Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Dual System of Education in Germany: Historical Context

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-10-301-312

Abstract

The article deals with the genesis of the dual system of education in Germany in the historical context: from medieval craft guilds and the formation of Protestantism labour ethics to modern problems associated with the globalization of the educational space, the digitalization of the economy and production, migration crises. It is shown that the dual education in Germany is a unique system, (1) having the established technological parameters of the ratio of theory and practice, the contract interaction of the student and the employer, the economic support of the learning process; (2) based on the paradigm of labour education; (3) involving social partnership of vocational schools and industrial enterprises, supported by the Federal government and the Government of Germany States, Federal Institute of vocational education, public organizations. The stages in the history of the development of the dual education in Germany are described: a creation of the labour schools during the early and ascetic Protestantism, the emergence of the educational theory that combines the idea of work ethic and moral culture in the era of pragmatic Protestantism, Kerschensteiner’s reform of labour (national) school in the era of neo-Protestantism, disintegration of education in the era of world wars and ideological crises, the revival of the dual system of education and its problems in the era of globalism. The results of the analysis of historical and pedagogical research of Russian and foreign authors, official normative legal documents regulating the process of dual education in Germany, the materials of the Congress on professional education, held in Berlin in June 2018 are presented, which allowed to determine the patterns and prospects of development of the dual system of education in Germany.

About the Author

A. Y. Pleshakova
Ural State Mining University
Russian Federation


References

1. Вебер М. Протестантская этика и дух капитализма. Избранные произведения / М. Вебер. - Москва : Прогресс, 1990. - 808 с.

2. Гейне Г. К истории религии и философии в Германии / Г. Гейне. - Москва : Прогресс, 1994. - 224 с.

3. Гербарт И. Ф. Избранные педагогические сочинения / И. Ф. Гербарт. - Москва : Гос. учебно-пед. изд-во РСФСР, 1940. - Т. 1. - 289 с.

4. Кершенштейнер Г. Избранные сочинения / Г. Кершенштейнер. - Москва : Книгоиздательство К. И. Тихомирова, 1918. - 327 с.

5. Кузьмина Ю. А. Влияние протестантизма на развитие трудового воспитания в немецкой педагогике XVI - XX вв. : диссертация.. кандидата педагогических наук / Ю. А. Кузьмина. - Ростов-на-Дону, 2007. - 160 с.

6. Маллямова Э. Н. Становление и развитие ценностной парадигмы воспитания в немецкой педагогике конца XIX - начала XX вв. : историко-теоретический аспект : диссертация.. кандидата педагогических наук / Э. Н. Маллямова. - Ульяновск, 2006. - 196 с.

7. Оболенская С. В. Политика Бисмарка и борьба партий в Германии в конце 70-х годов XIX в. / С. В. Оболенская. - Москва : Наука, 1992. - 174 с.

8. Плешакова А. Ю. Влияние личностной и социальной идентичности на формирование профессиональной идентичности / А. Ю. Плешакова // Человек в условиях социальных изменений : материалы международной научно-практической конференции, 25 апреля 2018. - Уфа : Издательство БГПУ им. М. Акмуллы, 2018. - С. 96-99.

9. Хадарцева Л. С. Влияние протестантской трудовой этики на развитие экономики [Электронный ресурс] / Л. С. Хадарцева, З. В. Кокоева // Baznica.info. - 2 марта 2015. - Режим доступа : http://baznica.info/article/vliyanie-protestanstkoj-trudovoj-etiki-na-razvitie/.

10. Шелтен А. Введение в профессиональную педагогику / А. Шелтен. - Екатеринбург : Издательство УГППУ, 1996. - 288 с.

11. BIBB - Federal Institute for Vocational education and training [Electronic resource]. - Access mode : https://www.bibb.de/en/.

12. Ebner Ch. Entstehung und Merkmale des dualen Ausbildungssystems [Electronic resource] / Ch. Ebner, A. Uhly // Bundeszentrale für politische Bildung. - 27 мая 2016. - Access mode : http://www.bpb.de/gesellschaft/bildung/zukunft-bildung/228394/entstehung-und-merkmale.

13. Greinert W. D. Orhanisationsmodelle und Lernkonzepte in der beruflichen Bildung / W. D. Greinert. - Stuttgart, 2001. - 117 p.

14. Gutek G. L. Pestalozzi and Education / G. L. Gutek; Loyola University. - Chicago : Random House, 1968 - 178 p.

15. Kuebert F. “Bildungseinheit” und Systemtransformation. Beitraege zur bildungspolitischen Entwicklungwn in den neuen Bundeslaendem und im oestlichen Europa. [Electronic resource] / F.Kuebert / Free eBooks Download. - 1999. - Access mode : https://mainlibraries.com/browse/-bildungseinheit-und-systemtransformation.

16. Lipsmeier A. Berufsbildungspolitik in den 70er Jahren: eine kritische Bestandsaufhahme fur 80er Jahre / A. Lipsmeier. - Wiesbaden : Steiner, 1983. - 157 S. - ISBN 978-3515041751.

17. Stenstrom M. L. Strategies for reforming initial vocational education and training in Europe / M. L. Strenstrom, J. Lasonen // Final Report of the Project. Leonard da Vinci/Transnational Pilot Projects. Multiplier Effect, Strand III.3.a. - Jyväskylä : Institute for Educational Research; University of Jyväskylä, 2000. - P. 130-145.

18. Stratmann K. Das Problem von Lernbeeintrachtigten Jugendlichen bei Auftrag des Ministers fur Wirtschaft, Mittelstand und Verkehr des Landes Nordrhein-Westfalen / K. Stratmann. - Dusseldorf, 1983.


Review

For citations:


Pleshakova A.Y. Dual System of Education in Germany: Historical Context. Nauchnyi dialog. 2018;(10):301-312. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-10-301-312

Views: 766


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)