Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Analysis of Etymonyms in Solving Linguistic and Cross-Cultural Problems of Teaching Russian as a Foreign Language

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-6-210-222

Abstract

The article substantiates the relevance of the analysis of etymonyms in solving linguistic and cross-cultural problems of teaching Russian as a foreign language. Attention is drawn to the difficulties of foreign students in perception of the Russian word. The importance of a methodical understanding of the presentation of the lexical material based on the etymological principle is stressed. It is assumed that the analysis of etymonyms will allow to present new lexical material, to systematize the material studied by students, to consolidate the knowledge of students in field of vocabulary. The benefits of treatment to the analysis of etymonyms in the study of Russian vocabulary are revealed. It is concluded that the inclusion of etymonyms in study materials on vocabulary allows to take into account the personal and communicative aspects of linguistic adaptation of foreign students. Scientific novelty and practical significance of research results is seen in the fact that etymonyms are considered from the point of view of the purpose of their linguistic and cross-cultural values for students, positive learning effects. On the original author’s material the types of exercises are demonstrated that are appropriate to use in working with foreign students. It is concluded that the systematic involvement of ethymonyms as educational material will help to overcome the communicative and psychological difficulties of foreign students studying the vocabulary of the Russian language, which meets the modern requirements of education in the field of “Linguistics.”

About the Author

T. G. Arkadyeva
A. I. Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation


References

1. Абаев В. И. Понятие идеосемантики / В. И. Абаев // Известия АН СССР. Отделение литературы и языка. - Т. XI. - Вып. 1. - Москва, 1948. - С. 13-18.

2. Алефиренко Н. Ф. Когнитивно-семасиологическое содержание языкового знака / Н. Ф. Алефиренко // Вестник Томского государственного педагогического университета. Серия: Гуманитарные науки (филология). - 2005. - Выпуск 3 (47). - С. 5-10.

3. Амиантова Э. И. Лексика русского языка. Сборник упражнений / Э. И. Амиантова, Г. А. Битехтина, А. Л. Горбачик. - Москва : Флинта, 2017. - 376 с.

4. Арбатский Д. И. Использование этимологии для раскрытия значений слов / Д. И. Арбатский // Русский язык в школе. - 1972. - № 3. - С. 35.

5. Аркадьева Т. Г. Этимонимы в лексической системе современного русского языка : учебное пособие к спецкурсу / Т. Г. Аркадьева. - Ленинград : Образование, 1990. - 75 с.

6. Бухалов А. В. Устаревшая лексика как лингвистическая составляющая этнокультуроведческого подхода в обучении русскому языку / А. В. Бухалов // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М. А. Шолохова. Филологические науки. - 2012. - Вып. 1. - С. 8-10.

7. Глушкова Т. С. Лексико-семантическая группа наименований лиц по профессии, роду занятий в обучении русскому языку как иностранному / Т. С. Глушкова, Е. В. Сунцова // Коммуникативные исследования. - 2017. - № 2 (12). - С. 109-119.

8. Денмухаметова Э. Н. Роль изучения синонимов в формировании коммуникативной компетенции / Э. Н. Денмухаметова, А. Ш. Юсупова // Филология и культура. - 2014. - № 4 (38). - С. 71-74.

9. Кожевников А. Ю. От корня - к слову : учебное пособие по лексике и словообразованию для иностранцев, изучающих русский язык / А. Ю. Кожевников, Л. П. Кожевникова. - Санкт-Петербург : Сага ; Наука, 2004. - 192 с.

10. Лихачева О. Н. Лингвистические основы обучения англоязычных студентов-иностранцев антонимической лексике русского языка / О. Н. Лихачева // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2: Филология и искусствоведение. - 2008. - № 10. - С. 41-44.

11. Миксюк Р. В. Лексический аспект при изучении русского языка как иностранного / Р. В. Миксюк // Труды Белорусского государственного технологического университета. Серия 6: История, философия. - 2014. - № 5 (169). - 159-161.

12. Нагайцева Н. И. Антонимы: словарь и упражнения : учебное пособие / Н. И. Нагайцева. - Харьков : НТУ ХП, 2012. - 120 с.

13. Ольховская А. И. Внутренняя форма слова как феномен обыденного метаязыкового сознания / А. И. Ольховская // Научный диалог. - 2017. - № 4. - С. 57-69. - DOI: 10.24224/2227-1295-2017-4-57-69.

14. Пханаева С. Н. Синонимия и лексико-семантические варианты полисемии в обучении лексике русского языка / С. Н. Пханаева // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. - 2007. - № 36. - С. 227-231.

15. Саркисова А. Ю. Лексические синонимы на занятиях по русскому языку как иностранному / А. Ю. Саркисова // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. - 2017. - № 1. - С. 159-162.

16. Срезневский И. И. Мысли об истории русского языка и других славянских наречий / И. И. Срезневский. - Санкт-Петербург : Типография В. С. Балашева, 1887. - 164 с.

17. Keil F. C. A characteristic-to-defining shift in the development of word meaning / F. C. Keil, N. Batterman // Journal of verbal learning and verbal behavior. - 1984. - Т. 23. - № 2. - С. 221-236.


Review

For citations:


Arkadyeva T.G. Analysis of Etymonyms in Solving Linguistic and Cross-Cultural Problems of Teaching Russian as a Foreign Language. Nauchnyi dialog. 2018;(6):210-222. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-6-210-222

Views: 555


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)