Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Professional Competence of Graduates from Higher and Secondary Special Educational Institutions in Context of Continuous Education

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-8-291-303

Abstract

The problem of professional competence of young specialists who have graduated from higher and secondary special educational institutions in the conditions of continuous education is considered. The study focuses on economic education, which is due to the scientific specialization of the first author of the article. According to the authors, the negative results of the majority of economic reforms carried out in our country are determined by the lack of preparedness of the main part of citizens to a new stage of social development, lack of awareness about the basic economic phenomena and laws of social life. The relevance of the chosen topic is related to the role of the federal state educational standards of the third generation, the features of which are analyzed in this work after the review of the key concepts of continuing education: “competence,” “competency” and “professional competence.” The practical part describes the basis of the author’s concept of economic competence of students: a brief description of the economic competencies included in its structure, and their respective levels of professional education (basic, professional, auxiliary). It is noted that the distinguished levels imply a competent change of stages of economic education while maintaining such characteristics of professional education as integrity, openness to all verifiable aspects of human knowledge and reliance on previous intellectual and moral experience.

About the Authors

M. G. Sergeyeva
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


I. S. Samokhin
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


N. L. Sokolova
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Булатов А. С. Экономика / А. С. Булатов. - Москва : Юристъ, 1999. - 591 с.

2. Колчина В. В. Анализ проблемы формирования инновационно-предпринимательских умений в педагогической теории и практике / В. В. Колчина // Научные проблемы гуманитарных исследований. Научно-теоретический журнал. - 2009. - № 1 (23). - С. 78-84.

3. Колчина В. В. Интенсификация процесса формирования инновационно-предпринимательской компетентности у студентов вуза - будущих менеджеров / В. В. Колчина // Наука и Школа. - 2013. - № 3. - С. 78-82.

4. Коржуев А. В. Современная теория обучения: общенаучная интерпретация : учебное пособие для вузов и системы последипломного профессионального образования преподавателей / А. В. Коржуев, В. А. Попков. - Москва : Академический проект, 2009. - 192 с.

5. Кошкина Н. Б. Многоуровневая профессиональная подготовка специалистов в условиях рынка труда : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.08 / Н. Б. Кошкина; Новосибирский институт повышения квалификации и переподготовки работников образования. - Кемерово, 2007. - 251 с.

6. Максимов Н. И. ГОС-3 : определимся с тезаурусом : [беседа с проректором по учебной работе Московского государственного текстильного университета Н. Максимовым] / Н. И. Максимов // Аккредитация в образовании. - 2007. - № 12. - С. 56-57.

7. Никитина Е. Е. Проектная и образовательная деятельность школы № 1466 им. Ю. Н. Рушевой / Е. Е. Никитина // Научно-теоретические и прикладные аспекты музейной педагогики. - Москва, 2014. - С. 288-300.

8. Никитина Е. Е. А. М. Новиков и проблемы развития российского профессионального образования (историко-педагогический контекст) / Е. Е. Никитина // Методология профессионального образования : сборник материалов международной научно-практической конференции. - Москва, 2016. - С. 121-125.

9. Об образовании в Российской Федерации : Закон Российской Федерации от 29 декабря 2012 года № 273-ФЗ [Электронный ресурс]. - 2012. - Режим доступа : http://www.rg.ru/2012/12/30/obrazovanie-dok.html.

10. Орешкина А. К. Формы развития социального пространства системы непрерывного образования : учебное пособие / А. К. Орешкина, Т. Ю. Цибизова, И. С. Носова ; под. ред. А. К. Орешкиной. - Москва : ИИУ МГОУ, 2015. - 158 с.

11. Послание Президента Федеральному Собранию [Электронный ресурс]. - 2012. - 12 декабря. - Режим доступа : http://kremlin.ru/events/president/news/17118.

12. Реализация компетентностного подхода в подготовке специалистов в условиях интеграции науки, образования и производства : коллективная монография / под общ. ред. О. В. Белоконь. - Шадринск : Шадринский Дом Печати, 2015. - 163 с.

13. Российское образование - 2020 : модель образования для экономики, основанной на знаниях : к IX Международной научной конференции «Модернизация экономики и глобализация», Москва, 1-3 апреля 2008 года / под ред. Я. И. Кузьминова, И. Д. Фрумина. - Москва : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2008. -39 с.

14. Скворцов В. Н. Система непрерывного образования университета : фактор комплексного развития регионального производства / В. Н. Скворцов // Образование через всю жизнь : непрерывное образование в интересах устойчивого развития : материалы второго этапа 13-й Международной конференции. - Санкт-Петербург ; Улан-Удэ, 2016. - С. 19-25.

15. Скворцов В. Н. Непрерывное образование как основа современного научного знания / В. Н. Скворцов // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. - 2017. - № 2. - С. 157-161.

16. Соколова А. С. Карьера преподавателя вуза : как добиться успеха? / А. С. Соколова. - Москва : ЛЕНАНД, 2013. - 160 с.

17. Суходимцева А. П. Обновление методов обучения в аспекте методологии учебной деятельности / А. П. Суходимцева // Преподавание истории и обществознания в школе. - 2017. - № 6. - С. 39-43.

18. Цибизова Т. Ю. Профильное обучение как компонент системы непрерывного профессионального образования / Т. Ю. Цибизова // Профильная школа. - 2012. - № 4. - С. 9-13.

19. Цибизова Т. Ю. О перспективах развития высшего образования в современных условиях / Т. Ю. Цибизова, Н. Ю. Терехова // European Social Science Journal. - 2013. - № 2. - С. 62-67.


Review

For citations:


Sergeyeva M.G., Samokhin I.S., Sokolova N.L. Professional Competence of Graduates from Higher and Secondary Special Educational Institutions in Context of Continuous Education. Nauchnyi dialog. 2018;(8):291-303. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-8-291-303

Views: 435


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)