Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Hermeneutic Approach as a Condition of Training Future Teachers of Vocational Training to Use Application Software

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-8-371-384

Abstract

The relevance of the study is that currently the communication component of pedagogical activity is closely connected with information technologies. The author believes that the success of the educational process in general depends on the efficiency of participation in communication. Means of creating conditions for training future teachers of vocational training to solve didactic problems linked with the use of a personal computer in the area of subject specialization is revealed. The author makes a review of publications that concern this issue and identifies the problem area, which formed the basis of the hypotheses of the study. The novelty of the research lies in the fact that the creation of these conditions applies, among others, the hermeneutic approach. The use of hermeneutic approach in the analysis and adaptation of semantic constructs of the conceptual apparatus of information technologies to the tasks of the educational process is discussed. The influence of the level of conceptual apparatus on the formation of custom algorithms in students when working with software packages is emphasized. The definitions of the terms “custom algorithm,” “hermeneutic approach to the study of information technologies” are given. The results of experimental work conducted in this direction are described. The contents of this document may be useful for teachers implementing the program of preparation of bachelors of vocational training (on branches).

About the Author

E. Y. Neupokoyeva
Russian State Vocational Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Акимова О. Б. Заметки об учебной речи студентов / О. А. Акимова // Научный диалог. - 2014. - № 3 (27). - С. 133-140.

2. Акимова О. Б. Подготовка преподавателей профессионального образования к деятельности с использованием дистанционных технологий / О. Б. Акимова // Акмеология профессионального образования : Материалы 8-й Всероссийской научно-практической конференции, 15 марта 2011 г., Екатеринбург. - Екатеринбург : Изд-во РГППУ, 2011. - С. 180-182.

3. Акимова О. Б. Сетевое взаимодействие в системе повышения квалификации работников образования / О. Б. Акимова, Е. М. Дорожкин // Акмеология профессионального образования : Материалы 12-й Всероссийской научно-практической конференции. - Екатеринбург : Изд-во, РГППУ, 2015. - С. 15-19.

4. Быков С. А. Формирование информационно-коммуникационной компетентности будущих учителей начальных классов / С. А. Быков // Педагогическое образование и наука. - 2008. - № 12. - С. 34-37.

5. Гендина Н. И. Информационная и медиаграмотность в России : результаты исследования, выполненного по заказу ЮНЕСКО / Н. И. Гендина // Медийно-информационная грамотность в России : дорога в будущее : сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции «Медиа- и информационная грамотность в информационном обществе», Москва, 24-27 апреля 2013 г. - Москва : МЦБС, 2014. - С. 67-84.

6. Долинер Л. И. Адаптивные методические системы в подготовке студентов вуза в условиях информатизации образования : диссертация … доктора педагогических наук : 13.00.08 / Л. И. Долинер. - Екатеринбург, 2004. - 408 с.

7. Лапчик М. П. Методика преподавания информатики : Учебное пособие для студентов педагогических вузов / М. П. Лапчик, И. Г. Семакин, Е. К. Хеннер; под общей ред. М. П. Лапчика. - Москва : Издательский центр «Академия», 2001. - 624 с.

8. Неупокоева Е. Е. Интегративный подход к созданию электронных учебных пособий студентами экономического профиля педагогической профилизации / Е. Е. Неупокоева // Акмеология профессионального образования : материалы 12-й Всероссийской научно-практической конференции, Екатеринбург, 12-13 марта 2015 г. - Екатеринбург : Изд-во РГППУ, 2015. - С. 231-236.

9. Панькова Н. М. Возможность применения герменевтического метода в образовательном процессе / Н. М. Панькова // Профессиональное образование в современном мире. - 2014. - № 3. - С. 117-125.

10. Романцев Г. М. Подготовка профессионально-педагогических кадров для обучения рабочих в инновационных условиях / Г. М. Романцев, В. А. Федоров, И. В. Осипова, О. В. Тарасюк // Вестник Учебно-методического объединения по профессионально-педагогическому образованию. - 2012. - Вып. 1 (46). - С. 26-36.

11. Чапаев Н. К. Теоретико-методологические основы педагогической интеграции : диссертация … доктора педагогических наук : 13.00.01 / Н. К. Чапаев. - Екатеринбург, 1998. - 308 с.

12. Шульга Е. Н. Когнитивная герменевтика / Е. Н. Шульга. - Москва : ИФРАН, 2002. - 253 с.

13. Almerich G. Teachersʼ information and communication technology competences : A structural approach / G. Almerich, N. Orellana, J. Suárez-Rodríguez, I. Díaz-García // Computers & Education. - 2016. - Access mode : http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131516301129

14. Oyarzo F. P. Competencies for the 21st Century : Integrating ICT to Life, School and Economical Development / F. P. Oyarzo // Social and Behavioral Sciences. - 2011. - Vol. 28. - Pp. 54-57.

15. Surej P. J. The integration of information technology in higher education : A study of facultyʼs attitude towards IT adoption in the teaching process / P. J. Surej // Contaduría y Administraciónю. - 2015. - Vol. 60 (1). - Pp. 230-252.


Review

For citations:


Neupokoyeva E.Y. Hermeneutic Approach as a Condition of Training Future Teachers of Vocational Training to Use Application Software. Nauchnyi dialog. 2017;(8):371-384. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-8-371-384

Views: 505


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)