Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Work of Teacher with Parents in Conditions of Inclusive Education

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-8-426-439

Abstract

The research urgency is caused by heterogeneity and polysubjectness ща inclusive educational space that form “the other” relationship between the parties in quality and vector direction. Special attention is given to identifying and testing new forms and technologies of interaction of the teacher with students’ parents. Issues of professional competence of teachers of the first stage of general secondary education (primary school) are covered. It is shown that the competence of teachers in inclusive education, acceptance of its meanings, values, conditions; their willingness to include children with different educational abilities, needs, opportunities in communication, interaction, educational process; ensuring the psychological comfort of all its members (and especially children and their parents) are the determining factors of inclusive education quality. The results of experimental activities (2015-2017) are presented, the aim of which was to identify the effectiveness of training in working with parents of students of primary school in the formation of inclusive educational space. The authors focus on the approval of the content of the complex thematic trainings during the pilot activities. The novelty of the research is seen in the fact that the new conditions for the development of inclusive preparedness of the teacher were identified and experimentally tested, the directions of qualitative renewal of the system of teacher’s work with parents were specified.

About the Authors

V. V. Khitryuk
Belarusian State Pedagogical University named after Maksim Tank
Russian Federation


M. G. Sergeyeva
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


N. L. Sokolova
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Вачков И. В. Основы технологии группового тренинга. Психотехники / И. В. Вачков. - Москва : Ось-89, 1999. - 176 с.

2. Вербицкий А. А. Гуманизация, компетентность, контекст - поиски оснований интеграции / А. А. Вербицкий, О. Г. Ларионова // Вестник высшей школы. - 2006. - № 5. - С. 19-25.

3. Вербицкий А. А. Личностный и компетентностный подходы в образовании : проблемы интеграции / А. А. Вербицкий, О. Г. Ларионова. - Москва : Логос, 2010. - 336 с.

4. Кашлев С. С. Современные технологии педагогического процесса : Пособие для педагогов / С. С. Кашлев. - Минск : Университетское образование, 2000. - 95 с.

5. Левина М. М. Технологии профессионального педагогического образования / М. М. Левина. - Москва : Академия, 2001. - 272 с.

6. Макшанов С. И. Психогимнастика в тренинге / С. И. Макшанов, Н. Ю. Хрящева. - Спб : Институт тренинга, 1993. - 104 с.

7. Селевко Г. К. Тренинговые технологии / Г. К. Селевко // Энциклопедия образовательных технологий. - Москва : НИИ школьных технологий, 2006. - Т. 1 - 816 с.

8. Сластенин В. А. Профессионально-педагогическая подготовка современного учителя / В. А. Сластенин, А. И. Мищенко - Москва : Логос, 2000. - 422 с.

9. Хитрюк В. В. Инклюзивная готовность педагога: педагогическая система формирования : монография / В. В. Хитрюк. - Барановичи : Барнаульский государственный университет, 2015. - 176 с.

10. Хитрюк В. В. Тренинг как оптимальная форма работы с родителями обучающихся начальной школы при формировании инклюзивного образовательного пространства / В. В. Хитрюк, М. Г. Сергеева, Н. Л. Соколова // Научный диалог. - 2017. - № 6. - С. 270-286.

11. Хитрюк В. В. Тренинговые технологии в формировании инклюзивной готовности будущих учителей / В. В. Хитрюк // Всероссийской научно-практической конференции «Образование детей с ограниченными возможностями здоровья : инновационные модели и технологии». - Екатеринбург, 2014. - С. 329-334.


Review

For citations:


Khitryuk V.V., Sergeyeva M.G., Sokolova N.L. Work of Teacher with Parents in Conditions of Inclusive Education. Nauchnyi dialog. 2017;(8):426-439. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-8-426-439

Views: 776


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)