Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Interdisciplinary Potential of Foreign Language Training in System of Non-Linguistic Higher Education

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-12-448-461

Abstract

Theoretical and practical issues of implementation of interdisciplinary approach in the system of foreign language training of University students of non-linguistic specialties are examined. The research urgency is caused by necessity of formation of holistic scientific worldview of future professionals on the basis of interdisciplinary integration in the crisis of disciplinary knowledge. Genesis of the interdisciplinary approach to general and higher education is covered. A review of the domestic and foreign psychological-pedagogical and didactic literature covering the experience of application of interdisciplinary approach in University practice is made. Concepts of “meta-competences,” “meta-subject competences,” “over-professional competences,” “soft skills,” etc. are distinguished. The structure of foreign models of the formation of meta-competency of graduates that meet the requirements of employers are described. Organizational-pedagogical conditions of realization of interdisciplinary approach in the system of non-linguistic higher education are analyzed. There is a sample list of meta-competences, which can be effectively formed in the process of foreign language training in higher education. Techniques and technologies of forming meta-competences of specialists of non-linguistic profile by means of the discipline “Foreign language” are classified. The results of experimental work on forming meta-competences in students of the undergraduate training of 06.03.01 Biology field of study are described. The prospects of application of interdisciplinary approach in the field of vocational didactics are examined.

About the Authors

E. V. Sizova
South Federal University
Russian Federation


A. G. Bermus
South Federal University
Russian Federation


References

1. Азарова Л. Н. О диагностике метапредметных компетенций у первокурсников высших образовательных заведений / Л. Н. Азарова, В. А. Кривова // Теория и практика общественного развития. - 2015. - № 10. - С. 220-223.

2. Атрощенко С. А. Языковая подготовка в техническом вузе через призму метапредметных умений студентов / С. А. Атрощенко, Ю. С. Перевезенцева, О. С. Зорина, Е. Н. Каракозова // Международный научно-исследовательский журнал. - 2016. - № 6 (48). - Ч. 3. - С. 9-11.

3. Бермус А. Г. Педагогический компонент многоуровневого профессионально ориентированного университетского образования [Электронный ресурс] / А. Г. Бермус // Непрерывное образование : XXI век. - 2014. - Вып. 1 (5). - Режим доступа : http://lll21.petrsu.ru/journal/article.php?id=2281

4. Боброва Т. О. Микропреподавание в рамках метапредметного подхода в профессиональной подготовке преподавателей иностранного языка / Т. О. Боброва //Экономика и социум. - 2016. - № 11 (30). - С. 373-376.

5. Вагина С. Г. Реализация метапредметного подхода в преподавании гуманитарного цикла предметов в общеобразовательной школе / С. Г. Вагина, О. В. Гливинская, Я. В. Михайлюк. - Москва : [б. и.], 2010. - 214 с.

6. Гераскевич Н. В. Развитие метапредметных умений в иноязычном профессиональном образовании / Н. В. Гераскевич // Общество : социология, психология, педагогика. - 2016. - № 3. - С. 86-88.

7. Гришенкова Е. Г. Метапрофессиональные личностные качества как условие формирования универсальности специалиста-лингвиста [Электронный ресурс] / Е. Г. Гришенкова // Современные проблемы науки и образования. - 2012. - № 1. - Режим доступа : https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=5391.

8. Громыко Ю. В. Метапредмет «Знание» : учебное пособие для учащихся старших классов / Ю. В. Громыко. - Москва : Пушкинский институт, 2001. - 540 с.

9. Зак А. З. Оценка сформированности познавательных и регулятивных метапредметных компетенций выпускников начальной школы (при решении сюжетно-логических задач) / А. З. Зак, М. Г. Сорокова // Электронный журнал «Психолого-педагогические исследования». - 2017. - Том 9. № 1. - С. 1-14.

10. Как проектировать универсальные учебные действия в начальной школе : от действия к мысли / А. Г. Асмолов, Г. В. Бурменская, И. А. Володарская, О. А. Карабанова, Н. Г. Салмина, С. В. Молчанов. - Москва : Просвещение, 2008. - 151 с.

11. Каххаров Ш. Над-профессиональные компетенции и управление ими / Ш. Каххаров // Организационная психология. - 2014. - Т. 4. № 4. - С. 103-120.

12. Мильруд Р. П. Универсальные учебные действия как сверхзадача обучения / Р. П. Мильруд // Научный диалог. - 2016. - № 1 (49). - С. 272-284.

13. Мирошникова О. Х. Профессионально-языковой портфель для магистрантов биологических специальностей : учебное пособие / О. Х. Мирошникова. - Ростов-на-Дону : Изд-во Южного федерального ун-та, 2014. - 128 с.

14. Обдалова О. А. Когнитивно-дискурсивная система обучения иноязычной межкультурной коммуникации студентов бакалавриата естественнонаучных направлений : диссертация … доктора педагогических наук : 13.00.02. / О. А. Обдалова. -2017. - Нижний Новгород.

15. Орбодоева Л. М. Метакомпетенция как компонент содержания профессиональной иноязычной подготовки студентов в языковом вузе / Л. М. Ордобоева // Вестник Московского госуд. лингвистического университета. - 2014. - № 14 (700). - C. 144-153.

16. Руцкая Е. А. Формирование метапредметной компетентности студентов неязыкового вуза на примере обучения аудированию и конспектированию лекций / Е. А. Руцкая, Е. В. Аликина // Вестник Новосибирского госуд. пед. ун-та. - 2016. - № 4. - С. 85-91.

17. Сидоренко Т. В. Дебаты как средство формирования метапредметных компетенций у студентов технического вуза при обучении иностранному языку / Т. В. Сидоренко, С. В. Рыбушкина // Вестник Новосибирского гос. пед. ун-та. - 2014. - № 6. - С. 7-21.

18. Суслова О. И. Формирование метапредметных компетенций в процессе обучения иностранному языку в неязыковом вузе / О. И. Суслов // Современные тенденции в преподавании иностранных языков в неязыковом вузе. - 2015. - № 9. - С. 101-105.

19. Суходимцева А. П. Проектный подход к реализации метапредметного содержания образования в школе / А. П. Суходимцева, М. Г. Сергеева, Н. Л. Соколова // Научный диалог. - 2017. - № 9. - С. 240-258.

20. Хуторской А. В. Метапредмет «Мироведение» : программа и методика занятий в 5-6 классах : методическое пособие для учителя. - Москва : Эйдос ; Изд-во Института образования человека, 2015. - 132 с.

21. Brown R. B. Refrain the competency debate : Management knowledge and metacompetence in graduate education / R. B. Brown // Management Learning. - 1994. - Iss. 25 (2). - Pp. 289-299.

22. Mathews J. A Meta Competency Analysis [Electronic data] / J. Mathews. - Bhutan, 2013. - Access mode : https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2363301.

23. Morpurgo M. T. Beyond Competency : The role of professional accounting education in the development of meta-competencies : dissertation for the degree of Doctor of Business Administration / M. T. Morpurgo. - Athabasca University, 2015. - 346 p.

24. Starkey L. Critical Thinking Skills Success in 20 Minutes a Day / L. Starkey. - New York : Team LRN, 2004. - 182 p.


Review

For citations:


Sizova E.V., Bermus A.G. Interdisciplinary Potential of Foreign Language Training in System of Non-Linguistic Higher Education. Nauchnyi dialog. 2017;(12):448-461. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-12-448-461

Views: 485


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)