Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Vocational Guidance: Harmonization of Points of View

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-3-289-303

Abstract

The problem of harmonization of different views on career-oriented work, due to the diversity of ideas about life and career success, as well as about the ways to success, is considered. The authors conditionally called the phenomenon of the plurality of interpretations of the content of this concept “vocational orientation pluralism”. The positions of the self-determining personality, psychologists-career advisors, methodologists, scientist- career guides, employers are considered. Differences in the understanding of the essence of vocational guidance by all named subjects of interaction are characterized. The mismatch of their expectations in relation to the professional advisers is emphasized. It is alleged that managers of enterprises and organizations conduct different personnel policies, depending on their awareness of the importance of human potential. Vocational guidance is interpreted in the context of the cultural and historical development of society. The authors identify the points of incompatibility of different positions in the understanding of vocational guidance and offer generalized variants (ways) for harmonizing opinions. The first group consists of variants of “external” harmonization, that is, ways of coordinating opinions between subjects that in one way or other participate in vocational guidance. The second group consists of variants of “internal” harmonization that is between people representing one social or professional group, interested in solving career counseling issues.

About the Authors

N. S. Pryazhnikov
Moscow State University named after M. V. Lomonosov; Financial University under the Government of the Russian Federation
Russian Federation


L. S. Rumyantseva
Center for Testing and Professional Consulting “Humanitarian Technologies”
Russian Federation


N. L. Sokolova
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


L. B. Bakhtigulova
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


References

1. Апостолов О. П. Профессиональная ориентация в России (опыт, проблемы, перспективы) / О. П. Апостолов. - Москва : ИП Татаринов Михаил Васильевич, 2011. - 184 с.

2. Балацкий Е. В. Истощение академической ренты. Социологическая публицистика / Е. В. Балацкий // Мир России. - 2014. - № 4. - С. 150-174.

3. Балацкий Е. В. Управленческие парадоксы реформ в университетском секторе / Е. В. Балацкий // Журнал Новой экономической ассоциации. - 2015. - № 2 (26). - с. 124-149.

4. Беденко Н. Н. Управление услугами высшего экономического образования : монография / Н. Н Беденко, М. Г. Сергеева. - Курск : РФЭИ, 2014. - 400 с.

5. Берг В. Карьера - суперигра / В. Берг. - Москва : АО «Интерэксперт», 1998. - 272 с.

6. Климов Е. А. Как выбирать профессию / Е. А Климов. - Москва : Просвещение, 1990. - 159 с.

7. Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения / Е. А. Климов. - Ростов-на-Дону : Феникс, 1996. - 512 с.

8. Коржуев А. В. Схемы понимания, объяснения и предсказания педагогической реальности : монография / А. В Коржуев, М. Г. Сергеева. - Курск : Региональный финансово-экономический институт, 2015. - 190 с.

9. Ломакина Т. Ю. Научные основы развития непрерывного экономического образования в системе профессионального образования : монография / Т. Ю Ломакина, М. Г Сергеева. - Москва, 2015. - 344 с.

10. Ломакина Т. Ю. Структурные изменения в системе профессионального образования : монография / Т. Ю Ломакина, А. В Коржуев, М. Г. Сергеева. - Санкт-Петербург : Алетейя, 2014. - 168 с.

11. Миллс Р. Властвующая элита / Р. Миллс. - Москва : Изд-во Иностранная литература, 1959. - 543 с.

12. Михайлов И. В. О профориентационной работе во Франции / И. В Михайлов // Вопросы психологии. - 1977. - № 5. - С. 158-163.

13. Моргунов Е. Б. Управление персоналом / Е. Б Моргунов. - Москва : Юрайт, 2011. - 561 с.

14. Московичи С. Век толп. Исторический трактат по психологии масс / С. Московичи. - Москва : Изд-во “Центр психологи и психотерапии”, 1996. - 478 с.

15. Павлова О. И. Содержание и организация профессиональной ориентации учащихся общей средней школы Франции : автореферат диссертации … кандидата педагогических наук : 22.00.04 / О. И. Павлова. - Москва, 2007. - 21 с.

16. Попков В. А. «Российское образование - 2020» : «дорожная карта» в никуда / В. А Попков, В. Д Жирнов. - Москва : Изд-во МГУ, 2009. - 32 с.

17. Пряжников Н. С. S ¹ $, или Личность в эпоху продажности : учебно-методическое пособие / Н. С Пряжников. - Москва : Изд-во “Институт практической психологии”, Воронеж : НПО “МОДЭК”, 2000. - 224 с.

18. Пряжников Н. С. Профориентология / Н. С. Пряжников. - Москва : Юрайт, 2016. - 405 с.

19. Пряжников Н. С. Психология маленького человека / Н. С. Пряжников. - Москва : МПСУ ; Воронеж : МОДЭК, 2012. - 184 с.

20. Пряжников Н. С. Профориентация в системе управления человеческими ресурсами / Н. С. Пряжников. - Москва : «Академия», 2014. - 288 с.

21. Пряжников Н. С., Сергеев И. С. Досуговое самоопределение в системе профориентационной работы / Н. С. Пряжников // Современные проблемы науки и образования. - 2015. - № 4. - Режим доступа : http://www.science-education.ru/127-20959.

22. Психология труда, инженерная психология и эргономика : учебник для академического бакалавриата / под ред. Е. А. Климова, О. Г. Носковой, Г. Н. Солнцевой. - Москва : Юрайт, 2015. - 618 с.

23. Сергеева М. Г. «Человеческий капитал» как ключевая категория анализа взаимодействия рынка труда и рынка образовательных услуг / М. Г Сергеева, В. П. Косырев // Вестник ФГОУ ВПО «Московский государственный агроинженерный университет имени В. П. Горячкина» : Теория и методика профессионального образования. - Москва. - 2007. - № 4 (24). - С. 18-21.

24. Сергеева М. Г. Модель формирования педагогического мастерства преподавателя при подготовке практикоориентированных специалистов / М. Г Сергеева, Т. Ю. Ломакина // Профессиональное образование. Столица. Научные исследования в образовании. - 2008. - № 5. - С. 39-40.

25. Толочек В. А. Психология труда / В. А. Толочек. - Санкт-Петербург : Питер, 2017. - 480 с.

26. Укке Ю. В. Диагностика сознательности выбора профессии у японских школьников / Ю. В. Укке // Вопросы психологии. - 1990. - № 5. - С. 150-157.

27. Фромм Э. Иметь или быть? / Э. Фромм. - Москва : Прогресс, 1990. - 336 с.

28. Чистякова С. Н. Педагогическое сопровождение самоопределения школьников. Методическое пособие для учителей 1-11 классов / С. Н Чистякова, Н. Ф. Родичев. - Москва : Академия, 2014. - 256 с.


Review

For citations:


Pryazhnikov N.S., Rumyantseva L.S., Sokolova N.L., Bakhtigulova L.B. Vocational Guidance: Harmonization of Points of View. Nauchnyi dialog. 2018;(3):289-303. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-3-289-303

Views: 589


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)