Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Narrative in Persuasive Communication (by Example of Advertising Discourse)

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-12-9-23

Abstract

The article is devoted to the narrative in persuasive communication, which implies an impact on the mental sphere of the addressee, on his / her opinion and assessments in order to encourage him / her to perform certain post-communicative actions in the interests of the addressee. Advertising discourse is considered as a kind of persuasive communication. The author focuses on the narrative as a monotext phenomenon. It is noted that such a narrative is monosubject, and its content is a personal story that allows to implement a strategy of positive evaluation for the presentation of the advertised product. The thesis that the narrative as a trans-text phenomenon in advertising communication is not used, even if we are talking about an advertising campaign, which involves not one, but a series of similar advertising texts, is substantiated. It is shown that in this case the closed discourse formation combines monosubject narrative statements reproducing a single scheme. The author proves that the narrative under the conditions of persuasive communication acquires specific features that vary the narrative pro-type, and the features of generation and structure of the narrative allow it to reveal its persuasive potential in the conditions of advertising discourse.

About the Author

V. A. Andreyeva
A. I. Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation


References

1. AIDS-Stiftung. - Access mode : https://aids-stiftung.de/infos-%C3%BCber-die-stiftung/welt-aids-tag/.

2. Die Omega Leinwandlegenden. - Access mode : https://www.omegawatches.com/de/planet-omega/cinema/our-screen-legends/.

3. IKEA. - Access mode : https://www.pinterest.ru/pin/133419207688810899/; https://www.pinterest.ru/pin/484488872406131907/ ; https://www.pinterest.ru/pin/431008626820603006/ ; https://www.pinterest.ru/pin/242209286192672283/.

4. Positive living together. But of course! Positiv zusammen leben. Aber sicher! - Access mode : https://osocio.org/message/positive-living-together-but-of-course-positiv-zusammen-leben-aber-sicher/.

5. О рекламе : федеральный закон от 13.03.2006 № 38-ФЗ (ред. от 23.07.2013 с изменениями, вступившими в силу с 22.10.2013). - Режим доступа : https://zakonbase.ru/zakony/o-reklame/.

6. Андреева В. А. Литературный нарратив : текст и дискурс / В. А. Андреева. - Санкт-Петербург : Норма, 2006. - 182 с.

7. Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений / Н. Д. Арутюнова // Оценка. Событие. Факт. - Москва : Наука, 1988. - 338 с.

8. Арутюнова Н. Д. Язык и мир человека / Н. Д. Арутюнова. - Москва : Языки русской культуры, 1999. - 896 с.

9. Баранов А. Н. Введение в прикладную лингвистику / А. Н. Баранов. - Москва : Едиториал УРСС, 2003. - 360 с.

10. Голоднов А. В. Риторический метадискурс : основания прагмалингвистического моделирования и социокультурной реализации (на материале современного немецкого языка) / А. В. Голоднов. - Санкт-Петербург : Астерион, 2011. - 344 с.

11. Женетт Ж. Вымысел и слог (Fictio et dictio) // Ж. Женетт // Фигуры / Ж. Женетт. - Т. 2. - Москва : Изд-во им.Сабашниковых, 1998. - С. 341-451.

12. Руднев В. П. Словарь культуры XX века / В. П. Руднев. - Москва : Аграф, 1999. - 384 с.

13. Тодоров Цв. Грамматика повествовательного текста. Новое в зарубежной лингвистике : Лингвистика текста / Цв. Тодоров. - Москва : Прогресс, 1978. - Вып. YIII. - С. 450-463.

14. Angermayer K. C. Storytelling - Die Kraft von Geschichten im Business nutzen! Eine Veranstaltung der IHK Regional St. Wendel. Mai, 2006. - Access mode: http://www.ihk-saarland.de/ihk/regional/vortrag/wnd_storytelling06.pdf

15. Evans R. J. Veränderte Vergangenheiten. Über kontrafaktisches Erzählen in der Geschichte / R. J. Evans // Aus dem englischen von R. Bart. - München : Deutsche Verlags-Anstalt, 2014. - 213 S.

16. Politische Narrative : Konzepte - Analysen - Forschungspraxis / F. Gadinger, S. Jarzebski, T. Yildiz. - Wiesbaden : Springer Fachmedien, 2014. - 386 S.

17. Rogier C, Burgers C. Zur Differenzierung unterschiedlicher Elemente von Narrativen in gedruckter Werbung. Beiträge zur Wirtschaftskommunikation. Bd. 24 : Werbestrategien in Theorie und Praxis : Sprachliche Aspekte von deutschen und niederländischen Unternehmensdarstellungen und Werbekampagnen / C. Rogier, C. Burgers. - Tostedt : Attikon Verlag, 2006. - S. 69-94.


Review

For citations:


Andreyeva V.A. Narrative in Persuasive Communication (by Example of Advertising Discourse). Nauchnyi dialog. 2018;(12):9-23. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-12-9-23

Views: 777


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)