Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Concepts PEDAGOGY and EDUCATION in G. N. Volkov’s “Pedagogy of Love”

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-6-29-42

Abstract

The features of metaphorical modeling concepts of pedagogy and education are described in pedagogical discourse of Gennadiy Nikandrovich Volkov (1927-2010), the founder of ethno-pedagogy. Basic concepts of pedagogy are understood on the basis of national (ethnic) world-view of the author, his individual author’s concept sphere. The relevance of the study is determined by using the approaches to the study of metaphor - cognitive and pragmatic. Significance of the study also seems in the fact that the metaphorical world modeling in ethnopedagogical discourse makes possible the identification of basic metaphors with suggestive potential that is associated with the possibility of effective influence on the student. It is established that pedagogical science (in particular, ethno-pedagogy, folk pedagogy) in G. N. Volkov’s pedagogical discourse is personified and understood as the subject of interpersonal relationships, entering into dialogue with other sciences. The “personal education” refers to “construction work” performed by the environment throughout the life (so-called “immortal link between generations”). At that, the sequence of influence of each participant’s construction activities to the person is worked out in detail, their role in its formation is determined. The article focuses on ethnically marked beliefs of the author about the identity of the student as a result of the influence of creative activities of the ancestors. It is shown that Volkov has the idea of the eternity of education, which sets the eternity image of teacher and student.

About the Author

O. A. Dimitriyeva
Chuvash State Pedagogical University named after I. Ya. Yakovlev
Russian Federation


References

1. Амонашвили Ш. А. Как любить детей : опыт самоанализа / Ш. А. Амонашвили. - Москва : Школа понимания, 2013. - 76 с.

2. Волков Г. Н. Педагогика любви : избранные педагогические сочинения : в 2 томах / Г. Н. Волков. - Москва : Магистр-Пресс, 2002. - Т. 1. - 2002. - 460 с. - Т. 2. - 2002. - 460 с.

3. Ахметова М. Н. Метафора в пространстве педагогического дискурса / М. Н. Ахметова // Ученые записки Забайкальского государственного университета. Серия, Филология, история, востоковедение. - 2010. - № 3. - С. 27-30.

4. Гачев Г. Д. Национальные образы мира : общие вопросы / Г. Д. Гачев. - Москва : Советский писатель, 1988. - 396 с.

5. Димитриева О. А. Концептосфера «Чувашской этнопедагогики» Г. Н. Волкова : к постановке проблемы // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. - 2017. - № 2 (94). - С. 20-26.

6. Еремина Ю. Ю. Функциональный аспект метафоры в педагогическом дискурсе / Ю. Ю. Еремина // Теория языка и межкультурная коммуникация. - 2010. - № 2. - С. 40-43.

7. Ефремова Т. Ф. Современный толковый словарь русского языка [Электронный ресурс] : в 3 т. / Т. Ф. Ефремова. - Москва : АСТ ; Астрель ; Харвест, 2006. - Режим доступа : http://dic.academic.ru/contents.nsf/efremova.

8. Закирова А. Ф. Когнитивные метафоры как средство концептуализации педагогического знания / А. Ф. Закирова // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. - 2014. - № 9. - С. 17-24.

9. Кабаченко Е. Г. Концепт «учитель» и «ученик» в сознании современных педагогов (образный компонент) / Е. Г. Кабаченкоа // Лингвокультурология. - 2009. - № 3. - С. 83-91.

10. Кабаченко Е. Г. Метафорическое моделирование базисных концептов педагогического дискурса : автореферат диссертации … кандидата филологических наук : 10.02.01 / Е. Г. Кабаченко. - Екатеринбург, 2007. - 22 с.

11. Кондратьева О. Н. Метафорическое моделирование в педагогическом дискурсе / О. Н. Кондратьева // Педагогическое образование в России. - 2013. - № 1. - С. 116-121.

12. Мельникова Н. В. Метафора в педагогическом дискурсе : автореферат диссертации … кандидата филологических наук : 10.02.01 / Н. В. Мельникова. -Ростов-на-Дону, 2007. - 19 с.

13. Мишанкина Н. А. Прагматика научного дискурса / Н. А. Мишанкина // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. - 2015. - № 2 (24). - С. 126-133.

14. Олешков М. Ю. Метафора в педагогическом дискурсе / М. Ю. Олешков // Политика в зеркале языка и культуры : сборник научных статей, посвященных 60-летнему юбилею профессора А. П. Чудинова. - Москва : ИЯ РАН, 2010. - С. 172-177.

15. Пустовалова В. В. Метафора в педагогике : экскурс и перспективы / В. В. Пустовалова // Вестник Томского государственного педагогического университета. - 2016. - № 12. - С. 169-175.

16. Резанова З. И. Пространственные метафоры в лингвистическом тексте / З. И. Резанова // Картины русского мира : пространственные модели в языке и тексте. - Томск : UFO-Plus, 2007. - С. 326-354.

17. Федоров А. И. Фразеологический словарь русского литературного языка / А. И. Федоров. - Москва : Астрель ; АСТ, 2008. - 878 с.

18. Цыганкова А. В. Современная школа в зеркале метафор / А. В. Цыганкова, А. П. Чудинов // Лингвокультура и концептуальное пространство языка : сборник статей. - Санкт-Петербург : ЛГУ им. А. С. Пушкина, 2016. - Вып. 10. - С. 73-79.

19. Чудинов А. П. Педагогическая дискурсология / А. П. Чудинов // Педагогическое образование в России. - 2013. - № 3. - С. 205-212.

20. Чудинов А. П. Прагматический потенциал метафоры в педагогической коммуникации / А. П. Чудинов // Педагогическое образование. - 2011. - № 5. - С. 167-175.

21. Чудинов А. П. Современная отечественная педагогическая метафорология / А. П. Чудинов // Педагогическое образование в России. - 2014. - № 1. - С. 99-104.


Review

For citations:


Dimitriyeva O.A. Concepts PEDAGOGY and EDUCATION in G. N. Volkov’s “Pedagogy of Love”. Nauchnyi dialog. 2017;(6):29-42. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-6-29-42

Views: 610


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)