Preview

Nauchnyi dialog

Advanced search

Features of Family Environment of a Child in Post-Industrial Society

https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-7-292-307

Abstract

The problem of transformations undergone by the family environment in the countries of the post-industrial economy is analysed. The most significant highlighted changes are those related to the reduction of quantitative and generational composition of a family, weakening of the idea of child-centrism, search for new models of active parenting, slow growing up of children in the comfort of a modern family environment. The socio-evolutionary nature of changes in the family standard, determined by the level of economic, social and cultural development of society, is emphasized. It is shown that the new social situation of parenthood is determined by fundamental changes in the architecture of socio-economic relations in post-industrial society. It is characterized by two main trends: an increase in the number of unemployed young women seeking self-realization in the field of parenthood, and an active family care for the future of the child in a highly competitive society. The risks of personal development of children associated with the implementation of the model of active parenthood are: reducing the initiative, responsibility and independence of modern adolescents and young men. It is suggested that active parenthood has an impact on the composition of the family environment, which is now determined not only by family ties and relationships, but also by the ideological proximity of its members. Real and networked parent communities not only expand the environment of the modern family, but also work out the variable models of parenthood, filling the empty niche of the social standard of family education.

About the Author

A. D. Andreyeva
Psychological Institute of Russian Academy of Education
Russian Federation


References

1. Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. - Москва : Мысль, 1991. - 299 с.

2. Андреева А. Д. Образ семьи и родительства у современных матерей : кросс-культурное исследование / А. Д. Андреева // Теоретическая и экспериментальная психология. - 2016. - Т. 9. - № 2. - С. 17-30.

3. Антонов А. И. Динамика населения России в XXI веке и приоритеты демографической политики / А. И. Антонов, В. А. Борисов. - Москва : Ключ, 2006. - 191 с.

4. Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество : опыт социального прогнозирования / Д. Белл. - Москва : Akademia, 2004. - 944 с.

5. Гуткина Н. И. Развитие учебной мотивации учащихся в первых двух классах современной начальной школы (лонгитюдинальное исследование) / Н. И. Гуткина // Культурно-историческая психология. - 2007. - № 2. - С. 62-74.

6. Захаров С. В. Перспективы рождаемости в России : второй демографический переход / С. В. Захаров // Отечественные записки. - 2005. - № 3. - С. 124-140.

7. Кулешова К. В. Произвольное прерывание беременности / К. В. Кулешова // Психология эффективного родительства : материалы международной научно-практической конференции. - Курск : КГМУ, 2011. - С. 260-268.

8. Мид М. Культура и мир детства. - Москва : Наука. - 1988. - 429 с.

9. Орлова К. М. Цели воспитания и образ ребенка у современных родителей : кросс-культурное исследование : автореферат диссертации.. кандидата психологических наук / К. М. Орлова. - Москва, 2015. - 25 с.

10. Поливанова К. Н. Современное родительство как предмет исследования / К. Н. Поливанова // Психологическая наука и образование psyedu.ru. - 2015. - Том 7. - № 3. - С. 1-11. - DOI: 10.17759/psyedu.2015070301.

11. Стрельник Е. «Жизнь по доктору Комаровскому» : конструирование родительства в советах по уходу за детьми / Е. Стрельник // Laboratorium. - 2015. - 7 (2). - С. 83-105.

12. Толстых Н. Н. Современное взросление / Н. Н. Толстых // Консультативная психология и психотерапия. - 2015. - № 4. - С. 7-24.

13. Турен А. От обмена к коммуникации: рождение программированного общества / А. Турен // Новая технократическая волна на Западе. - Москва : Прогресс, 1986. - С. 410-430.

14. Цукерман Г. А. Как младшие школьники учатся учиться? / Г. А. Цукерман. - Москва - Рига : Педагог. Центр «Эксперимент», 2000. - 224 с.

15. Twenge Jean M. Have Smartphones Destroyed a Generation? [Electronic resource] / Jean M. Twenge. - Access mode : https://www.theatlantic.com/magazine/toc/2017/09/.


Review

For citations:


Andreyeva A.D. Features of Family Environment of a Child in Post-Industrial Society. Nauchnyi dialog. 2018;(7):292-307. (In Russ.) https://doi.org/10.24224/2227-1295-2018-7-292-307

Views: 538


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2225-756X (Print)
ISSN 2227-1295 (Online)