Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Integration of Components of System of Additional Education in Field of Art History

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-5-302-316

Abstract

The article is devoted to the phenomenon of strengthening the needs of people to master the history of art, mentioned by UNESCO. The questions of studying art history by all comers both independently and in the system of additional education are considered. The definitions and explanations of the International standard classification of education of UNESCO 2011 are involved. The possibilities of studying the history of art and contemporary art through non-system education, informal education, non-formal education and formal education are analyzed. The relevance of the study is determined by the wide interest of people in the formation and improvement of competencies in the field of art history. Numerous examples demonstrate the intertwining and integration of types of education in the study of art history. Examples of possible risks are given, accompanying the informal education despite its special role in the self-actualization of the individual. The concepts of levels of mastering the history of art - interested person, non-specialist, expert and professional - are introduced. The evolution of the concept of “knowledge” is presented from the origin in Antiquity and the Middle Ages to the heyday and filling with a special meaning at the turn of the 19th and 20th centuries. The modern interpretation of this concept is considered. The analysis of the characteristics of the levels of development of art history is made, on the basis of which the model of the relationship of types of education in the teaching of art history is proposed. The author introduces possible options for the application of the model in coaching and personal counseling.

About the Author

V. V. Krasnoshchyokov
Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого
Russian Federation


References

1. Гренберг Ю. И. От фаюмского портрета до постимпрессионизма : история технологии станковой живописи / Ю. И. Гренберг. - Москва : Искусство, 2004. - 267 с.

2. Загладина Х. Т. Вопросы формирования творческой личности в современном искусстве в контексте непрерывного образования / Х. Т. Загладина // Образование через всю жизнь: непрерывное образование в интересах устойчивого развития : материалы IX Международной конференции, 2-4 июня 2011 г. - Санкт-Петербург : ЛГУ имени А. С. Пушкина, 2011. - С. 483-485.

3. Загладина Х. Т. Неформальное образование как важнейший фактор социализации детей и подростков в современной России / Х. Т. Загладина // Образовательная политика. - 2014. - № 2 (64). - С. 101-114.

4. Знаточество [Электронный ресурс] // Словарь терминов изобразительного искусства - Режим доступа : http://artdic.ru/vocabulary/show/id/382/start/%D0%97.

5. Калмыкова С. В. Подходы к организации электронного обучения с помощью социальных сетей / С. В. Калмыкова, А. В. Краснощеков // Современное образование: содержание, технологии, качество : материалы XXXIII Международной научно-методической конференции, 21 апреля 2017 г. - Санкт-Петербург : СПбГЭТУ ЛЭТИ, 2017. - Т. 1. - С. 195-198.

6. Краснощеков В. В. Проблемы содержания типов образования согласно международной классификации ЮНЕСКО / В. В. Краснощеков // Актуальные вопросы международного сотрудничества в образовании : сборник научно-методических трудов. - Санкт-Петербург : Политехнический университет, 2017. - С. 17-35.

7. Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы / А. Маслоу. - Москва : Альпина нон-фикшн, 2011. - 496 с.

8. Международная стандартная классификация образования : МСКО 2011. - Монреаль, Институт статистики ЮНЕСКО, 2013. - 88 с.

9. Платонова А. Неформальное образование в культуре: долгосрочные вклады с высокими процентами [Электронный ресурс] / А. Платонова // Культура и Креативность. - Режим доступа : https://www.culturepartnership.eu/article/non-formal-education-in-culture.

10. Скворцова А. Образование для кураторов: неформальные программы во Франции, Голландии, Австрии, Америке и России [Электронный ресурс] / А. Скворцова // Теории и практики. - Режим доступа : https://theoryandpractice.ru/posts/8277-curatorial-intensives.

11. Современные проблемы образования и инновационные процессы / Л. А. Громова, М. В. Жарова, В. В. Тимченко, С. Ю. Трапицын. - Санкт-Петербург : РГПУ имени А. И. Герцена, 2008. - 211 с.

12. Титова С. В. МООК в российском образовании / С. В. Титова // Высшее образование в России. - 2015. - № 12. - С. 145-150.

13. Шустер С. Послесловие / С. Шустер // Наше наследие. - 1991. - № 6 (24). - С. 4-14.

14. Art Education - Cultural Counts [Electronic resource] // Deutsche UNESCO-Kommission e. V. - 2009. - Access mode : https://www.unesco.de/fileadmin/medien/Dokumente/Kultur/Kulturelle_Bildung/100120_Berlin_Contribution_FINAL.pdf.

15. Kapp K. M. Learning in 3D: Adding a New Dimension to Enterprise Learning and Collaboration / K. M. Kapp, T. O’Driscoll. - New York : John Wiley & Sons, 2009. - 300 p.

16. López Ruíz L. Non-formal education vs. formal and informal education [Electronic resource] / L. López Ruíz. - Access mode : http://trawcoe.com/non-formal-education-vs-formal-and-informal-education/.

17. Павлова О. В. Информальное образование как социокультурная потребность взрослых / О. В. Павлова // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. - 2013. - Т. 3. - Выпуск 1. - С. 79-87.


Review

For citations:


Krasnoshchyokov V.V. Integration of Components of System of Additional Education in Field of Art History. Nauchnyi dialog. 2018;(5):302-316. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-5-302-316

Views: 554


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)