Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

On Question of Representation of Intra-company Written Communication in Foreign Language Professionally-Oriented Textbook for Undergraduate Students of Engineering Specialty

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-12-436-447

Abstract

The article is devoted to the usefulness of including the exercises based on texts of intra-company written communication in a professionally-oriented textbook for undergraduate students of engineering specialty. The issues associated with the methodological potential of exercises, designed on the basis of this texts, are discussed in terms of the most complete implementation of conditions to ensure the communicative orientation of the textbook and the principles of contextual learning. The possibility of using some of the functions of intra-company communication texts, such as organising and regulatory functions, as a way of structuring communicative activities in the manual is proved. The author argues that it provides a context-due alternation of oral and written communication and representation of the types of discourse key for the manual. It is demonstrated that this approach is more effective when creating the training model of professional activity in each section of the manual where the exercises, designed on the basis of intra-company emails and documents, carry out the deployment professional of the plot, adjust the consistency of the presentation of professional situations involving oral and written communication. Possibility of use of exercises, designed on the basis of reports to optimize preparation for the study of texts representing scientific discourse is considered, since reports have a number of similar functional and stylistic characteristics with scientific articles.

About the Author

E. V. Rybakova
Siberian Federal University
Russian Federation


References

1. Волкова Н. С. Роль и место иноязычной письменной коммуникации в профессиональном общении менеджера / Н. С. Волкова // Вестник Тамбовского университета. Серия: гуманитарные науки. - 2016. - Т. 21. - № 7-8 (159 -160). - С. 41-45.

2. Григоренко О. А. Организация обучения иностранному языку на основе контекстного подхода / О. А. Григоренко // Педагогика и психология образования. - 2014. - № 2. - С. 51-58.

3. Индивидуальная образовательная траектория как установка субъекта в системе непрерывного образования / Э. Ф. Зеер, Д. П. Заводчиков, М. В. Зиннатова, Е. В. Лебедева // Научный диалог. - 2017. - № 1. - С. 266-279.

4. Камышева Е. Ю. Информационно-образовательная среда вуза в обучении профильно-ориентированному иностранному языку : сущность, содержание, функции / Е. Ю. Камышева // Научный диалог. - 2017. - № 5. - С. 373-385.

5. Леонтьева Т. В. К вопросу об игнорировании прагматического аспекта деловой коммуникации в современной лингводидактике / Т. В. Леонтьева // Научный диалог. - 2014. - № 3 (27). - С. 154-164.

6. Рыбакова Е. В. К вопросу о разработке комплекса упражнений для иноязычного профессионально-ориентированного пособия на основе аутентичных текстов / Е. В. Рыбакова // Филологические науки. Вопросы теории и практики. - 2017. - № 5-1 (71). - С. 204-206.

7. Татарина Т. М. Реализация контекстного подхода при обучении иностранному языку в неязыковом вузе / Т. М. Татарина // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. - 2009. - № 102. - С. 290-296.

8. Шевченко О. А. Учебник контекстного типа в иноязычном образовании / О. А. Шевченко // Педагогика и психология образования. - 2012. - № 3. - С. 63-67.

9. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 23.03.02 Наземные транспортно-технологические комплексы (уровень бакалавриата) от 6 марта 2015 года № 162 [Электронный ресурс]. - Режим доступа : http://fgosvo.ru/news/2/1055.

10. Duric M.D. Take-off technical English for engineering / M. D. Duric // The journal of teaching English for specific and academic purposes. - 2013. - Vol. 1. - № 1. - P. 59-61.

11. Lessard-Clouston M. Strategies and success in technical vocabulary learning: Students’ approaches in one academic context / M. Lessard-Clouston // Indian Journal of Applied Linguistics. - 2008. - № 34. - P. 31-63.


Review

For citations:


Rybakova E.V. On Question of Representation of Intra-company Written Communication in Foreign Language Professionally-Oriented Textbook for Undergraduate Students of Engineering Specialty. Nauchnyi dialog. 2017;(12):436-447. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-12-436-447

Views: 408


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)