Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Main Approaches to School Inclusive Education

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-8-398-412

Abstract

Two approaches to inclusive education are covered: systematic and axiological (valuable). The authors have positioned these approaches as the base, expressing doubts about the independent status of certain approaches, distinguished by modern researchers (command, conductive, individual). It is noted that the axiological approach focuses on the content of the new educational paradigm, while system approach - on its form. Also, the authors emphasize that the study allowed them to permanently ensure the interdisciplinary character of the phenomenon of inclusive education, its intersection with philosophy, cultural studies and other humanities. The relevance of the chosen topic is determined by the purpose of the implementation of the Federal law “On education in Russian Federation” in connection with which there is a need to study theoretical and practical components of “including” training and education. The novelty of the research is seen in the consideration of compassion as the basic value of Russian inclusive education (in contrast to the American tradition, the origins of which appear to be reasonable to seek in the democratic ideals, the cult of “diverse unity” (“E pluribus unum”)). Nevertheless, the authors come to the conclusion that another feeling must appear instead of compassion - respect. Teacher is advised to explain to the students that the disabilities of their peers forces them to serious and responsible work, which can be equated to a feat.

About the Authors

I. S. Samokhin
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


N. L. Sokolova
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


M. G. Sergeyeva
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Бабич Е. Г. Социально-психологическая работа по формированию толерантного отношения общества к семьям, воспитывающим детей с ограниченными возможностями здоровья : от преодоления изолированности к решению / Е. Г. Бабич, В. Г. Тактаров. - Москва - Берлин : Директ-Медиа, 2015. - 72 с.

2. Коджаспиров А. Ю. Психолого-педагогическая безопасность образовательной среды детских учреждений : курс лекций [Электронный ресурс] / А. Ю. Коджаспиров, Г. М. Коджаспирова. - Москва : Проспект, 2017. - 460 с. - Режим доступа : https://books.google.ru/books?id=ObJbDgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=ru&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false.

3. Лисецкая Г. Четыре ключа к финансовому благополучию [Электронный ресурс] / Г. Лисецкая. - Москва : Издательские решения, 2017. - 170 с. - Режим доступа : https://books.google.ru/books?id=L_N3DQAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=ru&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false.

4. Лушников Д. А. Проблемы адаптации и интеграции людей с ограниченными возможностями в контексте системной и социальной интеграции общества / Д. А. Лушников // Интеграция людей с инвалидностью в российское общество : теория и практика. - Москва : Муравей, 2006. - С. 37-38.

5. Мельник Ю. В. Сравнительный анализ общего инклюзивного образования в странах Запада (Канада, США, Великобритания) и России : диссертация … кандидата педагогических наук / Ю. В. Мельник. - Пятигорск, 2012. - 238 с.

6. Мухаметзянова Ф. Г. Принципы российского инклюзивного образования в контексте проблем субъектов учебно-профессиональной деятельности [Электронный ресурс] / Ф. Г. Мухаметзянова, В. А. Боговарова // Вестник ТИСБИ. - 2015. - № 1 (60). - С. 52-59. - Режим доступа : http://www.tisbi.ru/assets/science/vestnik1_2015/5.pdf.

7. Национальная педагогическая энциклопедия [Электронный ресурс]. - 2011. - Режим доступа : http://didacts.ru/termin/societalnyi.html

8. Ожегов С. И. Толковый словарь русского языка : 80000 слов и фразеологических выражений [Электронный ресурс] / С. И. Ожегов, Н. Ю. Шведова. - 4-е изд., доп. - Москва: Азбуковник, 1997. - 944 с. - Режим доступа : http://www.slovorod.ru/dic-ozhegov/ozh-ko.htm.

9. Педагогика и психология инклюзивного образования : учебное пособие / Д. З. Ахметова [и др.]. - Казань : Познание, 2013. - 255 с.

10. Самохин И. С. Отношение к детям с инвалидностью в контексте российского инклюзивного образования / И. С. Самохин, Н. Л. Соколова, М. Г. Сергеева // Научный диалог. - 2016. - № 10 (58). - С. 364-376.

11. Самохин И. С. Развитие толерантности у учащихся старшей школы в условиях российского инклюзивного образования / И. С. Самохин, Н. Л. Соколова, М. Г. Сергеева // Научный диалог. - 2017а. - № 4. - С. 257-272.

12. Самохин И. С. К вопросу о толерантности школьных учителей и студентов педагогических специальностей в контексте российского инклюзивного образования / И. С. Самохин, Н. Л. Соколова, М. Г. Сергеева // Научный диалог. - 2017б. - № 7. - С. 207-223.

13. Семигин Г. Ю. Идеология [Электронный ресурс] / Г. Ю. Семигин // Новая философская энциклопедия / научно-ред. совет : В. С. Стёпин [и др.]. - Москва : Мысль, 2010. - Т. 2 : Е-М. - Режим доступа : http://fb2.booksgid.com/content/13/v-stepin-novaya-filosofskaya-enciklopediya-tom-vtoroy-em/44.html.

14. Тихонович Л. Мировой рейтинг благотворительности : Россия - 126-я [Электронный ресурс] / Л. Тихонович // Филантроп. 18.11.2014. - Режим доступа : http://philanthropy.ru/analysis/2014/11/18/18828/.

15. Федореева Н. В. Роль профессионального образования в реабилитации и социальной адаптации инвалидов / Н. В. Федореева // Социально-психологические особенности организации образовательного процесса при обучении людей с особыми потребностями : сборник материалов регионального научно-практического семинара, 27-28 октября 2009 г. - Екатеринбург : Издательство РГППУ, 2009. - С. 14-17.

16. Франкл В. Человек в поисках смысла / В. Франкл ; перевод с английского и немецкого Д. А. Леонтьева, М. П. Папуша, Е. В. Эйдмана. - Москва : Прогресс, 1990. - 368 с.

17. Франкл В. Доктор и душа : логотерапия и экзистенциальный анализ / В. Франкл ; перевод с немецкого Л. Сумм. - Москва : Альпина нон-фикшн, 2017. - 338 с.

18. Эриксон Э. Детство и общество / Э. Эриксон ; перевод с английского А. А. Алексеева. - Санкт-Петербург : Речь, 2002. - 416 с.

19. Bronfenbrenner U. Making Human Beings Human : Bioecological Perspectives on Human Development / U. Bronfenbrenner. - Thousand Oaks, CA : Sage, 2005. - 306 p.

20. Bronfenbrenner U. The bioecological model from a life course perspective : Reflections of a participant observer / U. Bronfenbrenner // Examining lives in context : perspectives on the ecology of human development. - Washington, DC : American Psychological Association, 1995. - Pp. 599-618.

21. Inclusion of Students with Special Educational Needs : Post-Primary Guidelines [Electronic resource]. - Dublin : Government Publications (Department of Education and Science), 2007. - 134 p. - Access mode : https://www.education.ie/en/Publications/Inspection-Reports-Publications/Evaluation-Reports-Guidelines/insp_inclusion_students_sp_ed_needs_pp_guidelines_pdf.pdf.

22. The Seven Principles for Inclusive Education [Electronic resource]. - New York : TANENBAUM, Center for Interreligious Understanding, 2011. - 7 p. - Access mode : http://www.tolerance.org/sites/default/files/general/ED%20-%20Seven%20Principles.pdf.

23. United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities [Electronic resource]. 6 December 2006. - 28 p. - Access mode : http://www.un.org/disabilities/documents/convention/convention_accessible_pdf.pdf.

24. Winter E. Literature Review of the Principles and Practices relating to Inclusive Education for Children with Special Educational Needs [Electronic resource] / E. Winter, P. O’Raw. - Maynooth : ICEP Europe, NCSE Consultative Forum, 2010. - 94 p. - Access mode : http://ncse.ie/wp-content/uploads/2014/10/NCSE_Inclusion.pdf.


Review

For citations:


Samokhin I.S., Sokolova N.L., Sergeyeva M.G. Main Approaches to School Inclusive Education. Nauchnyi dialog. 2017;(8):398-412. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-8-398-412

Views: 603


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)