Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Comparative Analysis of Peculiarities of Thinking of Urban and Rural Schoolchildren

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-4-280-291

Abstract

The results of the comparative analysis of the peculiarities of thinking of urban and rural schoolchildren of primary and senior levels of education are presented. In order to identify differences in the levels of formation of individual characteristics of thinking linked, inter alia, with the characteristics of social, physical and physiological development of students in urban and rural schools, a number of works were studied on the comparison of functional indicators of hemodynamics, psycho-emotional stability, verbal and logical thinking and characteristics of educational and cognitive activity among urban and rural schoolchildren. The results of the interpretation of the data obtained during the experiment conducted by the authors (54 respondents, 27 rural and urban high school students) are presented. It is concluded that rural pupils are characterized by higher level of development of abilities and qualities of the personality, providing them successful performance of the main types of mathematical activity: low level of psychoemotional tension, qualitative analysis of visual and visually-spatial information, logical conclusions, generalization of information, interest in the correct solution of a problem, etc. In the future, it is expected to find out possible reasons for “lagging” of urban schoolchildren from rural ones in terms of individual indicators of formation of mathematical thinking operations.

About the Authors

V. N. Alekseyev
Ishim Pedagogical Institute named after P. P. Ershov, Branch of Tyumen State University
Russian Federation


T. S. Mamontova
Ishim Pedagogical Institute named after P. P. Ershov, Branch of Tyumen State University
Russian Federation


M. V. Shustova
Ishim Pedagogical Institute named after P. P. Ershov, Branch of Tyumen State University
Russian Federation


E. V. Chepurnenko
Ishim Pedagogical Institute named after P. P. Ershov, Branch of Tyumen State University
Russian Federation


References

1. Арюткина С. В. Учебно-познавательная математическая деятельность : методологические аспекты формирования / С. В. Арюткина // Вестник ЧГПУ. Серия Педагогика и психология. - 2011. - № 8. - С. 7-13.

2. Блинков С. Н. Исследование физического развития городских и сельских школьников 7-17 лет Ульяновской области / С. Н. Блинков, С. П. Левушкин // Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта. - 2015. - № 4 (122). - С. 22-29.

3. Дацерхоева М. А. Сравнительное исследование уровня развития словесно-логического мышления у детей младшего школьного возраста / М. А. Дацерхоева, М. Т. Ногерова // Психология и педагогика : методика и проблемы. - 2015. - № 44. - С. 43-46.

4. Дьячкова Г. И. Сердечный ритм при эмоциональном напряжении у детей / Г. И. Дьячкова // Педиатрия. - 1999. - № 8. - С. 25-28.

5. Елисеева Н. И. Сравнительное исследование ценностных ориентаций сельских и городских школьников Поволжья / Н. И. Елисеева, Е. В. Сидорина, С. В. Пепеляева // Современные проблемы науки и образования. - 2014. - № 6. - С. 15-68.

6. Калмакова Ж. А. Сравнительная характеристика уровня адаптации сельских и городских школьников к условиям современного учебно-образовательного процесса / Ж. А. Калмакова // International journal of applied and fundamental research. - 2014. - № 8. - С. 106-108.

7. Колмакова Н. В. Особенности высших психических функций у сельских младших школьников / Н. В. Колмакова // Вестник Бурятского государственного университета. - 2013. - № 5. - С. 20-23.

8. Копосова Т. С. Вариабельность сердечного ритма при умственной нагрузке у городских и сельских школьников / Т. С. Копосова, С. Ф. Лукина, И. А. Савенкова // Arctic Environmental Research. - 2008. - № 1. - С. 24-30.

9. Курбанова А. Т. Сравнение показателей словесно-логического мышления сельских и городских младших школьников на разных этапах начального обучения / А. Т. Курбанова // Образование и саморазвитие. - 2013. - № 2 (36). - С. 125-131.

10. Особенности развития Я-концепции у сельских и городских школьников / Г. Л. Драндров, Д. А. Драндров, Д. Н. Сюкиев, Е. Г. Богослова // Современные проблемы науки и образования. - 2016. - № 3. - С. 229.

11. Поляков В. М. Нейропсихология в скрининговых исследованиях детских популяций / В. М. Поляков // Вторая Международная конференция, посвященная 100-летию со дня рождения А. Р. Лурия. - Москва : Смысл, 2003. - С. 198-206.

12. Рубинштейн С. Я. Экспериментальные методики патопсихологии / С. Я. Рубинштейн - Москва : Институт Психотерапии, 2010. - 384 с.

13. Федоров Б. М. Эмоции и сердечная деятельность : монография / Б. М. Федоров. - Москва : Медицина, 1977. - 216 с.


Review

For citations:


Alekseyev V.N., Mamontova T.S., Shustova M.V., Chepurnenko E.V. Comparative Analysis of Peculiarities of Thinking of Urban and Rural Schoolchildren. Nauchnyi dialog. 2018;(4):280-291. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-4-280-291

Views: 477


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)