Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Functions of Social and Cultural Activities of Culture Institutions as Social Centers

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-8-440-452

Abstract

The results of the analysis of functions of social and cultural activities of culture institutions as social centers are presented. The following functions are distinguished: communicative, cultural-educational, creative, recreational-health, financial-economic, legal security and protection of constitutional rights and freedoms of the individual, etc. Special attention is paid to the conditions of realization of pedagogical potential of culture institutes. It is proved that socio-cultural functions of culture institutions as social centres complement each other and form the socio-cultural activities. The classification of the functions of social and cultural activities is also proposed. The research urgency is caused by modern social development strategy, which involves the organization of uniting the efforts of various public institutions aimed at improving the socio-educational practices. The novelty of this study is seen in the fact that the functions of social and cultural activities of culture institutions as social centers are identified and analyzed subject to the conditions of the realization of their pedagogical potential. The author dwells on the fact that the functions of social and cultural activities determine the content of training of organizers and experts of this activity and their special competence. It is shown that professionals should learn to be sociable, ready to empathize with other people. The question is raised that they must have the ability to predict, to develop rapidly constructive solutions, to have managerial skills in small groups, etc.

About the Author

M. S. Yakushkina
Institute of Education Management, Russian Academy of Education
Russian Federation


References

1. Ариарский М. А. Социально-культурная деятельность как предмет научного осмысления / М. А. Ариарский. - Санкт-Петербург, 2008. - 792 с.

2. Бакланова Н. К. Профессиональное мастерство специалиста культуры : учебное пособие для аспирантов, слушателей курсов повышения квалификации, преподавателей, студентов / Н. К. Бакланова. - Москва : МГУКИ, 2003. - 223 с.

3. Брусов С. Специфика социальных технологий и их использование в сфере культуры и досуга / С. Брусов // Культурно-досуговая деятельность : перспективы развития и проблемы регулирования. - Свердловск, 1991. - С. 55.

4. Вилкова И. М. Социально-культурное партнерство музея и школы как фактор формирования духовной культуры школьников : автореф. дис. … канд. пед. наук / И. М. Вилкова. - Москва, 2008. - 22 с.

5. Грошовкина Н. А. Социальная дискриминация женщин как объект государственной политики / Н. А. Грошовкина // Состояние и перспективы развития института прав человека в Приднестровской Молдавской Республике. - Тирасполь, 2009. - С. 10-15.

6. Дерябина Ю. Г. Социально-культурная деятельность музея как фактор формирования духовно-нравственных качеств молодежи : автореф. дис. … канд. пед. наук / Ю. Г. Дерябина. - Москва, 2008. -26 с.

7. Ефименко Е. А. К вопросу об определении «социокультурная компетентность» в современной педагогической науке / Е. А. Ефименко, Г. В. Короткова // Технологии пищевой и перерабатывающей промышленности АПК - продукты здорового питания. - 2015. - № 3 (7). - С. 78-86.

8. Жарков А. Д. Теория и технология культурно-досуговой деятельности : учебник для студентов вузов культуры и искусств / А. Д. Жарков. - Москва : МГУКИ, 2007. - 480 с.

9. Жаркова Л. С. Организация деятельности учреждений культуры : учебник для студентов вузов культуры и искусств / Л. С. Жарков. - Москва : МГУКИ, 2010. - 396 с.

10. Ильченко О. М. Развитие профессиональной компетентности педагогов социкультурной сферы в процессе переподготовки : автореф. дис. …канд. пед. наук / О. М. Ильченко. - Москва, 2008. - 26 с.

11. Киселева Т. Г. Социально-культурная деятельность / Т. Г. Киселева, Ю. Д. Красильников. - Москва : МГУКИ, 2004. - 539 с.

12. Клинтух И. И. Социокультурная детерминация делинквентного поведения / И. И. Клинтух // Известия АМИ Международная славянская академия образования им. Я. А. Коменского. - Ростов-на-Дону : Педагогический институт ЮФУ; Академия молодых исследователей, 2009. - № 3. - С. 15-32.

13. Козлов Ф. М. Гуманистический потенциал культуры и условия его реализации : автореф. дис. … докт. пед. наук / Ф. М. Козлов. - Москва, 2007. - 39 с.

14. Мудрик А. В. Социализация человека : учебное пособие / А. В. Мудрик. - Москва : МПСИ; Воронеж : МОДЭК, 2011. - 624 с.

15. Мулюкова В. А. Международно-правовые аспекты развития экономического сотрудничества государств-членов Содружества Независимых Государств / В. А. Мулюкова // Вестник РУДН. Серия: Юридические науки. - 2011. - №2. - С. 96-106.

16. Новикова Г. Н. Теоретические основы социально-культурной деятельности / Г. Н. Новикова. - Москва : МГУКИ, 2010. - 173 с.

17. Селиванова Н. Л. Предпосылки создания перспективных моделей воспитания / Н. Л. Селиванова // Сибирский педагогический журнал. - 2013. - № 3. - С. 25-29.

18. Современные технологии социально-культурной деятельности : учебное пособие / под ред. Е. И. Григорьевой. - Тамбов : Издательство Р. В. Першина, 2004. - 512 с.

19. Солодухин В. И. Основы этнопедагогики / В. И. Солодухин. - Улан-Удэ, 2000. - 71 с.

20. Ярошенко Н. Н. История и методология теории социально-культурной деятельности / Н. Н. Ярошенко. - Москва : МГУКИ, 2007. - 360 с.

21. Consumption and everyday life / edited by H. Mackay. - Sage publications, 1997. - 368 р.

22. Eisenstaedt S. N. Tradition, Change and Modernity / S. N. Eisenstaedt. - New York : John Wiley, 1973. - 365 p.

23. Houghton J. Academic Accreditation : who, what, when, where, and why? / J. Houghton // Parks and recreation. - 1996. - № 2. - P. 34.

24. Kulturpedagogik und Kulturarbeit : grundlagen, praxisfelder, ausbildung / hrsg. S. Miller-Rolli. - Weinheim; Munchen : Juventa Verl, 1988. - 234 s.

25. Mapping Ideology / edited by S. Zizek. - London : Verso, 1994. - 333 р.

26. Sarkisyan A. Модель системы образования на протяжении всей жизни / А. Sarkisyan // Научно-методический аналитический журнал Педагогика. - 2010. - № 6. - С. 342. - на армянском языке

27. Sarkisyan A. Introduction to the concept of training in the Armenian market / А. Sarkisyan // International trends : conference materials. - Yerevan, 1997. - P. 86-99.

28. Shah A. Effects of consumerism [Electronic resource] / A. Shah // Global issues. - Access mode : http://www.globalissues.org.

29. Tomalin B. Cultural awareness : resource books for teachers / B. Tomalin, S. Stempleski, A. Maley. - Oxford : Oxford University Press, 1994. - 168 p.


Review

For citations:


Yakushkina M.S. Functions of Social and Cultural Activities of Culture Institutions as Social Centers. Nauchnyi dialog. 2017;(8):440-452. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-8-440-452

Views: 549


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)