Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Main Difficulties of Comparative Studies of English Regionally Marked Nominative Units

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-5-9-18

Abstract

The author analyzes the main difficulties researchers may face in studying British and American nominative units (words or word combinations) from comparative perspective, namely: changeability of the regional status of the units in question; inaccuracy of the metalanguage of the research; methods applied; selection of units for analysis; discrepancies in the ways of presenting information by dictionaries. Ways to overcome the difficulties are suggested: applying a wide range of sources for researches (corpora, dictionaries of American English, academic dictionaries, texts from fiction, or from films and plays, questionnaire data collection, monitoring of the information provided by dictionaries; thorough choice of the terms, e.g. using the term “regional variation” or “regional markedness”); employing methods of semantic analysis and comparative linguistics; using certain criteria for determining the fact that a nominative unit belongs to British or American English. Much attention is paid to the importance of researches into the differences between British and American English as the most influential varieties of the English language. The article may be of interest for the linguists studying varieties of English or other polynational languages.

About the Author

D. L. Amitirova-Turgeneva
Gubkin Russian State University of Oil and Gas; Moscow Art Theatre School
Russian Federation


References

1. Cambridge - Cambridge Dictionary [Electronic resource]. - Access mode : http://dictionary.cambridge.org.

2. Collins - Collins English Dictionary [Electronic resource]. - Access mode : http://www.collinsdictionary.com.

3. Longman - Longman Dictionary of Contemporary English [Electronic resource]. - Access mode : http://www.ldoceonline.com.

4. Macmillan - Macmillan Dictionary [Electronic resource]. - Access mode : http://www.macmillandictionary.com.

5. Oxford - Oxford Learner's Dictionary [Electronic resource]. - Access mode : http://www.oxfordlearnersdictionaries.com.

6. Амитирова-Тургенева Д. Л. Динамика территориальной вариативности в области лексики английского языка (опыт пробного анализа) / Д. Л. Амитирова-Тургенева // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Серия Лингвистика. - 2008. - Выпуск 544. - С. 238-246.

7. Голубкова Е. Е. Корпусно-когнитивная лингвистика : достижения и перспективы / Е. Е. Голубкова // Когнитивные исследования языка. - 2017. - № 30. - С. 488-491.

8. Ильющенко Н. С. Семантические корреляции в системе английских и русских антропоморфных фразеологизмов : диссертация … кандидата филологических наук / Н. С. Ильющенко. - Москва, 2011. - 194 с.

9. Кубрякова Е. С. Предисловие / Е. С. Кубрякова // Концептуальный анализ языка : современные направления исследования : сборник научных трудов. - Москва : Институт языкознания, 2007. - С. 7-18.

10. Телегин Л. А. Мотивирующий признак и его воплощение в единицах номинации / Л. А. Телегин // Горизонты современной лингвистики : традиции и новаторство. - Москва : Языки славянских культур, 2009. - С. 423-429.

11. Швейцер А. Д. Различительные элементы американского и британского вариантов современного литературного английского языка : диссертация … доктора филологических наук / А. Д. Швейцер. - Москва, 1966. - 739 с.

12. Baker P. American and British English : Divided by a Common Language? / P. Baker. - Cambridge : Cambridge University Press, 2017. - 264 p.

13. Crystal D. English as a global language / D. Crystal. - New York : Cambridge University Press, 2003. - 212 p.


Review

For citations:


Amitirova-Turgeneva D.L. Main Difficulties of Comparative Studies of English Regionally Marked Nominative Units. Nauchnyi dialog. 2018;(5):9-18. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-5-9-18

Views: 450


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)