Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Tolerance Development in Senior Schoolchildren in Context of Russian Inclusive Education

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-4-257-272

Abstract

The development of tolerance among senior schoolchildren in the context of national inclusive education is covered. Special attention is paid to the creation of tolerant relations between classmates. The relevance of the chosen topic is determined by the implementation of the Federal law “On education in Russian Federation,” providing the use of inclusive techniques and technologies in learning and education. The ways of development of tolerance cited in six dissertations on candidacy for a scientific degree of PhD in education are presented and analyzed. The works are devoted to the development of different types of tolerance: general, ethno-cultural, communicational, gender. It is emphasized that none of the thesis examined the relation to youth with disabilities that appears to the authors to be incorrect in the context of national inclusive education. It is also noted that the majority of researchers propose to develop the tolerance of students using problem discussions. The authors are convinced that the foundation of tolerance (its formation ) must not occur in senior and even primary, but in the elementary school. In 10-11th classes one should continue to develop this quality. The research novelty lies in the criticism of the modern approach, emphasizing primarily the relative dignity of the child - his/her natural inclinations and the results achieved. It is proposed to pay more attention to the absolute dignity of every child - the ability to be, to think and feel.

About the Authors

I. S. Samokhin
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


N. L. Sokolova
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


M. G. Sergeyeva
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Акавова С. С. Формирование толерантного общения старшеклассников в полиэтнической среде : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / С. С. Акавова. - Махачкала, 2007. - 167 с.

2. Бабич Е. Г. Социально-психологическая работа по формированию толерантного отношения общества к семьям, воспитывающим детей с ограниченными возможностями здоровья : от преодоления изолированности к решению вопросов инклюзивного образования / Е. Г. Бабич, В. Г. Тактаров. - Москва-Берлин : Директ-Медиа, 2015. - 72 с.

3. Вербицкий А. А. Энциклопедический словарь по психологии и педагогике [Электронный ресурс] / А. А. Вербицкий. - 2013. - Режим доступа : http://psychology_pedagogy.academic.ru.

4. Всероссийская перепись населения 2010 года. Т. 4 : Национальный состав и владение языками, гражданство. Ч. 1 : Национальный состав населения [Электронный ресурс]. - 2010. - C. 9-21. - Режим доступа : http://www.gks.ru/free_doc/new_site/perepis2010/croc/Documents/Vol4/pub-04-01.pdf.

5. Гребенец Е. С. Формирование коммуникативной толерантности у старшеклассников во внеучебной деятельности : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / Е. С. Гребенец. - Москва, 2013. - 173 с.

6. Круглов А. Г. Что такое достоинство? [Электронный ресурс] / А. Г. Круглов // Словарь. Психология и характерология понятий. - 2000. - Режим доступа : http://alkruglov.narod.ru/dignity.html

7. Куликова Л. Н. Саморазвитие личности : психолого-педагогические основы / JI. H. Куликова. - Хабаровск : Издательство Хабаровск. гос. пед. ун-та, 2005. - 320 с.

8. Масловец О. А. Формирование толерантности у учащихся старших классов средствами иностранного языка : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / О. А. Масловец. - Благовещенск, 2009. - 193 с.

9. Мухина В. С. Возрастная психология. Феноменология развития / В. С. Мухина. - 10-е изд., перераб. и доп. - Москва : Академия, 2006. - 608 с.

10. Обухова Л. Ф. Возрастная психология : учебник / Л. Ф. Обухова. - Москва : Юрайт, МГППУ, 2011. - 460 с.

11. Развитие толерантности у учащихся основной школы в условиях российского инклюзивного образования / И. С. Самохин, Н. Л. Соколова, М. Г. Сергеева, Д. О. Романов // Научный диалог. - 2017. - № 1 (61). - С. 328-341.

12. Самохин И. С. Формирование толерантности у учащихся начальной школы в условиях российского инклюзивного образования / И. С. Самохин, Н. Л. Соколова, М. Г. Сергеева // Научный диалог. - 2016. - № 12 (60). - С. 401-414.

13. Слободчиков В. И. Психология развития человека. Развитие субъективной реальности в онтогенезе : учебное пособие / В. И. Слободчиков, Е. И. Исаев. - Москва : Издательство ПСТГУ, 2013. - 400 с.

14. Смирнова Ю. В. Воспитание межнациональной толерантности старшеклассников в общеобразовательной школе : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / Ю. В. Смирнова. - Санкт-Петербург, 2012. - 212 с.

15. Шишкина Н. А. Конструктивный диалог как средство воспитания толерантности старшеклассника : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / Н. А. Шишкина. - Оренбург, 2011. - 193 с.

16. Шустова Л. П. Формирование гендерной толерантности старшеклассников в специально созданных педагогических условиях : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / Л. П. Шустова. - Ульяновск, 2006. - 215 с.

17. Cook-Sather A. Students as Learners and Teachers: Taking Responsibility, Transforming Education, and Redefining Accountability / A. Cook-Sather // Curriculum Inquiry 40:4. - 2010. - № 9. - P. 555-575.

18. Katz R. T. Life expectancy for children with cerebral palsy and mental retardation: Implications for life care planning / R. T. Katz // NeuroReabilitation. - 2003. - № 18. - P. 261-270.

19. Marsh L. School Climate and Aggression among New Zealand High School Students / L. Marsh, R. McGee, Sh. Williams // New Zealand Journal of Psychology. - 2014. - Vol. 43. - № 1. - P. 28-37.


Review

For citations:


Samokhin I.S., Sokolova N.L., Sergeyeva M.G. Tolerance Development in Senior Schoolchildren in Context of Russian Inclusive Education. Nauchnyi dialog. 2017;(4):257-272. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-4-257-272

Views: 552


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)