Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

“Narrative Transformations” in Texts of Non-Classical Artistic Paradigm (Cinema, Literature)

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-1-71-82

Abstract

The principles and methods of violation of the narrative statements of the text are examined. Typologically similar trends in the use of “narrative transformations” in literature and cinema are shown. The fundamental difference of their implementation in various symbolic systems is commented. The paper shows that the narrative transformations in the film text are: openness of composite construction (violation of the order of the parts, skip parts, open end), fragmentation; plot polysemy (multiplicity); polysubjectness; gaps (space of uncertainty). Special attention is paid to non-narrativity as the main strategy of non-classical artistic paradigm, defined as a lack of event experience of being. This problem is related to the crisis of I-consciousness, for which the destruction of the personal event experience means the loss of self-identity. Narrative transformations are discussed in the following films: “Irreversible” (dir. Gaspar Noé), “Descended from heaven” (dir. V. Kunin), “Lock, Stock and Two Smoking Barrels” (dir. Guy Ritchie), “Rashomon” (dir. A. Kurosawa), “Trans-Europ-Express” (dir. A. Robbe-Grillet), “Reconstruction” (dir. Christoffer Boe), “Groundhog Day” (dir. X. Ramis), “Run, Lola, run” (dir. T. Tykwer), “Empty house” (dir. Kim Ki-Duk), “No trains, no planes” (dir. Jos Stelling), “Amelie” (dir. Jean-Pierre Jeunet), etc.

About the Author

E. V. Abramovskikh
Samara State Socio-Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики / М. М. Бахтин. - Москва : Художественная литература, 1975. - 502 с.

2. Гаспаров М. Л. Поэтика «серебряного века» / М. Л. Гаспаров // Русская поэзия «серебряного века», 1890-1917 : Антология. - Москва : Наука, 1993. - 782 с.

3. Грей Г. Кино : визуальная антропология / Г. Грей. - Москва : НЛО, 2014. - 208 с.

4. Ингарден Р. Исследования по эстетике / Р. Ингарден. - Москва : Издательство иностранной литературы, 1962. - 572 с.

5. Рикёр П. Я-сам как другой / П. Рикёр. - Москва : ИФРАН, 2008. - 143 с.

6. Тамарченко Н. Д. Теория литературы. В 2 т. Т. 1 / Н. Д. Тамарченко, В. И. Тюпа, С. Н. Бройтман. - Москва : Академия, 2004. - 512 с.

7. Тугуши С. А. Иносказание в художественной структуре авторского фильма (на материале киноискусства второй половины ХХ века) : диссертация … доктора искусствоведения / С. А. Тугуши. - Москва, 2016. - 188 с.

8. Тюпа В. И. Парадигмы художественности / В. И. Тюпа // Поэтика : словарь актуальных терминов и понятий. - Москва : Intrada, 2008. - С. 155-158.

9. Тюпа В. И. Постсимволические эстетики адресованности / В. И. Тюпа // Дискурс. - 2002. - № 10. - С. 6-13.

10. Тюпа В. И. Чеховский герой : между характером и самостью / В. И. Тюпа // Труды и дни. Памяти В. Е. Хализева. - Москва : МАКС Пресс, 2017. - С. 387-394.

11. Тюпа В. И. Что такое нарратив? / В. И. Тюпа // Введение в сравнительную нарратологию : научно-учебное пособие для самостоятельной исследовательской работы. - Москва : Intrada, 2016. - С. 19-25.

12. Фрейденберг О. М. Происхождение наррации / О. М. Фрейденберг // Миф и литература древности. - Москва : Наука, 1978. - С. 206-230.

13. Шмид В. Нарративные трансформации : происшествия - история - наррация - презентация наррации / В. Шмид // Нарратология. - Москва : Языки славянской культуры, 2003. - Глава 4. - 312 с.

14. Шмид В. Отбор и конкретизация в словесной и кинематографической наррациях [Электронный ресурс] / В. Шмид // Narratorium. - 2011. - № 1-2. - Режим доступа : narratorium.rggu.ru/article.html?id=2017636.

15. Щербакова М. Черновик. Фильм - открытая система [Электронный ресурс] / М. Щербакова // Искусство кино. - 2015. - № 9. - Сентябрь. - Режим доступа : http://kinoart.ru/archive/2015/09/chernovik-film-otkrytaya-sistema.

16. Эко У. Заметки на полях «Имени розы» / У. Эко. - Санкт-Петербург : Симпозиум, 2003. - 92 с.

17. Эко У. Открытое произведение : форма и неопределенность в современной поэтике / У. Эко. - Санкт-Петербург : Академический проект, 2004. - 384 с.


Review

For citations:


Abramovskikh E.V. “Narrative Transformations” in Texts of Non-Classical Artistic Paradigm (Cinema, Literature). Nauchnyi dialog. 2018;(1):71-82. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-1-71-82

Views: 562


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)