Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Information Environment as a Factor of Social Situation in Development of a Modern Child

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-3-234-252

Abstract

The article is devoted to the analysis of the information environment of modern society, which determines the peculiarity of the social situation of the children development in the XXI century. It is shown that the information technologies in medicine play a positive role in the family's adaptation to the emergence of children, contribute to the formation of psychological readiness of parents to accept the individual characteristics of a child even before his birth. The ambiguous influence of the information environment and communication technologies on the formation of models of parental behavior is emphasized, deepening the gap between generations, destroying the continuity of family traditions and the experience of raising children, reducing the sense of responsibility for the safety of children. The risks of the current social situation of the child's development, caused by the penetration of information technologies into the daily life of a person are identified. Priority is the reduction of time and impoverishment of the content of direct communication between the adult and the child, as well as the filling of the child's playing and social space with the information environment. The question is raised about the influence of information technologies in education and new methodological possibilities on the cognitive and personal development of a modern child. It is noted that communication in social networks, which occupies a dominant position in the social interaction of adolescents, conceals the danger of weak development of reflexive abilities, the formation of distorted self-esteem, the emergence of protective psychological mechanisms.

About the Author

A. D. Andreyeva
Psychological Institute of Russian Academy of Education
Russian Federation


References

1. Андреева А. Д. Образ семьи и родительства у современных матерей: кросс-культурное исследование / А. Д. Андреева // Теоретическая и экспериментальная психология. - 2016. - Т. 9, № 2. - С. 17-30.

2. Андреева А. Д. Родительский контроль в современном обществе: приоритеты и формы реализации / А. Д. Андреева, Е. Е. Данилова // Научный диалог. - 2017. - № 4. - С. 220-232. - DOI: 10.24224/2227-1295-2017-4-220-232.

3. Безруких М. М. Трудности обучения в начальной школе: причины, диагностика, комплексная помощь / М. М. Безруких. - Москва : Эксмо, 2009. - 464 с.

4. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте / Л. И. Божович. - Санкт-Петербург : Питер, 2008. - 398 с.

5. Бронфенбреннер У. Два мира детства: дети в США и СССР / У. Бронфенбреннер. - Москва : Прогресс, 1976. - 167 с.

6. Выготский Л. С. Психология развития человека / Л. Выготский. - Москва : Эксмо, 2005. - 1136 с.

7. Захаров А. И. Ребенок до рождения и психотерапия последствий психических травм. - Санкт-Петербург : Союз, 1998. - 144 с.

8. Иванова Н. Н. Формирование описательной связной речи у детей с системным недоразвитием речи [Электронный ресурс] / Н. Н. Иванова // Психолого-педагогические исследования. - 2012. - № 1. - Режим доступа : http://psyedu.ru/journal/2012/1/2649.phtml.

9. Исследование: лишь 2 % школьников в России не пользуются интернетом [Электронный ресурс] // Международное информационное агентство «Россия сегодня». - Режим доступа : https://ria.ru/society/20151123/1326827815.html

10. Крамер Е. А. Проблемы развития личности обучающихся в условиях информационного общества / Е. А. Крамер // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. - 2014. - № 2/2. - С. 121-124.

11. Лисина М. И. Проблемы онтогенеза общения / М. И. Лисина. - Москва : Педагогика, 1986. - 144 c.

12. Низамова Е. Г. Возможности ИКТ для развития познавательных интересов учащихся начальных классов в условиях реализации ФГОС [Электронный ресурс] /Е. Г. Низамова // Социальная сеть работников образования «Наша сеть». - Режим доступа : https://nsportal.ru/nachalnaya-shkola/materialy-mo/2016/08/19/.

13. Палагина Н. Н. Ребенок в этнической культуре / Н. Н. Палагина. - Бишкек, 2005. - 192 c.

14. Потанина А. Ю. Нейропсихологические и социальные факторы трудностей обучения в начальной школе и их коррекция : диссертация … кандидата психологических наук / А. Ю. Потанина. - Томск, 2012. - 128 с.

15. Симонов П. В. Лекции о работе головного мозга. Потребностно-информационная теория высшей нервной деятельности / А. В. Смонов. - Москва : Институт психологии РАН, 1998. - 98 с.

16. Смирнова Е. О. Игровая деятельность современных дошкольников и ее влияние на развитие личности детей / Е. О. Смирнова, О. В. Гударева // Социология дошкольного воспитания : труды по социологии образования. - Москва, 2006. - Т. 11, Вып. 19. - С. 49-64.

17. Смирнова Е. О. Дошкольник в современном мире : книга для родителей / Е. О. Смирнова, Т. В. Лаврентьева. - Москва : Дрофа, 2006. - 272 с.

18. Собкин В. С. Социология семейного воспитания: дошкольный возраст // Социология дошкольного воспитания : труды по социологии образования / В. С. Собкин, Е. А. Марич. - Москва, 2002. - Т. 7, Вып. 12. - 245 с.

19. Столин В. В. Психология развития ребенка и взаимоотношений родителей и детей как теоретическая основа консультативной практики / В. В. Столин, Е. Т. Соколова, А. Я. Варга // Семья в психологической консультации. Опыт и проблемы психологического консультирования / под ред. А. А. Бодалева, В. В. Столина. - Москва : Педагогика, 1989. - С. 16-37.

20. Толстых Н. Н. Психология подросткового возраста : учебник и практикум для академического бакалавриата / Н. Н. Толстых, А. М. Прихожан. - Москва : Юрайт, 2016. - 406 с.

21. Цукерман Г. А. Динамика читательской грамотности 10-15-летних школьников : информационные тексты / Г. А. Цукерман, О. Л. Обухова // Век психологии. К 100-летию Психологического института Российской академии образования : материалы конференции, 24 октября 2012 г., г. Москва. - Санкт-Петербург : Нестор-история, 2012. - С. 332-358.

22. Эйдемиллер Э. Г. Психология и психотерапия семьи / Э. Г. Эйдемиллер, В. Юстицкис. - Санкт-Петербург : Питер, 2008. - 672 с.

23. Эльконин Д. Б. Избранные психологические труды / Д. Б. Эльконин. - Москва : Педагогика, 1989. - 560 с.


Review

For citations:


Andreyeva A.D. Information Environment as a Factor of Social Situation in Development of a Modern Child. Nauchnyi dialog. 2018;(3):234-252. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-3-234-252

Views: 898


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)