Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Role of Songs when Teaching English within Inclusive Education

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-10-368-382

Abstract

The subject of this research is the peculiarities of the use of musical works in teaching English. The review of modern scientific literature devoted to appeal to English-language songs in the school education is made. In the practical part the authors’ technique is described, tested in a number of Moscow universities, which, according to the authors, can be applied also at lower levels of the educational vertical. This method has two main functions: educational, involving students knowing the history of the well-known musical works and their verbal component, and hedonistic associated with the awakening of students’ positive emotions. The relevance of the chosen topic is determined by the implementation of the Federal law “On education in Russian Federation,” providing the use of inclusive techniques and technologies in learning and education. The novelty of the research is seen in the fact that a hedonic function of the educational environment is recognized not only as supporting the educational one, but also valuable in itself, having independent significance. The authors believe that educators should consider the use of song material as an auxiliary teaching method, not aspiring to a leading role, even within the individual classes.

About the Authors

I. S. Samokhin
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


N. L. Sokolova
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


E. A. Mrachenko
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


M. G. Sergeyeva
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


M. V. Mishatkina
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Александров Ю. И. Психофизиология / Ю. И. Александров ; 3-е изд., доп. и перераб. - Санкт-Петербург : Питер, 2008. - 464 с.

2. Барменкова О. И. Использование видеоматериалов для формирования коммуникативной компетенции учащихся на уроках английского языка / О. И. Барменкова // Эксперимент и инновации в школе. - 2011. - № 5. - С. 75-79.

3. Белик Т. И. Обучение английскому языку при помощи музыки / Т. И. Белик, Н. А. Полетаева // Наука ЮУрГУ : Материалы 66-й научной конференции. - 2014. - С. 1109-1112.

4. Ерёмина А. С. Комиксы как средства формирования коммуникативной компетенции при обучении иностранному языку на среднем этапе / А. С. Ерёмина // Учёные записки национального общества прикладной лингвистики. - 2015. - № 2 (14). - С. 26-30.

5. Колонских Н. Е. Использование песенного материала при изучении английского языка / Н. Е. Колонских, Я. С. Пономарёва // Science Time. - 2015. - № 4 (16). - С. 379-381.

6. Нигматов З. Г. Инклюзивное образование : история, теория, технологии / З. Г. Нигматов, Д. З. Ахметова, Т. А. Челнокова ; под ред. З. Г. Нигматова ; Институт экономики, управления и права. - Казань : Познание, 2014. - 220 с.

7. Новикова Ю. В. О роли песни на уроках иностранного языка и практике её использования / Ю. В. Новикова // Научно-методический электронный журнал «Концепт». - 2016. - Т. 40. - С. 46-48.

8. Плотницкий Ю. Е. Лингвостилистические и лингвокультурные характеристики англоязычного песенного дискурса : диссертация … кандидата филологических наук : 10.02.04 / Ю. Е. Плотницкий. - Самара, 2005. - 183 с.

9. Самохин И. С. Соотношение мелодической и вербальной составляющих в песенном дискурсе / И. С. Самохин // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. - 2010. - № 3. - С. 144-146.

10. Самохин И. С. Результативность и комфортность обучения как основные критерии его успешности / И. С. Самохин, Н. Л. Соколова, М. Г. Сергеева // Научный диалог. - 2016. - № 5 (53). - С. 234-253.

11. Соловьёва С. Ю. Использование стихотворений и песен на уроках английского языка [Электронный ресурс] / С. Ю. Соловьёва // European Research. - № 9 (20). - С. 63-69.

12. Сорокин Ю. А. Креолизованные тексты и их коммуникативная функция / Ю. А. Сорокин, Е. Ф. Тарасов // Оптимизация речевого воздействия. - Москва : Высшая школа, 1990. - С. 180-186.

13. Хван Н. С. Обучение грамматике с помощью песен на английском языке / Н. С. Хван // 10-я научно-практическая конференция профессорско-преподавательского состава ВПИ (филиал) ВолгГТУ (г. Волжский, 2011 г.) : сборник «Материалы научно-практических конференций». - 2011. - Вып. 1. - С. 393-395.

14. Fonseca-Mora C. M. Rhythm and Cognition in Foreign Language Learning / M. C. Fonseca-Mora, M. Gant. - Newcastle upon Tyne : Cambridge Scholars Publishing, 2016. - 201 p.

15. Graham S. Comics in the Classroom : Something to Be Taken Seriously / S. Graham // Language Education in Asia. - 2011. - Volume 2, Issue 1. - Pp. 92-102.

16. Kaindl K. The Plurisemiotics of Pop Song Translation : Words, Music, Voice and Image / K. Kaindl // Song and Significance. Virtues and Vices of Vocal Translation. Edited by Gorlée D. L. New York, 2005. - Pр. 235-262.

17. Khan A. Using Films in the ESL Classroom to Improve Communication Skills of Non-Native Learners / A. Khan // ELT Voices. - 2015. - Volume 5, Issue 4. - Pp. 46 - 52.

18. Millington N. T. Using Songs Effectively to Teach English to Young Learners / N. T. Millington // Language Education in Asia. - 2011. - Volume 2, Issue 1. - Pp. 134-141.

19. Murphey T. Music and Song / T. Murphey. - Oxford : Oxford University Press, 1992. - 151 p.

20. Rodríguez-Vázquez R. Teaching English Rhythm through Folk Songs / R. Rodríguez-Vázquez // Rhythm and Cognition in Foreign Language Learning / edited by M. C. Fonseca-Mora, M. Gant. - Newcastle upon Tyne : Cambridge Scholars Publishing, 2016. - Pр. 69-85.

21. Top 10 most beautiful languages in the world [Electronic resource] // Alltop10. - 16.05.2013. - Access mode : https://alltop10.org/en/top-10-samyih-krasivyih-yazyikov-v-mire/.


Review

For citations:


Samokhin I.S., Sokolova N.L., Mrachenko E.A., Sergeyeva M.G., Mishatkina M.V. Role of Songs when Teaching English within Inclusive Education. Nauchnyi dialog. 2017;(10):368-382. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2017-10-368-382

Views: 737


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)