Preview

Научный диалог

Расширенный поиск

Европейская программа ERASMUS: основные этапы и итоги развития (1987-2017)

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-1-124-136

Аннотация

Статья посвящена эволюции флагманской образовательной программы Европейского Союза ERASMUS и ее влиянию на европеизацию высшего образования. Рассматриваются вопросы развития академической мобильности и программ обмена, совместных образовательных программ, а также транснациональных университетских сетей. Особое внимание уделяется анализу исторического контекста и причин ее формирования, основным этапам развития, а также влиянию, которое она оказала на европейскую интеграцию в сфере высшего образования. Выделены основные этапы развития программы ERASMUS, показано их содержание и особенности трансформации программы. Авторы приходят к выводу, что, хотя первые оценки программы относительно ее вклада в развитие европейской идентичности и карьерных перспектив выпускников были немного завышены, в конечном итоге она способствовала сотрудничеству между университетами и укреплению транснационального академического сообщества, которое было заинтересовано в дальнейшем расширении наднационального регулирования и способствовало закреплению полномочий ЕС в данной сфере. Отмечается, что она стала площадкой для апробации инструментов сотрудничества, которые впоследствии были закреплены в положениях Болонской декларации. Подчеркивается, что именно программа ERASMUS стала одним из источников финансирования Болонских реформ.

Об авторах

О. Н. Богатырева
Уральский федеральный университет им. первого Президента России Б. Н. Ельцина
Россия


Н. В. Лескина
Уральский федеральный университет им. первого Президента России Б. Н. Ельцина
Россия


Список литературы

1. Adonnino P. Report from the ad hoc Committee on a People’s Europe [Electronic resource] / P. Adonnino // Bulletin of the European Communities. - 1985. - Vol. Supplement. - № 2. - P. 12-16. - Access mode : http://ec.europa.eu/dorie/fileDownload.do;jsessionid.

2. Council Decision No 87/327/EEC of 15 June 1987 adopting the European Community Action Scheme for the Mobility of University Students (Erasmus) [Electronic resource] // Official Journal of the European Union. L 166. - 1987. - 25 June. - P. 20-24. - Access mode : http://eur-lex.europa.eu/legal- content/EN/TXT/?uri.

3. Decision No 1720/2006/EC of the European Parliament and of the Council of 15 November 2006 establishing an action programme in the field of lifelong learning [Electronic resource] // Official Journal of the European Union. L 327. - 2006. - 24 November. - P. 45. - Access mode : http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri.

4. Decision No 253/2000/EC of the European Parliament and of the Council of 24 January 2000 establishing the second phase of the Community action programme in the field of education 'Socrates' [Electronic resource] // Official Journal of the European Union. L 28. - 2000. - 3 February. - P. 1-15. - Access mode : http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2000.028.01.0001.01.ENG&toc=OJ:L:2000:028:TOC.

5. Decision No 819/95/EC of the European Parliament and of the Council of 14 March 1995 establishing the Community action programme 'Socrates' [Electronic resource] // Official Journal of the European Union. L 87. - 1995. - 20 April. - P. 10-24. - Access mode : http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.1995.087.01.0010.01.ENG&toc=OJ:L:1995:087:TOC.

6. Janne H. For a Community Policy on Education / H. Janne. - Bulletin of the European Communities. - 1973. - 10/73.

7. Judgment of the Court of 13 February 1985 [Electronic resource] // Françoise Gravier v City of Liège. Case 293/83. - Access mode : http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A61983CJ0293.

8. Resolution of the Council of the Ministers of Education, meeting within the Council, of 9 February 1976 comprising an action programme in the field of education [Electronic resource] // Official Journal of the European Union. C 38. - 1976. - 19. February. - P. 1-5. - Access mode : http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A41976X0219.

9. Treaty on European Union signed at Maastricht on 7 February 1992 [Electronic resource] // Official Journal of the European Union. C 191. - 1992. - 29 July. - P. 1. - Access mode : http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ:C:1992:191:TOC.

10. Ларионова М. В. Формирование нормативной основы сотрудничества в сфере образования в Европе / М. В. Ларионова // Вестник международных организаций. - 2006. - № 2. - Т. 1. - С. 15-25.

11. Beerkens E. The Emergence and Institutionalisation of the European Higher Education and Research Area / E. Beerkens // European Journal of Education. - 2008. -Vol. 43. - № 4. - P. 407-425.

12. Beerkens M. The Effect of the ERASMUS Programme on European Higher Education : The Visible Hand of Europe / M. Beerkens, H. Vossensteyn // Reform of Higher Education in Europe / eds. J. Enders, H. F. Boer, D. F. Westerheijden. - Rotterdam : Sense Publishers, 2011. - P. 45-62.

13. Corbett A. Higher Education as a Form of European Integration : How Novel is the Bologna Process? / A. Corbett. - Oslo : Centre for European Studies University of Oslo, 2006. - 28 p.

14. Corbett A. Ideas, Institutions and Policy Entrepreneurs: towards a new history of higher education in the European Community / A. Corbett // European Journal of Education. - 2003. - Vol. 38. - № 3. - P. 315-330.

15. Corbett A. Universities and the Europe of knowledge : ideas, institutions and policy entrepreneurship in European Community higher education policy. 1955-2005 / A. Corbett. - London : Palgrave Macmillan, 2005. -268 p.

16. European Commission. Erasmus : Facts, Figures & Trends. The European Union support for student and staff exchanges and university cooperation in 2013-2014. -Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2015. - 40 p.

17. European Commission. The history of European cooperation in education and training : Europe in the making - an example. - Luxembourg : Office for Official Publications of the European Communities, 2006. - 335 p.

18. Garben S. EU Higher Education Law : The Bologna Process and Harmonization / S. Garben. - Kluwer Law International, 2011. - 274 p.

19. Keeling R. The Bologna process and the Lisbon research agenda : The European Commission’s expanding role in higher education discourse / R. Keeling // European Journal of Education. - 2006. -Vol. 41. - № 2. - P. 203-223.

20. King R. International student migration and the European «year abroad» : effects on European identity and subsequent migration behavior / R. King, E. Ruiz-Gelices // International Journal of Population Geography. - 2003. -№ 9. - P. 229-252.

21. Krämer-Byrne S. The experience of female ERASMUS students in higher education : dissertation … Master of Philosophy / S. Krämer-Byrne. - Birmingham, 2002.

22. Maiworm F. Study Abroad and Early Career : Experiences of Former ERASMUS Students / F. Maiworm, U. Teichler. - London : Jessica Kingsley Publishers, 1996. - 111 p.

23. Messer D. Are student exchange programs worth it? / D. Messer, S. Wolter // Higher Education. - 2007. - Vol. 54. - № 5. - P. 64-663.

24. Neave G. The Bologna Declaration : Some of the Historic Dilemmas Posed by the Reconstruction of the Community in Europe’s Systems of Higher Education / G. Neave // Education Policy. - 2003. - Vol. 17. - № 1. - P. 141-164.

25. Oborune K. Becoming more European after ERASMUS? The Impact of the ERASMUS Programme on Political and Cultural Identity / K. Oborune // Epiphany. - 2013. - Vol. 6. - № 1. - P. 182-202.


Рецензия

Для цитирования:


Богатырева О.Н., Лескина Н.В. Европейская программа ERASMUS: основные этапы и итоги развития (1987-2017). Научный диалог. 2018;(1):124-136. https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-1-124-136

For citation:


Bogatyryova O.N., Leskina N.V. European Erasmus Programme: Main Stages and Results of Development (1987-2017). Nauchnyi dialog. 2018;(1):124-136. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-1-124-136

Просмотров: 527


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)