Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

On Problem of Professional Training of Social Workers within the Framework of Higher Education

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-4-328-339

Abstract

The issue of training of social workers in higher education is considered. The relevance of the research is caused by changes of socio-economic and technological nature, taking place in modern society, implying the training of specialists of higher level: “multi-functional,” meeting international standards of training professionals to implement certain urgent tasks. Professionalization refers to the process of improving a person’s knowledge, skills and abilities in the context of an activity that involves the presence of a certain subject represented in the culture of a given society, and ways of working with it. The authors rely on the indicators of the level of professional training offered by Yu. P. Povarenkov: professional effectiveness, professional identity and professional maturity. The novelty of the research lies in destinguishing three levels of “co-existence essence” of professional training of social professionals: adaptive-orientational, subject-effective and innovative-creative. The authors dwell on the position, according to which the student evolves as a subject of activity only in certain educational conditions: motivating environment of the educational institution as a factor contributing to the active development of new knowledge, skills and abilities; well-organized training and education aimed at increasing the effectiveness of students and teachers; tracking the dynamics of creative development of students, their improvement in personal and professional relationships.

About the Authors

L. Z. Karavanova
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


R. I. Kachayev
Academy of Municipal Economy named after K. D. Pamfilov
Russian Federation


M. G. Sergeyeva
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


I. S. Samokhin
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


N. L. Sokolova
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Бусыгина И. С. Профессионализм как становление профессиональной деятельности и как развитие субъекта профессиональной деятельности / И. С. Бусыгина // Профессионализм деятельности : теоретические основы и актуальные проблемы. В 2-х т. / под ред. В. И. Жукова, А. А. Деркача и др. - Москва : Издательский дом «ЭКО», 2005. - Т. 1. - 512 с.

2. Деркач А. А. Психологические факторы эффективности профессиональной деятельности кадров госслужбы / А. А. Деркач, В. Г. Зазыкин // Психология профессиональной деятельности кадров государственной службы. - Москва : РАГС, 1997. - С. 20-39.

3. Дружилов С. А. Становление профессионализма человека как реализация индивидуального ресурса профессионального развития / С. А. Дружилов. - Новокузнецк : Издательство Института повышения квалификации, 2002. - 242 с.

4. Зеер Э. Ф. Образовательная среда колледжа как фактор формирования развивающего профессионально-образовательного пространства / Э. Ф. Зеер, И. В. Мешкова // Мир психологии. - 2007. - № 2. - С. 105-110.

5. Климов Е. А. Роль психолога в обновляющемся обществе / Е. А. Климов // Вопросы психологии. - 1989. - № 3. - С. 5-10.

6. Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения / Е. А. Климов. - Ростов-на-Дону : Феникс, 1996. - 507 с.

7. Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К. Маркова. - Москва : Знание, 1996. - 308 с.

8. Павлов И. С. Общность как единица проектирования региональной программы развития образования : автореферат диссертации.. кандидата психологических наук / И. С. Павлов. - Москва, 1996. - 24 с.

9. Поваренков Ю. П. Психологическое содержание профессионального становления человека / Ю. П. Поваренков. - Москва : УРАО, 2002. - 160 с.

10. Развитие субъектности в онтогенезе в современном социокультурном пространстве образования и семьи : учебное пособие / Е. Н. Волкова и др. - Нижний Новгород : НГПУ имени К. Минина, 2012. - 250 с.

11. Слободчиков В. И. Развитие субъективной реальности в онтогенезе : автореферат диссертации.. доктора психологических наук / В. И. Слободчиков. - Москва, 1994. - 77 с.

12. Суходольский Г. В. Основы психологической теории деятельности / Г. В. Суходольский. - Ленинград : Издательство Ленинградского университета, 1988. - 168 с.

13. Фадеев В. В. Основные подходы к пониманию профессионализации личности / В. В. Фадеев // Профессионализм деятельности : теоретические основы и актуальные проблемы. В 2-х т. / под ред. В. И. Жукова, А. А. Деркача и др. - Москва : «ЭКО», 2005. - Т. 1. - 512 с.

14. Шадриков В. Д. Проблемы системогенеза профессиональной деятельности / В. Д. Шадриков. - Москва : Наука, 1982. - 185 с.


Review

For citations:


Karavanova L.Z., Kachayev R.I., Sergeyeva M.G., Samokhin I.S., Sokolova N.L. On Problem of Professional Training of Social Workers within the Framework of Higher Education. Nauchnyi dialog. 2018;(4):328-339. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-4-328-339

Views: 485


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)