Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Model of Psychological and Pedagogical Support of Teachers’ Experience of Professional Identity Crisis

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-11-468-479

Abstract

The question of the content of psychological and pedagogical support of teachers’ experience of professional identity crisis is raised. Researches of domestic and foreign scientists related to the study of crisis and crisis states of personality, including crises of professional development are reviewed. The phenomenon of professional identity crisis refers to long-lasting non-equilibrium state of the subject of work caused by the misalignment of value-semantic sphere of personality, actualizing the process of experiencing in which there is a transformation of the personality substructures. A definition of the phenomenon of experience of professional identity crisis is given. It is the work on elimination of the disintegration of value-semantic sphere of the subject of work, which is governed by specific psychological mechanisms (value-semantic, reflective, anticipating), and externally manifested in the transformation of general strategy of subject’s activity. On the basis of the study a detailed definition of psychological and pedagogical support of teachers experience of professional identity crisis is given. It is a system of measures for mainstreaming of vocational and psychological potential of the subject of activities for the constructive resolution of professional identity crisis. As methodological approaches and principles to the design and implementation of psychological and pedagogical support systemic, synergistic, contextual, historical and evolutionary, phenomenological approaches are offered.

About the Author

N. O. Sadovnikova
Russian State Vocational Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Ахмеров Р. А. Биографические кризисы личности : автореферат диссертации … кандидата психологических наук : 19.00.01 / Р. А. Ахмеров. - Москва, 1994. -- 19 с.

2. Василюк Ф. Е. Психология переживания (анализ преодоления критических ситуаций) / Ф. Е. Василюк. - Москва : МГУ, 1984. - 200 с.

3. Выготский Л. С. Биогенетический подход в психологии и педагогике / Л. С. Выготский // Хрестоматия по возрастной психологии. Ч. 1 / под ред. О. А. Карабановой, А. И. Подольского, Г. В. Бурменской. - Москва : МГУ, 1999. - 315 с.

4. Малкина-Пых И. Г. Возрастные кризисы : справочник практического психолога / И. Г. Малкина-Пых. - Москва : Эксмо, 2004. - 554 с.

5. Марцинковская Т. Д. Тяжелые переживания как одна из форм психологического кризиса / Т. Д. Марцинковская // Антология тяжелых переживаний : социально-психологическая помощь / под ред. О. В. Красновой. - Москва : МПГУ ; Обнинск : Принтер, 2002. - Режим доступа : www.psyinst.ru/library.php?part=article&id=1627.

6. Прохоров А. О. Теоретические и методологические аспекты проблемы неравновесных психических состояний / А. О. Прохоров // Психология состояний / под ред. А. О. Прохорова. - Москва : ПЕР СЭ; Санкт-Петербург : Речь, 2004. - 608 с.

7. Садовникова Н. О. Профессиональный кризис личности педагога : содержание и основные признаки / Н. О. Садовникова // Научный диалог. - 2016. - № 11 (59). - С. 400-411.

8. Садовникова Н. О. Ценностно-смысловой механизм переживания педагогами профессионального кризиса / Н. О. Садовникова // Педагогическое образование в России. - 2014. - № 9. - С. 207-211.

9. Солдатова Е. Л. Нормативные кризисы развития личности взрослого человека : автореферат диссертации … доктора психологических наук : 19.00.01 / Е. Л. Солдатова. - Екатеринбург, 2007. - 43 с.

10. Юрьева Л. Н. Кризисные состояния / Л. Н. Юрьева. - Днепропетровск : Арт-Пресс, 1998. - 156 с.

11. Caplan G. Principles of preventive psychiatry / G. Caplan. - NewYork, London : Basis Books, 1964. - 304 p.

12. Lindemann E. Symptomatology and management of acute grief / E. Lindemann //American Journal of Psychiatry. - 1944. - № 101. - Рр. 141-148. -Access mode : http://www.nyu.edu/classes/gmoran/LINDEMANN.pdf.

13. Olson A. The theory of Self-actualization : mental illness, creative and art / A. Olson // Psychology Today. - 2013. - Access mode : https://www. psychologytoday.com/blog/theory-and-psychopatology/201308/the-theory-self-actualization.

14. Sadovnikova N. O. Phenomenological Analysis of Professional Identity Crisis Experience by Teachers / N. O. Sadovnikova, T. B. Sergeeva, M. O. Suraeva & O. Y. Kuzmina // International Journal of Environmental and Science Education. - 2016. - № 11 (14). -Рр. 6898-6912.


Review

For citations:


Sadovnikova N.O. Model of Psychological and Pedagogical Support of Teachers’ Experience of Professional Identity Crisis. Nauchnyi dialog. 2017;(11):468-479. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-11-468-479

Views: 611


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)