Немов. - Москва : ВЛАДОС, 2007. - 560 с.

18. Никандров В. В. Метод моделирования в психологии : учебное пособие / В. В. Никандров. - Санкт-Петербург : Речь, 2003. - 55 с.

19. Новик И. Б. Вопросы стиля мышления и естествознания / И. Б. Новик. - Москва : Политиздат, 1975. - 144 с.

20. Новоселов М. М. Логика абстракций / М. М. Новоселов. - Москва : ИФРАН, 2000. - Ч.1. - 191 с.

21. Липский И. А. Содержательно-функциональная концепция методологии анализа научного знания (Часть II) / И. А. Липский // Психолого-педагогический журнал «Гаудеамус». - 2006. - № 1. - С. 9-21.

22. Огородников В. П. Философия науки : Учебное пособие для аспирантов / В. П. Огородников. - Санкт-Петербург : Питер, 2011. - 352 с.

23. Самарский А. А. Математическое моделирование : Идеи. Методы. Примеры / А. А. Самарский, А. П. Михайлов. - Москва : ФИЗМАТЛИТ, 2005. - 320 с.

24. Cветлосанов В. А. Основы методологии моделирования природных систем : учебное пособие / В. А. Светлосанов. - Москва : Издательство УНЦ ДО, 2010. - 120 с.

25. Солсо Р. Л. Когнитивная психология / Р. Л. Солсо. - Москва : Тривола : Либерия, 2002. - 598 с.

26. Уемов А. И. Логические основы метода моделирования / А. И. Уемов. - Москва : Мысль, 1971. - 311 с.

27. Чикуров Н. Г. Моделирование систем и процессов / Н. Г. Чикуров. - Москва : ЗИОР: ИНФРА-М, 2013. - 398 с.

28. Чусов А. В. Об изменении онтологии понимания пространства в XIX веке / А. В. Чусов // Вестник Московского университета. - Серия 7. Философия. - 2010. - № 4. - С. 64-74.

29. Штофф В. А. Моделирование и философия / В. А. Штофф. - Москва-Ленинград : Наука, 1966. - 300 с.

30. Щедровицкий Г. П. Избранные труды / Г. П. Щедровицкий. - Москва : Шк. Культ. Полит., 1995. - 800 с.

31. Aduriz-Bravo A. A “Semantic” View of Scientific Models for Science Education [Electronic resource] / A. Aduriz-Bravo. - 2013. - Access mode : https://link.springer.com/article/10.1007/s11191-011-9431-7.

32. Bhattacherjee A. “Social Science Research : Principles, Methods, and Practices” [Electronic resource] / A. Bhattacherjee. - 2012. - Access mode : http://scholarcommons.usf.edu/oa_textbooks/3.

33. Carpi A. The Practice of Science : An Introduction to Research Methods [Electronic resource] / A. Carpi, A. Egger. - 2008. - Access mode : http://www.visionlearning.org/en/library/Process%20of%20Science/49/The%20Practice%20of Frigg, R %20Science/148.

34. Gilbert J. K. Positioning Models in Science Education and in Design and Technology Education. / J. K. Gilbert, C. J. Boutler, R. Elmer // Models in science Education. - Netherlands : Kluwer Academic Publishers, 2000. - Pp. 3-17.

35. Hangos K. M. Process modelling and Model Analysis / K. M. Hangos, I. T. Cameron. - London : Academic Press, 2001. - 543 p.

36. Hardebolle C. Multi-Formalism Modelling and Model Execution [Electronic resource / C. Hardebolle, F. Boulanger. - 2009. - Access mode : http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1206212X.2009.11441941.

37. Johnson-Laird Ph. The Mental Representation of the Meaning of Words [Electronic resource] / Ph. Johnson-Laird. - 1987. - Access mode : http://mentalmodels.princeton.edu/papers/1987wordmeaning.pdf.

38. Justi R. S. Modelling, teachers’ views on the nature of modelling, and implications for the education of modellers [Electronic resource] / R. S. Justi, J. K. Gilbert. - Access mode : http://dx.doi.org/10.1080/09500690110110142.

39. Luk R. W. P. Understanding Scientific Study via Process Modelling [Electronic resource] / R. W. P. Luk. - 2010. - Access mode : https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10699-009-9168-9.

40. Rapp D. N. Model and Modelling in Science Learning [Electronic resource] / D. N. Rapp. P. Sengupta. - 2008. - Access mode : http://www.vanderbilt.edu/m3lab/Rapp-Sengupta.pdf.

41. The Process of Model Building and Simulation of Ill-Defined Systems [Electronic resoursce] / S. Kops, H. Vangheluwe, F. Claeys, P. Vanrolleghem, Z. Yuan & G. Vansteenkiste. - 1999. - Access mode : http://dx.doi.org/10.1076/mcmd.5.4.298.3675.

42. Thesen A. Some Notes on Systems Models and Modelling. International Journal of System Science [Electronic resource] / A. Thesen. - 1974. - Access mode : http://dx.doi.org/10.1080/00207727408920085.


Review

For citations:


Kashcheyeva A.V. Model Characteristics as a Means of Knowledge in Humanitarian Field. Nauchnyi dialog. 2017;(8):356-370. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-8-356-370

Views: 450


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)