Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Lecture-Conversation in Methodological Instrumentation of Russian as a Foreign Language Teacher

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-12-406-418

Abstract

The article justifies the urgency of development of lectures-conversations when presenting the theoretical material of the training courses to foreigners. Attention is drawn to the difficulties of foreign students in listening the lecture in its traditional understanding as a monologue of the teacher. The importance of a methodical understanding of the theoretical presentation of the material in question-answer form is emphasised. Scientific novelty and practical significance of research results is seen in the fact that the issues are described from the point of view of the purpose of their performance to the students, the positive effect of the issue, the shortcomings of the question. It is assumed that within this form of classes the teacher can introduce new material, systematize theoretical information studied by students, consolidate students’ knowledge in the subject area, take into account communicative and personal aspects of adaptation of foreign students in Russian educational environment. On the original author’s material of lecture-conversation on theoretical grammar the kinds of questions are demonstrated that are appropriate to use in dialogue with foreign students. Methodological training for teachers in the formulation of various types of questions is proposed. It is concluded that the systematic use of lecture-conversation in teaching practice will contribute to overcoming the communicative and psychological difficulties of foreign students listening to lectures in a foreign language (Russian) that meets the modern trends of multicultural education.

About the Authors

T. G. Arkadyeva
A. I. Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation


M. I. Vasilyeva
A. I. Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation


S. S. Vladimirova
A. I. Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation


N. S. Fedotova
A. I. Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation


T. G. Sharri
A. I. Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation


References

1. НСМТиП - Азимов Э. Г. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам) [Электронный ресурс] / Э. Г. Азимов, А. Н. Щукин. - Режим доступа : https://methodological_terms.academic.ru/.

2. ОДК - Основы духовной культуры (энциклопедический словарь педагога) [Электронный ресурс]. - Режим доступа : https://spiritual_culture.academic.ru/.

3. ПС - Педагогический словарь [Электронный ресурс]. - Режим доступа : http://enc-dic.com/pedagogics/Lekcija-918/.

4. Егорова Л. А. Опыт построения модели смыслового восприятия иноязычной речи как основы интенсификации подготовки научно-технических переводчиков / Л. А. Егорова // Вестник РУДН. Серия, Русский и иностранные языки и методика их преподавания. - 2005. - № 1. - С. 133-140.

5. Жеребцова Ж. И. Модель обучения иностранных студентов аудированию и конспектированию русскоязычного аудиотекста / Ж. И. Жеребцова // Вестник ТГУ. -2013. - № 4 (120). - С. 252-259.

6. Загвязинский В. И. Вузовская лекция в структуре современного учебного процесса / В. И. Загвязинский // Образование и наука. - 2014. - № 2 (111). - С. 34-46.

7. Вузовская лекция / В. Г. Изатулин [и др] // Сибирский медицинский журнал. - 2016. - № 8. - С. 68-71.

8. Кругликов В. Н. Лекция в эпоху информационного общества и ее перспективы в будущем / В. Н. Кругликов // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Гуманитарные и общественные науки. - 2017. - № 1. - С. 142-151.

9. Лехциер В. Л. О судьбе лекции в цифровую эпоху : теоретический обзор, эмпирический анализ / В. Л. Лехциер // Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия, Философия. Филология. - 2016. - № 2 (20). - С. 62-77.

10. Мишонкова Н. А. Подготовка иностранных студентов к восприятию и пониманию лекторской речи / Н. А. Мишонкова // Журнал Гродненского государственного медицинского университета. - 2004. - № 4 (8). - С. 79-81.

11. Пашкова М. Н. Проблемы обучения иностранных студентов технических вузов России аудированию и конспектированию лекций по профилю будущей специальности / М. Н. Пашкова // Теория и практика общественного развития. - 2014. - № 7. - С. 58-61.

12. Полицинский Е. В. Активизация познавательной деятельности студентов на лекционных занятиях / Е. В. Полицинский, Е. А. Румбешта // Вестник ТГПУ. - 2011. - № 6. - С. 37-40.

13. Руцкая Е. А. Формирование метапредметной компетенции студентов неязыкового вуза на примере обучения аудированию и конспектированию лекций / Е. А. Руцкая, Е. В. Аликина // Вестник НГПУ. - 2016. - № 4 (32). - С. 85-91.

14. Рыжук В. Д. Лекция-беседа как форма и метод проведения занятий / В. Д. Рыжук, С. В. Чичин // Психопедагогика в правоохранительных органах. - 1997. - № 2 (6). - С. 76-77.

15. Сальная Л. К. Обучение аудированию научной речи / Л. К. Сальная // Известия ЮФУ. Технические науки. - 2013. - № 10. - С. 126-131.

16. Степанов П. А. Образовательный диалог как условие развития субъекта образования / П. А. Степанов, О. П. Сухаринова // Научный диалог. - 2016. -№ 3 (51). - С. 341-353.

17. Chilwant K. S. Comparison of two teaching methods, structured interactive lectures and conventional lectures [Electronic resource] / K. S. Chilwant // Biomedical Research. - 2012. - 23 (3). - P. 363-366. - Access mode : http://www.biomedres.info/biomedical-research/comparison-of-two-teaching-methods-structured-interactive-lectures-and-conventional-lectures.pdf.


Review

For citations:


Arkadyeva T.G., Vasilyeva M.I., Vladimirova S.S., Fedotova N.S., Sharri T.G. Lecture-Conversation in Methodological Instrumentation of Russian as a Foreign Language Teacher. Nauchnyi dialog. 2017;(12):406-418. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-12-406-418

Views: 495


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)