Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Semantic Self-Regulation in Context of Teachers’ Experiences of Professional Identity Crisis

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-1-265-277

Abstract

The mechanisms of the semantic self-regulation in a situation of a teacher’s crisis of professional identity are discussed. In the theoretical analysis, particular attention is paid to the problems of regulation of behaviour in crisis situations. A review of studies on the role of axiological and conceptual entities of personality in difficult life and professional situations is made. The empirical study confirmed the hypothesis that a situation of experiencing a professional identity triggers the mechanisms of semantic self-regulation. It is shown that components of the regulation of teachers’ experience of professional identity crisis are interrelated with the parameters of the semantic sphere, in particular, with life guiding orientations, forming a complex, integrated mechanism. Central unit of semantic self-regulation is modelling, which is closely associated with life guiding orientations and stability of self-esteem of a teacher. It is suggested that modelling is a universal mechanism to deal with crisis situations, regardless of the peculiarities of professional orientation of a teacher. Mechanisms of semantic self-regulation showed a complex and ambiguous nature of the relationship with the peculiarities of professional experience of crisis, which suggests the presence of different types of semantic self-regulation and different strategies of crisis overcoming by teachers. This in turn suggests the novelty and heuristic value of the research results. The practical significance of the results is determined by the fact that they constitute the information basis for the development of individualized programs of psychological support of teachers in a situation of professional identity crisis.

About the Authors

N. O. Sadovnikova
Russian State Vocational Pedagogical University
Russian Federation


T. B. Sergeeva
Russian State Vocational Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Асмолов А. Г. Психология личности / А. Г. Асмолов. - Москва : МГУ, 1990. - 367 с.

2. Василюк Ф. Е. Психология переживания (анализ преодоления критических ситуаций) / Ф. Е. Василюк. - Москва : МГУ, 1984. - 200 с.

3. Выготский Л. С. Биогенетический подход в психологии и педагогике / Л. С. Выготский // Хрестоматия по возрастной психологии. Ч. 1 / под ред О. А. Карабановой, А. И. Подольского, Г. В. Бурменской. - Москва : МГУ, 1999. - 315 с.

4. Кадякина Н. М. Психологические особенности смысловой саморегуляции банковских служащих среднего звена в период экономического кризиса : автореферат диссертации … кандидата психологических наук : 19.00.13 / Н. М. Кадякина. - Ростов-на-Дону, 2009. - 22 с.

5. Леонтьев А. Н. Проблемы развития психики / А. Н. Леонтьев. - Москва : МГУ, 1981. - 584 с.

6. Леонтьев Д. А. Психология смысла : природа, строение и динамика смысловой реальности / Д. А. Леонтьев. - Москва : Смысл, 2007. - 512 с.

7. Моросанова В. И. Индивидуальный стиль саморегуляции : феномен, структура и функции в произвольной активности человека / В. И. Моросанова. - Москва : Наука, 2001. - 192 с.

8. Моросанова В. И. Стилевая саморегуляции поведения человека / В. И. Моросанова, Е. М. Коноз // Вопросы психологии. - 2000. - № 2. - С. 118-127.

9. Психологические механизмы целеобразования / отв. ред. О.К. Тихомиров. - Москва : Институт психологии РАН, 1977. - 258 с.

10. Садовникова Н. О. Профессиональный кризис личности педагога: содержание и основные признаки / Н. О. Садовникова // Научный диалог. - 2016. - № 11 (59). - С. 400-411.

11. Садовникова Н. О. Ценностно-смысловой механизм переживания педагогами профессионального кризиса / Н. О. Садовникова // Педагогическое образование в России. - 2014. - № 9. - С. 207-211.

12. Степанова С. С. Личностные факторы успешности трудоустройства безработных : автореферат диссертации … кандидата психологических наук : 19.00.01. / С. С. Степанова. - Хабаровск, 2008. - 22 с.

13. Sadovnikova N. O. Phenomenological Analysis of Professional Identity Crisis Experience by Teachers / N. O. Sadovnikova, T. B. Sergeeva, M. O. Suraeva, O. Y. Kuzmina // International Journal of Environmental and Science Education. - 2016. - № 11 (14). - С. 6898-6912.


Review

For citations:


Sadovnikova N.O., Sergeeva T.B. Semantic Self-Regulation in Context of Teachers’ Experiences of Professional Identity Crisis. Nauchnyi dialog. 2018;(1):265-277. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-1-265-277

Views: 479


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)